I mørket er alle katter grå

 

Det er vel ingen som er i tvil lenger

I hodet mitt er det mange rare tanker

I trappen opp til soverommet, faller det ofte ned ord

I det jeg er i ferd med å gå opp trappen

I går kveld dalte de ned ordene:

I mørket er alle katter grå

 

Vanligvis kommer det da mer ord

Men, ikke denne gangen

Kun denne ene setningen om og om igjen

Hva ville den si meg

Jeg lot den få danse rundt i hodet mitt litt

Siden det ikke kom flere ord, var det ikke vits i å stå opp igjen heller

Det var ikke noe å skrive ned

Men jeg tenker

 

Er alle vi mennesker også grå i mørket

Hva hvis det var helt mørkt rundt oss hele tiden

Hva hvis vi alle var blinde

Hvordan ville vi da møte våre medmennesker

Hvis vi tok bort det visuelle synet

Da ble vi nemlig mye mer lik

Da ville ordene bli mektig

Da måtte vi vel verne om dem

Vil det være det samme å mobbe en man ikke ser

Rope ordene ut i luften liksom, ikke vite hvem og hvordan de blir tatt imot

 

Velstand eller fattigdom

Ville vi da behandlet den rike og den fattige på samme vis

Ikke være nedlatende til noen

Hvem ville da bry seg om rynker og skjeve neser og små eller store pupper

Trosretninger, legning og hudfarge

Hvordan ville vi da ta imot de vi møtte

Vi måtte ta oss tid til å bli kjent

Vi kunne ikke lenger dømme noen på avstand

I mørket er alle katter grå

Tenk om vi kunne behandle alle mennesker like bra, uansett hvem eller hva de er

I dag

10 kommentarer
    1. Du er nå uansett ikke grå 🙂 Jeg tenker også at grå er ikke bare visuell, så ble vi blind var det nok andre tin som faret “synet” vårt 🙂 Og fargerike folk ville nok dukke opp 🙂

    2. Oj, for en spennende tanke. Ja, ville vi behandlet alle likt da? Og du, tenk så godt MATEN hadde smakt da….eller, så trist å ikke få SE det nystekte brødet. Men luktesans og smaksans hadde nok gjort opp for den biten. Nå var det kanskje ikke maten som var viktig her…men du vet nå meg 🙂

    3. Min matgale verden: Ja, maten ja, ja det er litt andre tanker å tygge litt på. Det er jo mange som ikke ser i dag, tenk om ingen av oss gjorde det. Det var nok en del salg i butikkene som ville dale.

    4. Det hadde vært en kjærlig verden om ingen dømte hverandre, men heller var gode og snille. Trist at det ikke er sånn. Jeg har tenkt en del på det selv. Da jeg har hatt en del vanskelige opplevelser i det siste. Men alle mennesker er forskjellige, og man må bare håpe og ønske at alle byr på seg selv, og leverer ut det gode 🙂

    5. Det ville være stusselig hvis vi var like alle sammen – uten noen form for særpreg. Det er vel ikke akkurat noe mål, nei! En gang var det noen som sa at vi burde innføre skoleuniform slik at ungene ikke ble mobbet for klesdrakten. Jeg tror ikke det hadde hjulpet en døyt. Vi finner alltid noe å “ta” hverandre på hvis det er det vi er ute etter. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg