JEG TROR JEG KANSKJE ER PÅ ET SIDESPOR

Det er så rart dette livet vårt

Vi durer ofte avsted uten mål og mening

Eller vi blir av en eller annen grunn litt parkert

Jeg har parkert meg selv litt de siste årene for å prøve å bli friskest mulig

Jeg har derfor hatt mye tid til rådighet

Likevel har jeg etterhvert fått det mer og mer travelt

Er ikke det litt rart

 

Manglende energi har gjort at jeg lite har fått gjort fysisk

Nå er formen på vei opp, kroppen begynner å samarbeide igjen

Nå skal jeg rolig og forsiktig trappe opp aktivitet

Holde meg litt i skinnet og ikke ta av

Nå er jeg ikke bestandig så enkel å holde igjen når jeg blir ivrig, men må prøve

Samtidig føler jeg at jeg har rotet meg ut på et sidespor

Jeg står der litt forvirret

Jeg står ved en sporveksler og det er dusinvis av spor jeg kan ta inn på

Og jeg vil helst inn på alle sammen på en gang

 

 

De er litt ulike disse sporene

Noen av dem er litt kjedeligere enn andre

Men det bredeste sporet, som jeg ofte velger, det er pc-en

Tastaturet og ordene

Men hvor vil det sporet føre meg skal tro

Time etter time hopper jeg over alt annet og følger dette sporet

Jeg er veldig glad i ordene, bildene og bloggen min

De har sysselsatt meg og gitt dagen min innhold

Det sporet vil jeg ikke hoppe av

 

Et annet spor jeg ofte slår inn på, er litt mer irriterende

Det heter Spillespill-sporet

Det er morsomt, men det er litt vanedannende

Og det finnes ikke produktivt

Det fører ingen steds hen

Samtidig er det litt terapi der og, for tankene får fly

Det blir en liten virkelighetsflukt

Jeg innser at så stor virkelighetsflukt trenger jeg ikke

Her må noe gjøres

Ipaden må legges bort på kveldstid

 

Jeg har nemlig et par spor jeg har forsømt

Det er lesebøker-sporet og strikke-sporet

Det er og ting jeg liker og vil gjøre mer av, særlig lese bøker

Jeg er jo shopoholiker når det gjelder bøker

Jeg henter hjem små skatter og med en varme i hjertet får de plass i bokhylla

Skal jeg fortsette med skattejakten, må jeg lese dem

Akkurat nå har jeg fanget så mange skatter at jeg snart forsvinner blant dem og ingen ser meg mer igjen

Biblioteket er en stasjon på boksporet

To dager i uker er jeg der noen timer, og det er er fint

Dette er derfor et fint spor

 

Jeg har et spor som er litt igjengrodd

Der driver jeg nå og rydder vei

Det er å gå tur- og trim-sporet

Det sporet er jeg nødt inn på og der har jeg nå ryddet vei

Skal straks ut og teste om det er ferdig ryddet

Det er kanskje det viktigste sporet jeg skal inn på

Jeg kan ikke være parkert lenger

 

Da har vi kommet til ryddehussporet

Hmm, der er det ihvertfall grodd igjen

Det er nesten så det overmanner meg

Knebler meg og holder meg nede, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne

300 kvadrat som i årevis har ligget nesten brakk

Alt som skal ryddes og kastes og komme i orden

På en eller annen måte må jeg finne en åpning så jeg får komme inn på det sporet

En løsning kan være å sette av et visst tidsrom i uken

Lage meg en timeplan

 

Jeg må derfor rydde opp i sporene mine

Jeg ser det så vel

Jeg har det så travelt, men gjør egentlig ikke noe

Ihvertfall ikke noe økonomisk innbringende

Healingen holder nå på å ta seg opp

Medmennesker finner veien inn til meg

Det gjør godt

Det sporet er vidåpent, her er jeg på rett vei

Det er hovedsporet mitt

Det er sidesporene jeg roter litt til

Jeg må lage meg en plan

I dag

 

 

ps. Er du inne på noen spor som trenger rydding?

10 kommentarer
    1. Må si jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. For meg har kroppen stoppet og mens hode er så fult at det nesten eksploderer noen ganger med alt jeg så gjerne vil gjøre.
      Ha en fin dag.

    2. Mariann, dette var RÅÅÅÅÅ BRA skreve, KJEMPE GOD og ikkje minst VELDIG “SPENNANDE” lesing…… E GLEDER MEG TIL Å FØLGE MED PÅ FORTSETTELSEN…. -E har “hekkesaks”, om du trenger hjelp til å kutte nåken greiner… ((( <3 )))

    3. JA, det kan vel være lurt med en plan, men jeg er sånn at er det noe på den planen og listen jeg liker veldig dårlig, så kommer det nederst, og blir kanskje ikke gjort likevel 😀 Men man kan ha planene for at de ikke skal skli ut HELT.. Ha en fin dag, med rydding av sidespor 🙂

    4. Hei Mariann: Du gir uttrykk for at sporvelgeren din (intellektet ditt) er litt i ulage om dagen – kanskje har du brukt det alt for mykje/for hardt, så det treng litt fred og kvile så det får å kome i form. Er du interessert så kan det hende eg har eit tips eller to til deg – i så fall kan du berre ta kontakt.
      Med våren kjem energien attende – ei god tid for rydding og fornying. Ha ein strålande vårdag 🙂

    5. frodith: Det er nok slik her og Frodith,hehe Men jeg har faktisk klart å legge vekk ipaden om kveldene. Enten får jeg sitte her ved pcen og vil jeg på stua får jeg være datafri. Og jeg har fått begynt ut å gå tur, så det blir endring, men perfekt blir man ikke og skal ikke bli heller:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg