JEG GLEDER MEG

Jeg er så heldig

Jeg er takknemlig fordi jeg kan glede meg over julen

Jeg har ingen dårlige minner som ligger der og dytter i meg

Jeg har ikke pyntet enda

Jeg er ikke ferdig med julevasken

Jeg tror ikke jeg blir ferdig i dag heller

Det gjør ingen verdens ting

Jeg har en dag i morgen også og enda en dag etter det

Jeg er nemlig av de som liker å gå og glede meg

Jeg liker ventetiden

 

Jeg elsker å bestille ferie nesten et år i forveien

Da kan jeg glede meg i  månedsvis

Jeg kjenner på gleden og lar den fylle kroppen min

Jeg synes det er lettere når man venter

Når tiden først er inne, siger man ned i et annet modus og vips så er det over

Det er derfor det ikke kan bli jul her tidlig  i desember

Ja og for all del, de som ønsker det, må få gjøre det

Vi er ulik, vi har ulike preferanser, ulike ting som gleder oss

Og for meg er det ventingen

 

Ventingen når jeg vet jeg har noe godt der fremme

Det er så herlig

Det er drivkraften min når jeg skal gjøre husarbeidet som hører med før jul

Gleden over det som venter

Det er derfor vi prøver å ha ting å spise som kun hører juletiden til

Syltaflesk, lammerull, fenalår, pinnekjøtt, litt ekstra snacks og sjokolade og et glass vin om kvelden

Jeg gjør det sånn resten av året også

Jeg skiller mellom hverdag og helg

 

Her i huset nytes ikke alkohol i hverdagen

Det er ulike årsaker til det men blant annet dette å skille mellom hverdag og helg

I tillegg har jeg hatt nær familie som har vært litt for glad i alkoholen

Det har gjort at jeg velger å være forsiktig for ikke å havne i det samme

Hvis jeg skal sitte med et glass vin hver kveld, ville jeg lett blitt hekta, det er noe jeg bare vet

Mange kan nok gjøre det, men jeg velger å la være

Jeg synes og at det er en fin regel å lære min barn

Da blir det ekstra koselig å ta et glass eller to når fredagskvelden kommer

 

 

Likedan skiller jeg mellom hverdagsmat og helgamat

Jeg spiser ikke spekesild på en søndag liksom

Jeg har middagsretter som jeg kun spiser i helgene

Det kan være taco, pizza, biff, lammekoteletter, lammelår , osv

Det spiller egentlig ikke så stor rolle hva det er, bare det er noe annet

På denne måten bringer jeg litt glede og forventning inn i hverdagen

Det å kunne glede seg til helgen

Jeg spiser heller ikke kaker eller godterier midt i uka, det hører og helga til

Fanatisk er vi imidlertid ikke, er det spesielle anledninger så gjør vi unntak

 

Av samme årsak pynter jeg derfor ikke til jul, før julen er her

Er jeg ferdig med det jeg skal,pynter jeg i morgen

Hvis ikke, blir det lille Julaften

Lille julaften er nesten den beste dagen av alle

Da er vi ferdig pyntet, da spiser vi lutefisk til middag og til kvelden spretter vi fenalåret med nybakte brød og hjemmebakt flatbrød

Nå har jeg ikke bakt flatbrød på to år, så i år er gleden ekstra stor, for i år har jeg bakt

Det er et av barndomsminnene jeg har, komme til tante og få hjemmebakt flatbrød med smør på

Åh, hvor det gledes

I dag

ps Og klokken 18.11 snur solen, HURRA

 

 

12 kommentarer
    1. Du skriver så fint. Får litt “ro i sjelen” av å lese innleggene dine. Her prøver vi også å skille litt på hverdag og helg, og i høytidene blir det alltid noe ekstra. Håper å få pyntet litt i helgen sånn at jeg kan ha “fri” og bare la julefreden senke senke seg lillejulaften. Erfaringsmessig så er det alltid litt som må gjøres helt på tampen, sånn at klokken blir veldig mye før jeg kommer meg til sengs. Men i år skal jeg klare det. Ha en fantastisk lørdag!

    2. frustrertfrueihouston: Hehe, ja jeg kjenner den, bestandig noe igjen. Hver jul sier jeg at det blir så deilig når alt er ryddet og fint og så kommer julaften og så lukker jeg forsiktig igjen noen dører, hehe. Det man ikke ser, det ligger der så fint så. Takk for gode ord, er glad du liker det jeg skriver. Jeg skal lese mer av ditt også, når tiden er inne, for du skriver på en sånn småhumoristisk måte som jeg liker å lese:) En fin dag ønskes deg også:)

    3. Min blogg ble startet da jeg dro til Houston i sommer, og ble “tvunget” til å skaffe blogg sånn at familien kunne følge med på livet mitt der borte. Helt hverdagslige ting. Pga 7 timer tidsforskjell må det planlegges når vi kan snakke sammen, pga jobb, skole og natt/dag på litt ulik tid. Bare kos om du leser, men jeg er ikke så veldig aktiv, spesielt ikke nå som jeg er hjemme hos familien igjen. Når det gjelder julerengjøring så har jeg et motto “Det er bedre med litt støv i krokene enn et rent helvete”. Ok, det gjelder egentlig alltid, ikke bare til jul. Men jeg liker å ha det rent og ryddig altså, men alt med måte 🙂

    4. Jeg tror jeg kan møte deg i mange av dine tanker denne gangen – bortsett at jeg starter julen mye tidligere enn deg. Tror det er ,at når det først braker løs den tjue fjerde desember så er det slutt før jeg får tenkt meg om!
      Jeg liker freden og roen i huset. Det er da jeg har litt tid til ettertanke.

    5. Torhild Elisabeth Granli: Ja, hver og en må finne sin måte å gjøre det på. Jeg hadde planer om å pynte i dag, men jeg har ikke greid å gjøre det jeg skulle denne uken så jeg trengte litt mer tid. I dag går det bedre så nå kan jeg krysse av ting etter ting på listen:)

    6. Jeg er så glad jeg har begynt å følge bloggen din! Jeg leste dette innlegget og jeg merker at det er et smil på leppene mine og jeg tenker..henne liker jeg.. jeg liker måten du ordlegger deg og måten du formidler bilder via ordene du bruker! Gleder meg til mer jeg:)
      God natt til deg og drøm vakre drømmer!:)

    7. Anne Marie: Så bra <3Og jeg liker når jeg er hos deg og kan sende deg magiske tanker, det er så fint, tenkt magiske tanker , det er nesten det livet dreier seg om for meg, å få sende magiske tanker <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg