NY DAG,NYTT ÅR

Jeg må være verdens kjedeligste person

Jeg er ikke noe som helst opphengt i nyttårsaften

Jeg er ikke så fan av å ha bursdag heller

Jeg skjuler derfor bursdagen min på facebook

Hvorfor jeg er sånn lurer du nok på

 

Rett og slett så enkelt som at jeg begynner på en ny dag hver dag

Om jeg er akkurat 50 år eller 50 år og 2 dager, spiller ikke noen rolle for meg

Det er en ny dag hver eneste dag

Ja akkurat 50, var litt rart da, for litt merkelig å si at man er over 50, når man egentlig er 30

Ikke er vi opphengt i bryllupsdager heller her i huset

Vi kan til og med glemme dem

 

Synes dere jeg er kjedelig

Ja, det kan hende

Det bryr meg bare ikke, ikke noe som helst

Jeg er jeg

17.mai er en dag som berører meg mye mer

Da er jeg rørt

Jeg ser hele den kommende generasjon av små mennesker ute i finstasen

Det synes jeg er veldig fint

Men nyttårsaften nei

Den eneste nyttårsaften jeg var litt hekta var ved århundreskfiftet

Men det var jo og bare en ny dag

 

 

Eller det er nettopp det

Det er ikke “bare” en ny dag, det er stort å få en ny dag

Hver dag

Jeg lar meg mer inspirere av små avbrekk i hverdagen

Ferieturer, eller ferie generelt, sånn som juleferien

Det å ha et avbrekk og så komme tilbake til det vante igjen, det synes jeg er godt

Det må ikke være den store opplevelsen men noe som er annerledes enn hva jeg gjør til daglig

Da går jeg tilbake til det vante med ny inspirasjon og glede

Jeg går ut fra at det er derfor mange feirer nyttårsaften

 

Utfordringen må likevel være å se at vi får en ny dag hver eneste dag

Nye ark og fargestifter venter oss når vi slår opp øynene

Det er så fint

Kanskje vi kan leke at det er nyttårsaften oftere

Vi kan ha litt nyttårsforsetter hver dag,  kanskje vi klarer å holde dem også

Det er jo enn kjennsgjerning at det er ikke mange nyttårsforsetter som holder lenge

Det er ikke mange nye leveregler som holder ellers i året heller

Vi har vansker med å snu på gamle vaner, vi mennesker

 

Likevel vil jeg fortsette det jeg har begynt, sette pris på dagene jeg har

Jeg vil se at jeg skaper min egen hverdag

Jeg kan være sur eller jeg kan være blid, det er et valg

Jeg kan velge å bli såret eller jeg kan velge å ikke la andres ord gå inn i kroppen min

Sette grenser

Jeg kan velge hvem jeg vil ha inn i livet mitt

Det å kunne bestemme over meg selv er blitt veldig viktig for meg

Jeg vil være den jeg er ment til å være, ikke la meg forme av andres meninger om meg

Jeg vil fortsette med å være takknemlig for alt jeg har

Jeg tror at fokuserer jeg positivt, får jeg mer av det gode

Jeg er sjelden uheldig, som det kalles

Som regel går alt min vei og hvis det ikke gjør det, ja da er det en årsak bak

Da tok jeg rett og slett feil, det var ikke det jeg skulle

Jeg er lykkeligere nå når jeg har tatt tak i mitt eget liv

Jeg synes jeg er en god sjef

For meg selv

I dag

 

14 kommentarer
    1. Helt sant dette her. Man er sin egen sjef, og en må velge hele tiden. Ens egne valg er det som bestemmer hvordan en tar ting. Jeg er ikke en sånn person som liker å være i fokus, men synes både bursdager, bryllupsdager og nyttårsaften er fine dager. Men de trenger ikke å bli feiret med brask og bram. Og nyttårsfortsetter; nei det har jeg sjelden. Det gjelder å gjøre det beste ut av hver dag, den kommer jo ikke igjen, og kan ikke leves om igjen. Godt nytt år, Mariann!

    2. frustrertfrueihouston: Ja, og hver og en må få følge det som er riktig for seg selv. Hvis noen vil feire så er det fint og har man lyst til å la være, ja så gjør man det:) Godt nytt år:)

    3. Jeg har aldri vært noe festmenneske, jeg. Kanskje tvert i mot, men synes det er kjekt å bli bedt bort. Komme til dekt bord, god mat, godt drikke og muligheter til å prate med mennesker jeg er glad i. Og jeg lager til i egen heim når det er noe som skal feires.
      Samtidig føler jeg meg som sjef i mitt eget liv og mitt eget hjem. Jeg gjør ting ,som jeg blir glad over å se – gleder andre.
      Jeg har alltid følt meg som herre over eget liv, og hver ny dag er en gevinst. Vet også at en dag stopper lykkehjulet å gå rundt, og da blir det heller ingen gevinst. Slik er det med den saken 🙂

    4. Jeg tror kunsten er å få mest mulig ut av hver eneste dag. Men litt feiring hører også med selv om jeg betrakter meg selv som et hverdagsmenneske.

    5. Siv Svanem: Ja, de fleste liker jo å feire litt, da blir det litt mer tanke bak det liksom. Jeg er nok i mindre tall som ikke bryr meg stort men jeg liker kosen med nyttårsaften og maten da:)

    6. Det er så deilig at vi mennesker er så forskjellige.
      Jeg er opptatt av andres sine dager, men min kan vi godt ikke tenker på.
      Jeg er glad i å gi meg selv løfter, men det er jo viktig å holde de også dermed må en tenke seg om før en går til det skrittet.
      Jeg har gjort det nå i år? Så får vi se da. Jeg håper at når vi går inn i 2015 ja da kan jeg smile slik jeg gjorde i går. Tankene på hva som har gått bra, mindre bra, og som ikke gikk i det hele tatt. jeg prøver å leve livet her og nå..) Det er løftet som er det viktigste uavhengi av hva andre måtte tenker og mene.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg