Hva betyr julen for oss

https://www.facebook.com/ARTigheter-fra-Torill-Hjelmdal-%C3%98inesAteliet-Loftet-372235516300354/?fref=ts

Her er siden til Torill Øines hvis noen vil gi bort en engel til seg selv eller andre. Hun sender over hele landet.

 

Hva betyr egentlig julen for oss

Ja, nå er jeg ikke ute etter det glade Kristelige budskap

Jeg er ute etter tanken som driver oss i juleforberedelsene

Hvorfor lager mange så mye arbeid med julen

 

Ja jeg vet, mange sier at det er så koselig

Mørketiden, vi fyller den med koselige gjøremål og tenner lys

Det er da jeg tenker at julen er en slags substitutt

Noe vi henger oss fast i for å få mørketiden til å gå

Ja, det er ikke noe galt i det, er bare ute etter å finne drivkraften vår

Mange sier de koser seg med disse foreberedelsene

Men det er ikke til å stikke under en stol at mesteparten av året, er mange stresset

De er slitne av å løpe etter klokka

Så kommer mørketiden, kroppen går på lavgir og vi stresser mer enn noen annen tid på året

Da skal det vaskes, bakes, julekalender, julegaver, pyntes og handles

Hvorfor gjør vi det

Sånn egentlig inni oss

 

Ja, jeg gjør det ikke lenger

Jeg har fått en mye mer avslappet forhold til julen

Man er blitt to grupperinger på et vis

Noen har ikke ventetid lenger, de klarer ikke adventstid, så de starter jul når det egentlig er advent

Og nok en gang, helt i orden for meg

Så har man de som julen bestandig kommer tidligere for, som ikke helt vil bli minnet på at det blir jul, før advent er godt i gang

Hvert år klager de over at julen kommer for tidlig i butikkene

Men så lenge butikkene selger varene sine, så er det ikke for tidlig

Før var det salg av julevarer etter nyttår, så ble det i romjulen og nå er det julesalg før jul

Det er litt fascinerende, jeg synes det.

Hvorfor har julen fått så stor betydning

De fleste av oss lever i overflod hele året

 

Hva er det som driver oss

Hvorfor vil noen av oss ikke ta inn at det er jul, mens andre vil ha den rett etter ferien

Selv om jeg prøver å ha et avslappet forhold til julen, stresser jeg litt likevel

Hvorfor skal det absolutt være så innmari rent i julen

At vi vil ha litt annen mat, ja det er ok for meg

Vi er blitt så bortskjemte så at det er ting vi kun spiser en gang i året, er helt ok

Men hvorfor skal det vaskes overalt

Jeg har ikke funnet den, ja drivkraften altså

 

Jo, det er kanskje gleden

Kanskje det er derfor det er ekstra sårt for de som ikke kan glede seg

De som bærer sorg og ensomhet i kroppen

Kanskje kan  vi senke kravene

Må vi ha det perfekt for å klare å få gleden inn i kroppen

Må det rent hus og  masse gaver til for å få oss dit

Mange blir faktisk syke i julen fordi de er utslitt

Jeg husker jeg ble så sint når min mor ikke ville ha juletre

Jeg grudde meg til ungene ble voksne og vi to skulle feire alene

Men ting har endret seg

Ja, jeg skal kose meg i julen

Lutefisk og pinnekjøtt og hjemmebakt flatbrød

Late dager med sen frokost og hjemmelagd syltaflesk

Jeg skal gi meg selv tillatelse til å spise sjokolade hver dag

Men jeg skal ikke ha juletre

Det gjør meg ikke noe som helst om jeg hadde hatt julekvelden alene

Jeg blir bortreist noen dager og gidder ikke å ha tre

Det blir minimalt pyntet fordi i fjor ble jeg lei alt det røde allerede 1. nyttårsdag

Jeg koser meg med Lillasjelengler i adventstiden

Det går fint å kose seg uten at huset er adventspyntet

Og for ikke å snakke om at jeg gleder meg til solen snur

Til lysere dager over nyttår

Lyset er med årene blitt viktigere enn julen

Merkelige greier tenker jeg

Hadde du sagt for 10 år siden at jeg skulle bli sånn, så hadde jeg nektet

Men nå er jeg her

Ganske så avslappet til styr og ståk, men ja til kos

I dag

 

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg tror at mange lager mye ut av julen, fordi årstiden ellers er litt stusslig, vi vil ha noe å fylle inn i den, som kan gi et koselig fokus 🙂

    2. Så utrolig vakkert skrevet igjen 🙂 Og de englene ser helt herlige ut:) Skal ta en nærmere titt på de:) Jeg blir litt sånn glad inni meg jeg når jeg leser noen av disse innleggene dine, for jeg kjenner at de er litt på plan med mine egne verdier:) Alt gjenkjennelig føles godt på en måte:) Ha en fortsatt nydelig lørdag:)

    3. frodith: Ja, jeg tror det jeg også. Så hemmeligheten er nok å kose seg så innmari uansett hehe:) Liten pakke på vei til Oslo, fant en liten kurv på lofte som var så søt. tenkte at den ville de nok bruke til noe julegodter 😀

    4. Ja hvorfor ikke ,alle må jo finne glede i hva de mener er riktig. Jeg koser meg mest i adventstiden. Jeg liker å glede meg. Og småkakene spiser vi opp før jul, for i romjulen er vi lei av dem, hehe

    5. Min matgale verden: Ja, de er jo best når de er ferske :)Jeg skal bake berlinerkranser i morgen, de liker jeg, men jeg skal jo ikke ha så mye sånt da, så det er ikke lurt å lage de så tidlig 🙂

    6. Alt er i forandring….og man skal aldri si aldri. I år vurderer jeg en annen variant av juletreet. Kanskje det vil stå ute på verandaen. For det ene er jeg lei av å ha det inne, og for det andre kommer katta til å herje med det. Hun herjer med alt annet, så hvorfor skulle hun la juletreet stå i fred? Nei, jeg er ikke oppgitt over henne – hun er med på å skape liv og røre i min hverdag! 😀 Ellers gleder jeg meg også til lysere tider. Energien min er ganske lav nå, og jeg er trøtt om morgenen! 🙂

    7. jeg tror att det for mange er viktig med tredisjoner og prøver å holde på dem,men tidene har forandret seg,så sånn sett kunne vi hatt julefeiring uten alle julegavene for i dagens samfunn har selv 2 åringane overflod av leker.Da vi var barn var nok en gave mer kjærkomment for vi hadde slettes ikke mye.
      Nedvask er ikke min greie,så her er det vanlig helgavask,trengs det noe ekstra i et rom tar jeg det til våren,når alle dører kan stå oppe og det er varmt i lufta ,nå i mørketiden synes ikke litt støv noe særlig heller .
      Ellers liker jeg julen,den gir meg en slik deilig gofølelse innvendig,jeg stresser ikke og kjøper gaver gjennom halve året,da behøver jeg ikke tenke så mye på den biten nå som butikkane er overfylte med stressande mennesker .I dag skal jeg tenne et lys og bare kose meg,selv om lillemor strør om seg med både kasser og papir )
      Ha en fin søndag da

    8. fruensvilje: Ha en fin søndag du og, det er nok mye av det samme her, tom en lillegutt som kommer på besøk, 2,5 år . Jeg har ikke så mange julegaver å kjøpe lenger og de er i boks de fleste av dem. Men ellers så har alle så mye at man ikke vet hva man skal kjøpe, ingen ønsker seg noe lenger. vi lever nok i overflod de aller fleste av oss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg