Jeg måtte riste litt fornuft i meg selv

Her en dag falt jeg i bekymringens klør igjen

Det skjer vel oss alle

Mange av oss har noe som heter barn

De forblir barn uansett alder

30 eller 50 år, ja det er likegyldig

Så har vi noe som heter barnebarn

De kommer også til å forbli barn for resten av livet

Og er det ikke barn og barnebarn, er det andre ting vi bekymrer oss for

 

Så da hadde jeg falt ned i det hullet igjen da

Hullet som het intens bekymring

Grubling og ikke noe hyggelige tanker om alt som kunne skje

Ja, er det ikke rart hvor opptatt vi er av alt vi ikke vil skal skje

Jeg måtte ta meg selv i nakken

Jeg ristet ettertrykkelig og var ganske så streng

 

Jeg sa at nå måtte dette bli slutt

Det vil bestandig være noe man kan bekymre seg for

Hjelper det å bekymre seg

Skjer det noe mindre vonde ting hvis jeg bekymrer meg

Nei, det gjør ikke det

Er det noe som helst nytte i det hele tatt av bekymringstanker

Nei, det er ikke det

 

Da må du nå skjønne at du må holde opp

Alle dager er det noe som kan gå galt

Men kun 5% av det vi bekymrer oss for, skjer i virkeligheten

Det meste skjer i eget hode

Derfor bytttet jeg ut det jeg grublet på

Jeg så for meg løsningen jeg ønsket meg

Jeg lukket øynene og fantaserte i vei om hvor godt alt gikk

Så sa jeg strengt til meg selv

Det som skjer, det skjer

Ha fokus på at alt går godt

Det er det du har bruk for

Da nikket jeg og var enig

Plutselig snudde det i hodet mitt

Jeg forstod det

Jeg er jo ikke helt dum

Slik ble bekymringen blåst inn i ilden

Og alt gikk helt fint

I dag

18 kommentarer
    1. Kjente meg godt igjen der du.
      Datteren min kom hjem fra Tyrkia i går, og jeg har virkelig hatt en tøff uke.
      Det jeg kjnete på viste seg jo at ikke alt var helt bra, men det gikk bra.
      Man skal lytte og lære.
      Denne gange var jeg så på høgget hele tiden fordi det kunne gått galt. Om jeg ikke maste.
      Det gir bekymring, men samtidig en våkner.
      Jag hadde rett. Det var ikke bare i fantasien min.:=)

    2. Takk. Føler jeg er blitt så vant til å bekymre meg for alt og ingenting, men det hjelper jo ikke, blir bare tappet for energi. Vil heller fokusere på det som er nå, for jeg har jo bare dette lille øyeblikket.

    3. Må også si til meg selv mange ganger at…det hjelper ikke å bekymre seg..men det er jammen ikke lett da :))…..det er nå en gang slik at det er ikke alt vi kan ha kontroll over ..Ha en fin dag videre <3

    4. Noen bekymringer kan løses ved å tenke. Men likevel, de fleste bekymringer er unødige. Det blir som om man blir spådd av en spådame, som kan se inn i fremtiden. Det hun ser, kan jo uansett ikke forandres, det vil jo skje. Samme hva man prøver å gjøre med det. Du er flink som klarte å vippe det bort. Det forsøker jeg også å gjøre ofte. Og det går ganske greit de fleste gangene 🙂

    5. Det eneste Norgesmesterskapet jeg kunne ha hatt medaljesjanser i, er Norgesmesterskapet i å ha bekymringstanker…… men jeg er blitt bedre til å ta ting som de kommer, sånn jevnt over i alle fall. Dessuten tror jeg aldri det mesterskapet vil bli arrangert, for det er så vanskelig å måle…og det er liksom ikke noe å være stolt over heller! 😉

    6. Så bra at du klarte det kunststykket å snu de negative tankene til positive. Og du har så rett, så rett….og det er bedre å ta et problem mår det kommer den ene gangen…og ikke to ganger, den tenkte og når det evt. skjer.
      Men denne øvelsen kan være en utfordring, så det var skikkelig bra jobb du gjorde i dag med tankene dine :).

    7. BforB: Ja, denne gangen klarte jeg å snu. Det er så vondt når man begynner å gruble sånn så deilig når man innser at det ikke nytter og greier å slippe taket i det 🙂 Det er jo bare i vårt eget hode 🙂

    8. Så godt beskrevet hvordan bekymringen kan bli i overkant, og hvordan man kan riste de bort. Fint med sånn man er bevisst om, sånn at man kan gjøre noe helt konkret. 🙂 Selv har jeg i mine verste bekymringsstunder, brukt statistikk, akkurat som du. Fint å se flere som tyr til sånt. 🙂 Ha en god dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg