Man kan ikke være en pingle når man har stoffskifteutfordringer

 

Fli frisk prosjektet mitt durer videre.

Du verden det har tatt mange år.

Siden desember har jeg tatt jod etter at en lege endelig fant ut at jeg hadde for lite.

Eller prøvene viste det for tre år siden, men ingen hadde tatt tak i det.

Jeg tar 6 kelpasan daglig.

Mitt eget stoffskifte våknet til liv.

For det første var jeg overdosert i utgangspunktet og så begynte kjertelen å produsere mer.

Jeg ble høy ja.

Det er ubehagelig å ha høyt stoffskifte.

Det er som om det indre i kroppen går på et raskere gir enn resten av funksjonene liksom.

Armer og bein tar ferie mens de indre organer jobber doble skift.

Fortvilet sa jeg at det må være verre å være for høy enn for lav,

LIke sliten er jeg jo uansett.

Hjertebank og hodepine og utmattet ja.

Så reduserte jeg mer medisin.

 

Da fikk jeg noen uker der formen bedret seg.

Du verden hvor deilig.

Men så var det på han igjen.

Altfor høy igjen.

Sånn går nå dagene.

Forrige legetime ba jeg om å få ta mye mindre medisin.

Å redusere litt var ikke nok for meg, nå var jeg lei.

Legen rådet meg til å ta litt mer enn det jeg ville, men hun sa at jeg bestemte.

Etter 14 dager dalte jeg ned på beina igjen.

Jeg begynte på nytt å mestre hverdagen min litt bedre.

Men så skjer hva?

Jo, så blir man utmattet igjen.

Og i tillegg kommer en knute og setter seg i mellomgulvet.

Den kjennes ut som om den heter angst eller bekymringer.

Æsj, den er vond å kjenne på.

De siste 14 dagene har jeg vært i etasjen under kjelleren.

De nye prøvene viste tsh på 3,6,, for 8 uker siden var den 0,06

Jeg har funnet ut at å være lav, det er heller ikke noe særlig.

Nå er det opp igjen litt på medisinering.

Så slik går nå dagene.

 

Jeg takker meg selv for at jeg har lært meg å meditere.

Det og healing har reddet dagene mine.

Å sette seg ned i en timeout og la kroppen slippe litt taket, det har gjort underverker.

For et fantastisk verktøy.

Healing er ingen tryllestav du vifter med og alt blir bra med et hokus pokus.

Det er et verktøy man kan bruke sammen med andre behandlingsformer for å bli friskere mulig.

Det gir lindring og ro til kroppen.

Etter at jeg står opp om morgenen er jeg sliten.

Da sitter jeg en halv til en hel time og mediterer.

Da slipper slitenheten og det indre stresset taket i kroppen og jeg fungerer en stund.

Helt gratis er det også og tilgjengelig hvor man enn ferdes.

Jeg har sittet på en flyplass og fjernet meg fra alt ståket rundt meg i meditasjonsmodus.

Det er bare så usigelig deilig.

Heldig er jeg som kan være i ro og ha muligheten til å hvile under disse tøffe prosessene som kroppen går igjennom.

Da er det på`n igjen, nye prøver om seks uker.

Jeg setter meg ned og jobber med tankene mine en stund.

Tenke løsninger fremfor problemer.

Det gjør godt for kroppen min.

I dag

 

 

12 kommentarer
    1. Ja, man må stå på til man finner ut av det 🙂 Jeg går bare på medisiner, den samme hele tida. For jeg har jo ikke skjoldbruskkjertel lenger.. Bra du klarer å hjelpe deg selv litt innimellom da 🙂

    2. Så godt du har funnet hjelp. Nei det er vel ikke godt, hverken for høyt eller for lavt. Min mor har slitt med stoffskifte, og siden jeg får omtrent alt hun får, så får vi se da, om jeg slipper unna dette, håper på det 🙂 Håper du finner den gyldne middelvei. Nyt fredagen <3

    3. Virker ikke som du har det helt bra med et stoffskifte som svinger slik. Jeg har hatt en bra måned nå etter at jeg begynte med jern og diverse vitaminer. Strikking og bøker er min form for terapi. Det demper stress og gir stor mestring, spesielt i perioder når en ikke orker så mye annet. Håper du finner ut av det. God sommer til deg:)

    4. Ja, jeg holder jo på med den joden som gjør at mitt eget stoffskifte blir stimulert, det er derfor det er så turbulent akkurat nå 🙂 Jeg leser mye jeg og, men denne måneden har jeg ikke orket å lese så mye og likedan med strikkingen. Men skal ta den med på ferie. 🙂 Venke:

    5. Høres virkelig stressende ut når det går slik opp og ned. og spesielt når det ikke stabiliserer seg. Vi har en del stoffskifte problematikk i familien så jeg vet litt om hva det dreier seg om.
      Skal du bare fortsette med å ta jod? For det er vel der det meste av problemet ligger når det ikke stabiliserer seg med medisin

    6. Tenker på deg, og har lest alle dine innlegg om stoffskifte, for det er noe kroppen min kan mye om.
      Har hatt problemer med skjoldbruskkjertelen siden jeg var 10 år, og vært i begge ender av skalaen.
      Fra struma med stor og vond skjoldbruskkjertel, og for høyt stoffskifte, til svulst på den, ti flere knuter og tyreoditt til en totalt parkert skjoldbruskjertel som ikke produserer hormoner og lagt på meg 25 kilo og annet som følger med.
      Jeg håper du virkelig finner balansen med medisiner og følelse av friskhet <3.
      Klem fra Mette.(også passion4lifeandtravel)

    7. Ja, da kan du alt om alle faser <3 Ja, jeg håper jeg kommer i mål. Nå har jeg heldigvis fått trygd og er ferdig med å presse kroppen til mer enn den vil, så nå har jeg tid til å gjøre det som er best for den og det er spennende prosesser selv om der er slitsomt. <3passion4therapy:

    8. Jod er ikke problemet, men er en del av løsningen. Ved å ta jod stimuleres mitt eget stoffskifte og derfor kan jeg redusere medisinene, jo mer egenprodusert, jo bedre. 🙂 Har man får lite jod, er det mange prosesser i kroppen som sliter. maiken:

    9. Ikke greit med et stoffskifte som ikke jobber med deg… Jeg har ikke fått diagnosen, men ligger i grenseland. Så fikk jeg et tips om å endre kostholdet og det har gjort at jeg har en bedre hverdag. Kan jeg spørre hvordan du spiser? Lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg