NOEN GANGER ER AKKURAT NÅ DET ENESTE VI HAR

VEIEN FØR SVINGEN

Bortenfor svingen i veien
Kan det være en brønn, eller et slott,
Eller bare mer vei.
Jeg vet ikke og spør ikke.
Så lenge jeg er på veien før svingen,
Ser jeg bare på veien før svingen.
Fordi veien før svingen er alt jeg kan se.
Det ville ikke være bra for meg å se et annet sted
Eller se på det som jeg ikke kan se.
La oss bare være oppmerksom på hvor vi er.
Det er nok skjønnhet i det å være her og ikke noe annet sted.
Hvis det er mennesker bortenfor svingen,
La dem bekymre seg for hva som er bortenfor svingen.
Det er for dem veien.
Hvis vi ankommer dit, når vi ankommer dit, vil vi vite.
Men nå vet vi bare at vi ikke er der.
Her er jo bare veien før svingen, og før svingen
er det veien uten noen sving.

– Fernando Pessoa / Michael de Vibe

 

En venn av meg la ut dette diktet og det grep meg.

Det beskriver så godt akkurat sånn som det er

Livet

Igjen og igjen snakker vi om å være

Å være i nuet

Akkurat nå

 

Vi gjentar oss selv gang på gang

Vi snakker om det igjen og igjen

Det er så viktig å gripe dagen, å leve akkurat nå

Ikke la gårdagen ødelegge dagen i dag

La morgendagen være i fred til den kommer

Om igjen og om igjen snakker vi og skriver vi

Men greier vi det skal tro

Nei, de fleste av oss greier det ikke

 

Hvordan skal jeg komme dit

Det er nettopp det som er vanskelig

Hvordan i all verden skal jeg komme meg dit

Jeg skriver side opp og side ned om at sånn må det være

I likhet med andre flotte regler, er jeg ikke i stand til å komme meg dit

Hjelp jeg trenger gode råd

I perioder er jeg flink til å øve

Men hvor lenge varer de periodene

Alt fra 5 minutter til en time kanskje, er jeg veldig flink, en hel dag

 

 

Det er så innmari vanskelig å være bare akkurat her og nå

Stort sett har jeg lagt gårsdagen bak meg

Det er morgendagen jeg tar på forskudd

Og ikke bare for meg selv, men for resten av familien også

Vi mennesker er rare

Ja, jeg går ut fra at jeg er ikke alene om ha det sånn

 

Hva gjør jeg så

Hva er planen nå

Jo nå skal jeg arresteres

Av meg selv

Hver gang jeg flyter fremover i td, skal jeg gripe den tanken, og snu den

Jeg vil ta en dag av gangen

Hvis jeg tenker kun på denne dagen, da faller mye grubling bort

Da blir det roligere i hodet mitt

Da kan jeg slippe skuldrene ned

Jeg greier det sikkert denne gangen

I dag

 

ps. I morgen skal jeg på besøk til ei venninne tror jeg 🙂

 

4 kommentarer
    1. Så nydelig blåveis og Hestehov du har på det siste bildet! Husker første gangen jeg så Blåveis, en blå skogsbunn, jeg var 19 år og hadde flyttet til Østlandet. Har bare sett dem der, og de er så utrolig vakre! Ha en nydelig dag!

    2. lisa: <3 Ja, vi er nok nære hverandre, enda så ulike vi er. Det er dette som er så fint. Man kan være ulik i utseende, alder, kjønn, interesser, ja alt, og så er man likevel lik inni og knyttet sammen med et bånd vi ikke ser <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg