TAR DU DEG TID TIL Å VÆRE FRISK

Tar du deg tid til å være frisk

Hva er det for slags spørsmål

Hva har vel det å ta seg tid,  noe med å være frisk å gjøre

Det har faktisk veldig mye med det å gjøre

Det å ta seg tid

Tid til å lytte til kroppen

Tid til å gjøre som den anbefaler deg

 

Høres det rart ut

Du har opplevd det, har du ikke

Du har opplevd at kroppen sier fra

Kroppen vår er nemlig veldig smart

Veldig veldig smart

Den vet når du bør ta det litt med ro

Hører du ikke etter, da sparker den faktisk bein under deg

Bokstavelig talt

 

 

Mange tror at kroppen, den går og går

Helt uten mål og mening står vi på

Det er et farlig spill

For det første lagrer kroppen vår på mye bagasje

Den har ofte gjemt den bagasjen så langt inne, at vi ikke ser den

Men den er der

I tillegg er den ikke en evighetsmaskin som går og går

Av og til må den stelles

Pusses og gnis og tas vare på

 

Hva skjer hvis vi ikke gjør det

Jo vi blir syke

Først kan det hende vi får en liten forkjølelse

Litt småfeber og tett nese

Det stopper oss ikke

Da kan den legge på med en senebetennelse eller en frozen skulder

Da blir vi kanskje litt redusert

Men stopper vi

Nei vi durer på som før, hele tiden ivrig på å vise at vi duger

Til det smeller

Da sitter vi der

 

 

Hvorfor tror du at vi ofte får ting igjen og igjen

Senebetennelser, vonde knær, kink i ryggen, bare for å nevne noen

Tror du ikke det er fordi vi skal stoppe opp litt

At kroppen ber om en timeout

Kanskje den trenger å puste litt

Ja, for du husker vel å puste så kroppen får oksygen

Har ikke tid, sier du , skuldrene i været, magen holdt inne, og peis på

Stakkars kropp

 

 

I neste omgang klager vi over at vi blir syke

Evighetsmaskinen vår spenner bein under oss

Av og til slår en tanke meg

Skal tro om de som har mye vondt, mye smerter, blir holdt tilbake med vilje

For hvis ikke hadde de tynt kroppen sønder og sammen

Ja, det er bare en tanke, det er ikke sikkert det er sånn

Men når jeg tenker litt på det, er det gjerne propellene som får sånne ting

De som er veldig ærekjære og kunne ha vært i aktivitet døgnet rundt

Hvis ikke noen eller noe hadde stoppet dem

Skal tro om det er noe i det

Jeg er jo selv blitt holdt tilbake

Kroppen min har begrenset meg

Nå er jeg i ferd med å bli friskere

Kanskje bør jeg huske på dette da

Ta meg tid til å være frisk

Jeg har faktisk en sånn “lytte til kroppen min” dag i dag

Jeg avlyser en del aktiviteter jeg hadde planlagt, for kroppen min skriker til meg

“Denne uken har du vært litt for aktiv i forhold til den tilstanden kroppen din er i , jeg må få tid til å hente meg inn igjen”

Jeg hører den roper og jeg lytter faktisk

Jeg vet at hvis jeg ikke hører etter, da blir mer avlyst senere i uken

 

 

Alle som har sykdommer som begrenser dem, kjenner til et fenomen

Har man en eller flere gode dager, ja da braker det løs

Da durer man avgårde

Man roper hurra og så prøver man å nå alt man ikke ellers har mestret

Se på meg, i dag klarer jeg alt

Hva skjer så

Jo, pang, vi er tilbake på start

Eller rettere sagt, vi kommer oss ikke til startpunktet en gang

Jeg tror ikke at jeg har møtt en eneste person, som mestrer dette

Mestrer å ta det med ro på de gode dagene

Vi vil jo så gjerne

Vi vil så inderlig gjerne så innmari mye

Kanskje det nå er på tide å ta seg tid til å være frisk

I dag

 

10 kommentarer
    1. Takk!, Det var det sparket bak jeg trengte, for å bare sette meg ned å trekke pusten dypt ned i magen, ta litt hensyn til meg selv, her turer jeg frem, med skuldrene oppunder øra, ikke fordi jeg vil, men det skjedde noe med en av mine nermeste, så jeg måtte være den sterke, jeg måtte beskytte alle rundt meg å tenke for alle, Da tar man sats, pusten går i korte hiv, men det er ikke viktig. Til jeg leste innlegget ditt, Da tenkte jeg 5 minn, ikke gjør en dritt, bare slapp av og pust dypt.

    2. Bare synd at enkelte ting, kan hverken du eller kroppen din styre noe med. Det ligger i genene, og da har det ingenting å si, hva du spiser, eller om du sover nokk, eller hva det er np man bør gjøre for å holde seg frisk.

    3. fredlig: Jo, etter min mening har det mye å si. Når jeg trenger hvile, så sier kroppen min fra, og hører jeg ikke etter så blir jeg syk eller utslitt, så for å holde meg friskesk mulig må jeg lytte.Kanskje man aldri kan bli helt frisk av en sykdom, men for å klare hverdagen best mulig, er det lurt å lytte til hva kroppen vil, men det er nå min mening, må ikke være sånn for alle:)

    4. Jo klart, om man ikke har en kronisk sykdom, som kommer uansett hvor snill du har vært med deg selv , så hjelper det å hvile slik du beskriver, men ikke alle sykdommer, kan man hvile for å unngå, Dessverre

    5. fredlig. Nei, mdet er ikke alt man kan unngår, men man kan prøve å være friskest mulig med det man har,og å legge opp til hardt program når man har dårlige dager, er slett ikke lurt.Uansett sykdom, lønner det seg å ta hensyn til egen kropp. Ved kroniske sykdommer er det enda viktigere å lytte til kroppen sin. Da må man ta ekstra godt vare på den og ta hensyn til den, men det er ok å være uenig:) Vi må ikke være enig i alt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg