HVOR ER VI VEL ULIKE VI MENNESKER


Jeg har vært i mange bursdagsselskaper i det siste

Forskjellige plasser i landet

Det slår meg da hvor ulike vi er vi mennesker

Det er morsomt å observere

Det er og viktig å tenke over

Det gir nemlig rom for misforståelser

Store misforståelser

 

Mange steder i landet er man mer reservert

Man møter mennesker i et selskap

Man hilser på vertskapet og blir kanskje stående litt forsiktig og se seg rundt

Det føles unaturlig å gå bort til fremmede og hilse på

Kommer derimot noen for å hilse på, rekker man frem hånden og presenterer seg

Man er jo høflig

Det føles bare ikke naturlig å gå rundt og hilse på alle man ikke kjenner

 

 

 

Andre steder vil dette virke veldig uhøflig

Der er det vanlig å håndhilse på alle gjester

Man presenterer seg for de man ikke kjenner og takker for sist til de man har møtt før

Noen er enda åpnere og imøtekommende

Der klemmer man hverandre, i tillegg til å håndhilse

 

Måten vi møter hverandre på, avhenger ikke bare av hvor vi bor

Vi er  også forskjellig som mennesker

Dette er det viktig å tenke over

Noen er beskjedne

Noen er usikre i møte med fremmede, mens andre elsker å møte nye mennesker

 

 

Hvor fordømmende er du

Dømmer du fort mennesker som ikke er lik deg selv

Synes du at din måte å være på, er den eneste rette

Da skulle du kanskje tenke deg om

Det kan være at din måte å være på, er veldig merkelig for andre

Kanskje det er de som dømmer deg

 

 

Kanskje tiden er inne til å reflektere litt mer på hvordan vi er som mennesker

Tenke litt på at det er ok at vi ikke er like

Nesten gang noen ser avvisende ut når du møter dem, kan det være at de er beskjeden

Kanskje de er usikker i møte med fremmede

De vet ikke helt hvordan de skal oppføre seg

La alle være som de er

Det er ikke opp til oss å dømme andre mennesker

De har sin personlighet og sin bagasje som har formet dem

Kanskje vi heller skulle glede oss over ulikhetene

Det er mangfoldet som er spennende

I dag

 

12 kommentarer
    1. Så sant så sant 🙂 Veldig godt skrevet. Et interessangt perspektiv på hvordan vi er i “vårt” møte med hverandre, og omverden… Også en liten tanke vekker i forhold til hvordan vi “møter oss selv” (behandler oss selv, hver for oss og i møte med den enkelte), i denne forunderlig verden <3 -noen får en jo bare så LYST til å klemme når en møter dem, og kan gjøre det, andre kan en "liksom" ikke klemme selv om man gjerne vil så gjerne <3
      En spennende tema å reflektere rundt; -"hvordan er vi som menneske?" ((( <3 ))) GOD PÅSKE =D

    2. Ja, at vi alle er ulike som mennesker, har jeg sett over mange år, heldigvis:)
      Og man kan godta mye, men ikke alt.
      Ønsker deg en fin dag

    3. Ja…det har du så evig rett i. Jeg blir ofte forknytt og beskjeden i enkelte settinger…. Derfor tar jeg ikke andre for å være overlegen. Men tenker heller de muligens bare er sjenerte.. Godt skrevet.

    4. Min matgale verden: Ja, det er ikke bestandig man ser hvem som sliter med å møte mennesker. Mange har sosial angst og det vises ikke bestandig utenpå, så det å la være å dømme hverandre er viktig:)

    5. Ja man er ulike og sonderer terrenget litt for hvordan man skal oppføre seg. Noen føles det veldig naturlig å klemme, mens andre ikke takler det. Noen skulle jeg ønske jeg kunne klemme men vet at mottakeren ikke er av samme type. Noen er stille og litt sjenert eller tilbaketrukken, men kan være interessant likevel. Det er bra at vi ikke er like alle sammen, for sammen blir vi en fantastisk blomsterbukett! 🙂

    6. Jeg har også lett for å være litt stille når det er MANGE folk, orker ikke KAMPEN om oppmerksomhet heller… Hvis jeg MÅ kan jeg nok presse meg til å gå rundt å hilse på folk, og si noen ord her og der..men liker det veldig dårlig. Blir nok helst stående :-O Noen mennesker liker jo å være mer aktive i en slik setting, så det er veldig greit at man er forskjellige 🙂

    7. Ja, jeg er litt begge deler, alt ettersom hvilket humør og form jeg er i, men er litt avventende, tror jeg:) Men jeg liker veldig godt at folk er åpne og kommer bort og jeg gir og tar gjerne imot klemmer :)frodith:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg