Bøker lest vinteren 2015

Du verden det har vært lite lest høsten 2015

Men noen har det vært. Noen har jeg likt og andre har jeg ikke likt.

 

Bokhandlerens beretning av Charlie Lovett. Vel, vel, hva skal man si. Er man veldig engasjert i Shakespeare, er sikkert dette en fantastisk bok. Det er en slags krim, men den blir kjedelig for meg med alle henvisninger til gamle forfattere og juksemakere på Shakespeares tid. Jeg ble lei rett og slett, ikke fengende nok for meg.

Tekst under bildene er hentet  fra Bokklubben:

Da Peters kone Amanda dør, blir han fullstendig knust. Den unge antikvaren bestemmer seg for å flytte fra Nord-Carolina til England for å komme seg vekk. Der finner han en bok fra 1800-tallet, og blir sjokkert når han ser et portrett av en kvinne som er prikk lik hans avdøde hustru. Hvem er kvinnen på bildet? Hvordan kun hun være helt lik hans kone? Peter følger sporene helt tilbake til den viktorianske æra og deretter Shakespeares tid. Han kommuniserer med Amandas dobbeltgjenger og avdekker flere hemmeligheter om sin egen fortid, og finner en bok som kanskje en gang for alle vil fjerne tvilen om Shakespeare virkelig forfattet alle sine skuespill.

 

Jeg driver med healing og leker litt med mediumskap så Lisa Williams fascinerer meg. Jeg gledet meg til å lese boken hennes, men for meg ble det en gedigen skuffelse. Den ble platt. Jeg var slett ikke interessert i å høre om alle hennes kjærester og alle hennes jobber og hvor mange ganger hun flyttet for å begynne i ny jobb. Det var spennende å høre hvordan “tilfeldighetene” ledet henne videre, men utenom det synes jeg det var lite om utviklingen hennes. Ikke en av de beste alternative bøkene jeg har lest.


Kjent fra TV-serien med samme navn! Da Lisa Williams var fire år gammel, fortalte hun foreldrene om åndene som var på soverommet hennes. Etter disse første synene har Lisa sett og kommunisert med tusenvis av personer som har gått over til den andre siden, hun har lyttet til deres historier og formidlet trøsterike budskap til de etterlatte. I Livet blant de døde inviterer Lisa leserne inn i sitt ekstraordinære liv, fra barndommen i Birmingham i England, der hennes bestemor – også en anerkjent klarsynt – oppmuntret henne til å respektere og utvikle sitt talent, til beslutningen om å flytte til Los Angeles, der hennes superpopulære TV-show raskt gjorde henne til et av verdens mest avholdte medier. Lisa forteller om sine første oversanselige opplevelser og den gradvise aksepten av sitt talent. På jordnært vis og med mye varme avslører hun hvordan det er å leve omgitt av ånder hver dag, hvilken glede det gir å bringe trøst til dem som har mistet sine kjære, og om den innsikten hun har samlet om åndelige fenomener, spøkerier, healing og etterlivet. Varm, morsom og overraskende – Livet blant de døde er en herlig beretning om Lisas liv som medium, healer, hustru, mamma og TV-stjerne som allerede har vunnet millioner av menneskers hjerte, en kvinne med et utrolig talent når det gjelder å se utover det ordinære og inn i en mystisk og fascinerende verden.

 

Da har jeg tatt de to jeg likte minst, men så leste jeg en jeg likte bedre, selv om heller ikke denne var helt tipp topp. Det er en ingen ny bok., Øystein Wiiks første, Dødelig applaus. Jeg var tilfeldigvis i Oslo under lanseringen av boken og var så heldig å få bli med Bokklubben dit. Det var kjempekjekt, en fin opplevelse. Boken er derimot blitt stående i bokhyllen til nå. Det var en helt ok krimbok. Handlingen er hentet fra operaen, noe som ikke er så rart siden forfatteren er operasanger, men man trenger ikke være operaelsker for å like komplottet. Den var litt forutsigbar, man la fort sammen to og to og fikk fire, men likevel en krim sånn midt på treet. Kan godt leses. Jeg har også bok to av han i bokhyllen så jeg skal lese den også.


En augustaften i 2009 står den verdensberømte James Medina på scenen i Operaen i Oslo. Det er “Tosca” som står på programmet, og det er en begivenhet at den store tenoren synger rollen som Mario Cavaradossi. Publikum er henrykt, men i salen befinner det seg også én som sørger for at Medinas karriere får en brutal og blodig slutt. Drapet er opptakten til dramatiske hendelser som sender sjokkbølger gjennom det internasjonale miljøet.

 

Heldigvis har jeg og lest to bøker jeg likte veldig godt.

Den første var Cee CeeHoneycutts reddende engler. Dette var en fin bok synes jeg. Godt fortalt. Dog likte jeg enda bedre bok nummer to av samme forfatter, Beth Hoffman, Antikvitetshandleren i Charleston. Jeg leste den andre boken før denne. Den har jeg omtalt her: Jeg må si at jeg håper på flere bøker fra Hoffman.

http://lillasjel.blogg.no/1438940931_bker_lest_juli_2015.html


Bienes hemmelige liv møter Barnepiken i denne sørstatsromanen som gnistrer av humor, varme og kvinnelig visdom. Tolv år gamle CeeCee Honeycutt har brukt mesteparten av livet på å ta seg av sin psykotiske mor, Camille  en tidligere skjønnhetsdronning som aldri klarer å få fortiden ut av hodet, og som er blitt hele byens klovn. Da Camille en dag blir truffet av en lastebil, er CeeCee med ett alene i verden. Da er det at Tootie Caldwell, CeeCees ukjente grandtante, kommer CeeCee til unnsetning. I sin gamle Vintage Packard Cabriolet tar Tootie CeeCee med til Savannah, Georgia ? og en verden av omsorg, velstand og eksentriske sørstatskvinner. For første gang i sitt liv opplever CeeCee å være omgitt av kjærlighet, og sakte kommer hun tilbake til livet. CeeCee Honeycutts reddende engler er en vakker roman som utforsker den ukuelige styrken i kvinners vennskap. Den gir oss historien om en jente som mister én mor  og finner mange andre.

 

Fortellingen i fiolinen var også en bok jeg likte godt. Forfatter Natasha Solomons.

De to siste bøkene var bøker jeg leste i syden og akkurat den type bøker jeg elsker å lese på en solseng.  Overgangen fra overklasse til å bli tjener er ikke helt enkel for hovedpersonen. Ikke en av de beste bøker jeg har lest, innholdsmessig, men grei ferielektyre.

Elise Landau er 19 år når hun våren 1938 må forlate familien sin og overklasselivet i Wien for å bli stuepike på godset Tyneford i Dorset i England. Det er ikke lenger trygt for jøder å oppholde seg i Wien. Hun bærer morens perler under uniformen mens hun pusser sølvtøy og serverer drinker. Hun har fått med seg manuskriptet til farens nye roman, gjemt i en gammel fiolin. Så kommer krigen, og verden endrer seg. Når godsherrens sønn Kit kommer hjem, oppstår det et forhold mellom ham og Elise, et forhold som skal komme til å forandre både Tyneford og Elise for alltid.

 

Jeg leste også Det du ikke ser av Katherine Webb. Jeg likte godt Arven. Denne levde ikke opp til forventningene. Dette er jo typen feelgoodromaner. Fine bøker når man vil kun slappe av og ikke engasjerer seg så veldig, men den ble litt sær, synes jeg, men ok som feriebok. At den er så gripende, spennende og uforglemmelig, det kan jeg nok ikke si meg enig i , for jeg måtte ha hjelp for å komme på hva den het 🙂


Ny roman fra forfatteren bak Arven: Uforglemmelig om kjærlighet, bedrag og illusjoner. England 1911. Presten Albert Canning og hans hustru Hester lever et harmonisk liv i en søvnig landsby i Berkshire. Men alt endrer seg da to høyst ulike personer flytter inn i presteboligen: Cat Morley, den nye tjenestejenta, og Robin Durrant, en ledende ekspert på det okkulte. Gjennom en lang, varm sommer blir atmosfæren stadig sterkere ladet av ambisjoner, kjærlighet og sjalusi . en blanding så kraftfull at den til slutt ender i mord. Katherine Webbs debutroman Arven har blitt en internasjonal bestselger. Med Det du ikke ser har Webb levert en like gripende, spennende og uforglemmelig roman som sin første. På mesterlig vis spinner hun en historie med dramatiske menneskeskjebner i sentrum, samtidig som hun tegner et nyansert portrett av en glemt tid. Dette er bok å kose seg med!

4 kommentarer
    1. Jeg synes du har fått med deg mange bøker i høst, kanskje fordi jeg selv har lest enda færre? Jeg leser helst i ferier, for på kvelden sovner jeg om jeg prøver meg med en bok. Men i feriene da kan jeg slappe av og bare kose meg og lese 🙂

    2. margarites: Ja, det er sånn med meg og. Jeg liker å meditere litt før jeg sovner for da sovner jeg lett og sover godt og da blir det ikke mye lest. Og om kveldene er det nettbrett og tv. En bok kan ikke kombineres med tv 🙂 Så da er det om å gjøre å reise på mange ferier 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg