Å helledussan, jeg prøver å lage sushi for første gang

 

Jeg lovte dere resultatet av mitt første forsøk på å lage sushi.

Haha, det ble litt av en testing.

Som bildet viser, hadde jeg til og med sushiris på tærne.

Elisabeth Li, Alt asiatisk

Leseeksemplar fra Aschehoug

Jeg har bestandig trodd at sushi, ja det er rå fisk det og skummelt.

Slik er det ikke.

Sushi kan også lages med scampi, Crab/hummersticks, røykalaks, osv.

Trygge, gode, ingredienser.

Dette er en fin og inspirerende kokebok med gode forklaringer.

Anbefales til de som vil lære å lage asiatisk mat.

I morgen testes Biff Chop Suey.

 

 

Det er egentlig lite forberedelser når man lager sushi.

Det meste skjer etter at man har kokt risen.

Men greit å forberede det man skal ha i sushien mens risen koker.

Den skal både vaskes og bløtlegges, kokes opp, trekke og så dampe.

Og så må den avkjøles litt, før du får til å jobbe med den.

Det tar snart tre kvarter.

For en som er ny i faget, ble det mye lesing og plundring, før jeg ble ferdig med risen, men den ble klebrig og god.

 

For oppskrifter, se inn på

https://www.altasiatisk.no/

 

 

Sukker, salt, riseddik, kokes også opp, avkjøles og røres inn i risen.

Trinn for trinn forklart.

Dette ser enkelt ut.

 

Da var jeg klar……trodde jeg.

Norimatten skal ligge med det glatte ned.

Jeg tror jeg gjorde tusen feil underveis.

Slik føltes det ihvertfall.

 

Risen skal legges jevnt utover. Jeg strødde på ristede sesamfrø.

Og så skulle dette snues.

Nå var det blitt kveld og jeg begynte å bli sliten.

Jeg har noe som heter essensiel tremor.

Det gjør at hender og føtter skjelver ved anstrengelse.

Den anstrengelsen kan være så liten som å stå rolig på beina eller å bære en kopp på er fat.

Det blir verre når jeg er sliten eller stresset.

Jeg så derfor litt svart på å skulle snu det der.

Jeg tenkte at nå kliner jeg ris overalt.

Heldigvis hadde jeg ved en feil, skal tro om det var tilfeldig, kjøpt to bambusmatter.

Hurra, tenkte jeg og la den andre oppå og snudde.

Obs….. Husk å legge matten den veien du skal rulle.

Tror du det var noen stønning og rare ord underveis eller?

 

Jeg hadde skjært opp ingredienser jeg ønsket å ha i sushien.

Tror dere jeg fikk brukt det eller?

 

 

Det var jo ikke plass til noe som helst.

Jeg hadde jo glemt å skjære snitt i scampiene også.

I boken er de rette som snorer, mine så ut som  ……scampi

Og noe grønnsaker var det ikke plass til.

 

Jaja, rull ble det på et vis.

 

 

Jeg hadde egentlig planlagt tre forskjellige.

Tempura maki med scampi

Tempura Futomaki med scampi

Vel de to første ble til en og knapt nok det.

Jeg hadde jo ikke plass.

Nå først ser jeg at på den siste skulle hele noriarket brukes, ikke bare halve, som på den øverste.

Den tredje var California-rull

Du verden de så lekre ut på bildet i boka.

 

Velvel, mine ble ikke sånn.

 

Helt likt er det kanskje ikke.

 

 

Nå hadde jeg kommet så langt at det var bare å bruke opp risen og klæsje noe på et fat.

Ble det vel ikke lekkert?

 

Nesten som i boken er det vel ikke?

 

 

Men servering ble det.

Med skjelvende hender kom de på fat.

Med soyasaus og wasabi, ble det faktisk godt.

Det var da jeg forstod at her må det et kurs til.

Sliten, men ganske så fornøyd allikevel.

 

 

Jeg insisterte på at sushi var kosemat og skulle spises ved tv-en.

Det er jo fingermat.

Jo egentlig, men det var ikke de jeg hadde lagd.

De kunne ikke tas opp og duppes.

Nei, med min versjon spiste vi med skje.

Vi var skjønt enig om at det ble veldig godt og kan godt gjentas.

Jeg skal spise restene.

I dag

 

4 kommentarer
    1. Ja, du får skjelvende hender og sånt, jeg blir liggende i 3 dager etterpå 😉 Så tror ikke jeg skal forsøke meg på sushi 😉 Men skal nok forsøke meg på biff chop suey 🙂
      Synes du er flink jeg, og spennende å prøve noe nytt. Og så er det jo sånn at øvelse gjør mester ♥

    2. Syntes det ikke så så gæli ut dette her, og veldig spennende å prøve seg. Jeg har holdt meg langt unna Sushi for jeg er så var på rå fisk, smakt det ja men ikke en stor favoritt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg