Er du avhengig av beskyttelse tror du

 

På veien vår som heter livet,  møter vi mange hindringer

Vi skal lære og erfare og vokse oss sterkere og klokere

Når vi er barn skal det ikke bestandig så mye til før vi får oss et støkk

Det kan være en følelse av å bli utestengt fra felleskapet, avvisning fra venner eller foreldre

Det kan være du blir snøbasket eller innestengt,  du får panikk fordi du føler at du ikke får  puste

Det kan være du mangler oppmerksomhet, hus og klær og mat er ikke nok for et barn

Det kan og være alvorlige traumer som vold, alkohol og overgrep eller syke foreldre

Noen tåler mye, noen tåler mindre

Det er individuelt hvor sterkt ting oppleves

Vi ser i en søskenflokk at noen ser ut til å taklet alt greit, mens kanskje en har fått alt

 

Når vi er voksne har vi glemt en del av disse tingene

Andre ting strever vi hardt med å prøve å glemme, vi vil ikke vite om det

Noe er så vondt fortsatt at det tar styrken vår den dag i dag

Utfordringen vår er at kroppen vår husker

Kroppen vår har lagret på alle disse minnene

De ligger der uten at vi er klar over det

 

 

Når vi  opplever vonde ting, da gjør vi alt for å beskytte oss

Vi dissosierer, det vil si vi fortrenger situasjonen, vi går ut av kroppen vår for ikke å være tilstede når det skjer overgrep mot oss

På den måten kan vi stenge ute det vonde så godt det lar seg gjøre

Det er ikke uten grunn at mange ikke vet om hvilke overgrep som har vært gjort mot dem,

De har fortrengt det, de var ikke tilstede i egen kropp når det foregikk

Kroppen har mange sånne mekanismer ettersom hvor alvorlig den synes episoden vår er og hvor mye vi kan tåle

Mange tar på seg ekstra kg, blir overvektig, vi bruker kgene som et skjold mot omverdenen

Noen føler for å straffe kroppen sin, ved spiseforstyrrelser eller selvskading, det tar fokuset bort fra den indre smerten så vi får fred noen sekunder

Andre får sykdommer som hemmer oss i hverdagen

Eksempler er fibromyalgi, lavt stoffskfite, kraftig astma eller allergier, Sjøgrens, migrene, osv

Jeg mener ikke at man kan anklage noen for å ha påtatt seg sykdommer med vilje

Det er ikke ens egen skyld

Dette er kroppens beskyttelsesinstinkt som vi ikke har herredømme over selv i utgangspunktet

Vi aner jo ikke at det skjer en gang

Kroppen vår finner ut at nå er det nok, nå tåler du ikke mer, her må vi trå til og ta vare på deg

Vi står der bare plutselig med en sykdom som gjør at vi får ikke gjort att vi har lyst til

Den begrenser oss, vi blir sittende hjemme med vondtene våre

 

Jeg hadde en avtale om fjernhealing av en voksen dame

Jeg fikk god kontakt med henne med en gang

Energiene var sterke

Jeg så for meg en svart hest og en jente som kastet seg på hesten og red i full fart

Jeg fikk opp et ønske om frihet

Sjelen hennes ønsket å bli satt fri fra beskyttelsen,  fri fra fengselet kroppen hadde satt den i

Nå vet jeg aldri om det er mitt eget som kommer eller om det er andre sitt

Derfor forteller jeg det jeg ser og så må vedkommende selv finne ut om det er noe virkelighet i det som kommer

 

 

Så dukker det en pike opp, ca 8-10 år

Hun sitter i et hjørne og er tydelig redd

Hun sitter der og holder rundt knærne sine og hun er hyllet inn i fargene blått, lilla og grønt

Jeg tar denne piken på fanget og forteller henne at hun er trygg

Jeg forteller henne at hun er blitt voksen nå og at den voksne damen hun nå har blitt, vil passe på henne

Hun hopper etterhvert ut på gulvet og hun begynner å slå på en sånn boksepute

Hun slår og slår og slår med all sin kraft

Det var tydelig at her var det mye som skulle ut, mye sinne og frustrasjon som måtte få utløp

Så stoppet hun opp, hun lo og så danset hun ut av mitt bilde, ut i friheten, ut i livet

 

 Hvis vi har en brennende lyst til å bli friskere, så er dette en mulighet vi kan utforske

 

Hva har gjort meg syk

Hvorfor er jeg syk

Hva bruker kroppen min sykdom til

Har jeg noe i bagasjen som ikke er mitt

Hvor mye av det jeg drar på tilhører mine foreldre, besteforeldre

Mange er blitt friske av ulike sykdommer etter at de har anerkjent fortiden sin og lagt den bak seg

De har satt seg selv fri

Vi må kikke i ryggsekken vår og se hva vi bærer på

For mange er det så vondt eller at de har fortrengt så mye at de ikke greier det, det respekterer jeg

 

 

Jeg kan  bare snakke for meg selv

Det for meg å finne ut hva jeg hadde i min ryggsekk , det har vært en fin opplevelse

Jeg har brukt lang tid, kanskje et par år

Mange gruer seg ,for de er redd for hva de vi finne der

Det er viktig at man ikke graver seg ned i det man finner

Man skal ikke gjenoppleve det

Man skal akseptere at det har skjedd og så gi kroppen beskjed om at det er over og at den kan legge ned forsvaret sitt

Vi kan og takke den for at den har beskyttet oss den tiden vi trengte å bli passet på

Jeg har brukt tankefelt terapi i tillegg.

Jeg er et følelsesmenneske så følelsene ligger gjerne i store hauger utenpå meg

Tankefelt terapien har hjulpet meg med å ta bort det vonde i følelsene så jeg lettere har kunne se opplevelsene som satt bak dem

Man får det servert i små porsjoner, ikke mer enn man takler

Man kan si stopp og ta pause hvis man vil det

 

For damen jeg sendte healingen til denne gangen, var det befriende, ting falt på plass

Et dødsfall i den nærmeste familie var for henne dråpen som fikk begeret til å renne over

Et beger som egentlig hadde vært fullt siden barnsben av

Hun hadde holdt hodet over vannet i årevis selv om det hadde vært stritt

Først i voksen alder forlangte kroppen å bli hørt og sette på forsvarsmekanismen

Før det hadde den bare hvisket og da er det ikke så godt å høre

Nå sa den klart og tydelig fra at nå er det nok, nå må jeg beskytte deg

Ved å se og anerkjenne sånne opplevelser, kan vi legge dem bak oss

Vi kan legge ned forsvaret og gjøre det kroppen ønsker for å bli friskere

Vi blir kanskje ikke helt frisk, men vi kan ha som mål å bli så frisk som mulig eller leve å godt som mulig

Er du avhengig av beskyttelse tror du

I dag

 

ps

Jeg er ingen lege eller psykolog

Jeg skriver bare fra mitt hjerte og min tro og hva jeg erfarer

Jeg kan ta grundig feil

Alle som leser må finne sin sannhet, det kan være det motsatte av det jeg sier

Jeg har ingen fasit på noe som helst

Ta til dere det dere føler som riktig, kast resten i ovnen og fyr opp

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg