Dag 13, Øksfjord

Utsikten fra kirkegården i Øksfjord.

 

I dag blir det en forholdsvis rolig dag, tror jeg.

Ingen store utflukter.

Vi har vært en tur på kirkegården.

En slik tur gjør at tanker dukker opp om familie.

I 2010 tok jeg kontakt på Facebook og begynte å nøste i familierelasjoner.

Jeg visste jeg hadde over 30 søskenbarn.

I tiden som har gått etter det første møtet,  har jeg møtt veldig mange av disse.

Jeg har oppdaget at jeg har en familie som oser av hjertevarme.

De åpner opp armene og tar deg inn.

Å se at andre tar til tårer fordi de er glad for å se deg, er sterkt

Vi trenger ofte å få manglende biter på plass i puslespillet som heter livet vårt.

Det gir oss en mer ro.

Man føler seg mer hel og tilfreds.


Bestemor på Skognes.
 

Jeg vil derfor si at livet er bare et vindpust av evigheten.

Det å ta vare på hverandre er viktig.

Det å erfare og forstå at det finnes en historie bak alle mennesker, er lærerikt.

Å vokse opp i et kristent hjem er ikke ensbetydende med at man vokser opp og føler seg elsket, for den man elsker, kan det være noen som tror at man skal tukte.

Slik var det mye i gamle dager.

Det var det mange vokste opp med.

Heldig er jeg som ikke har gjort det.

Vonde opplevelser stopper ikke med den personen som opplever de.

De går i arv i generasjoner.

De former oss som mennesker.

 


Bestefar Andor på Skognes.
 

Tenk derfor over hvordan du behandler de du møter på veien.

Både familiemedlemmer, venner og bekjente, men også fremmede.

Hvem vet hva de har opplevd.

Hva ligger til grunn for hvordan de er og hva de sier.

Bær ikke nag til ord som er sagt.

Ta gjerne første steg til kontakt, ikke vent hele tiden på at andre skal gjøre det.

Kanskje har de ikke ditt mot.

Kanskje er de mer sårbar enn du kan tenke deg.

Kanskje er det de som lider mest.

Kanskje er det misforståelser i luften som ikke er oppklart.

Jeg sier ikke at man skal tåle alt.

Man skal sette sine grenser.

Det er ikke alt man kan forstå eller godta.

Men tenk på hvordan du selv møter mennesker.

Tenk og føl på om det er noen du kan ta kontakt med.

Er det noen du kan si hei til, som du ikke har hilst på, på lenge.

Ikke vær den som sitter og venter på at andre skal ta første steget.

Vær den du ønsker at andre skal være.

I dag

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg