DET ER FLOTT Å VÆRE MEG

http://www.librettoforlag.no/Hjelp-til-sjelhjelp-Sjelhjelp-for-barn/

 

Jeg har utplassert meg selv på biblioteket noen timer i uken

Jeg trenger å komme litt ut av komfortsonen foran pc-en

Det kan bli litt vel behagelig å grave seg ned der til tider

Det er lett å gro fast nemlig

Jeg fant en liten bok der som heter “Det er flott å være meg”

Skrevet av Christine Adams og Robert J. Butch

Det er en bitteliten barnebok om selvfølelse

Den var utrolig fin, for med et enkelt språk forteller den oss det alle vi barn trenger å lære oss

Også vi barn som er i  20,30,40,50,60,70 årene

Det er ikke ofte jeg overlater bloggen min til andres ord, men i dag skjer det

Jeg gir dere derfor et utdrag fra denne boken

 

 Alle bildene unntatt bildet av boken er i dag hentet fra nettsiden til Francoise Lange. Sketches in Stillness

Jeg har tillatelse til å dele dem og følger dere linken kommer dere inn på siden hans.

Jeg har bestilt gratulasjonskort og iphonedeksel fra hans side og de har kommet meg i hus kun få dager etter bestilling

Her kan det være julegavtips for den som ønsker det

http://www.sketchesinstillness.com/

https://www.facebook.com/pages/Sketches-in-Stillness/202097429809480

 

Hva er selvfølelse

Selvfølelse betyr “det du synes om deg selv”

God selvfølelse er å vite inni seg hver dag at  “jeg er bra nok. Noen er glade i meg. Jeg er glad for å være meg”

Du behøver ikke være den raskeste eller flinkeste eller peneste for å ha god selvfølelse.

Du er en stjerne akkurat slik du er

 

Hvem er du

Du har et fornavn, et etternavn, kanskje også et mellomnavn.

Du har en bestemt type hår, hud, øyne og smil.

Du er flink til noen ting og ikke like flink i andre ting.

Kanskje er det noen som sier: Slik en søt liten jente” eller “Så flink du er”.

Andre ganger sier kanskje folk ting om deg som ikke er så hyggelige.

Men de ordene folk bruker om deg, forteller ikke hvem du er.

Men hvem er du da?

Du er et helt spesielt menneskebarn.

Du er en som fortjener at andre er glade i deg.

Og slik er det.

 

Alle er forskjellige og alle er noe for seg selv

Hvis du trykker fingeren din mot en stempelpute og deretter på et papir, vil du se at den har et eget mønster.

Ingen andre i  hele verden kan lage det samme fingeravtrykket.

Det finnes bare en DEG.

Du behøver ikke å gjøre noe spesielt for å være spesiell – du er det allerede.

Alle barn er forskjellige.

De finnes i alle slags farger, fasonger og størrelser.

Noen barn snakker norsk, andre snakker engelsk eller spansk og noen snakker tegnspråk.

Alle har de noe å fortelle

 

 

Du er en gave til verden

Alle har noe spesielt de kan bidra med i verden.

Tore er flink til å få andre til å le.

Lise vet akkurat hva som skal sies når noen er lei seg.

Petter er flink til å reparere ting som har gått i stykker

Elisabeth samler inn penger til barn som har det vondt.

Ola tegner de nydeligste bilder.

Når det blir krangel på lekeplassen, kommer Turid og ordner opp

Verden trenger alle slags mennesker som kan helt forskjellige ting.

Hjelpere, reperatører, fredsmeglere, kunstnere

Hva tror du at du  selv kan bidra med?

 

Vær den du er , så godt du kan

Noen ganger er du kanskje ikke så glad for å være den du er.

Kanskje det til og med hender at du ønsker at du var en annen

Ingen er flinkest i alt.

Noen er flinke i fotball, men synger grusomt.

Noen synger vakkert, men får ikke til regnestykkene.

Vi har alle noe vi er bedre i enn andre ting

 

Vær din egen bestevenn

Du kan bli din egen bestevenn ved å passe godt på deg selv.

Når du er din egen bestevenn, bryr du deg ikke om den dumme stemmen inni deg som kanskje sier:

“Dette klarer jeg ikke, for jeg er ikke flink nok”

Isteden sier du til deg selv:

“Dette klarer jeg fint. Jeg er flink nok til å prøve på egen hånd eller lur nok till å be om hjelp”.

 

 

Være en venn for andre

Du kan hjelpe andre til å ha det bra, ved å være en god venn.

Ser du en som er mindre enn deg som forsøker å lære å sykle, kan du si: “Så flink du er”

Forsøk å huske hva andre heter og si “Hei” til dem.

Forsøk å være snill mot noen hver dag.

Ser du en klassekamerat som sitter for seg selv i friminuttet, kan du sette deg ned sammen med han eller henne.

Dere har sikkert noe spennende å snakke om

 

Det er lov å gjøre feil

Alle gjør feil en gang i blant.

Vær ærlig når du gjør feil og si “unnskyld” med en gang.

Gjør det godt igjen med en gang.

Da slipper du å ha det vondt inni deg etterpå.

Det kan også hende at du blir rasende på deg selv

Kanskje fordi det er noe du ikke klarer å få til med en gang.

Slapp av og trekk pusten dypt.

Prøv igjen eller be om hjelp.

Klarer du det likevel ikke, så ta en pause.

Gjør noe annet isteden og prøv igjen senere.

Da går det sikkert bedre

 

.

Noen dager er dårligere enn andre

Alle har dårlige dager innimellom.

Kanskje føler du deg trett og uopplagt.

Si til deg selv at du er helt ok, selv på en dårlig dag.

Tenk på alle de dagene som var supre- som den gangen du fikk din første fisk sammen med bestefar.

Tenk på klemmen du fikk av mamma før du gikk på skolen

 

Vær trofast mot den du er

Det er godt å være seg selv, også når du tenker eller føler annerledes enn andre.

Hvis noen sier at kunstverket du har laget er rart, men du selv synes at det er fint, så er det du som har rett.

Alle ser tingene på hver sin måte, og det er helt i orden.

Er det noen som prøver å få deg til å gjøre noe du vet er galt, så trenger du ikke å høre på dem.

Vær trofast mot det du selv mener er riktig, selv om andre erter deg.

 

 

Du har lov til å forsvare deg

Er det noen som er vemmelig mot deg, si fra at du vil ikke bli behandlet på denne måten.

Fortsetter de likevel å plage deg, så ikke bry deg om dem.

Hold deg til venner som det er hyggelig å være sammen med, for du er jo hyggelig selv, ikke sant?

Føler du deg urettferdig behandlet, så si rolig fra til vedkommende.

Er noen rasende på deg, bør du lytte til det de har å si.

Forsøk å forstå hva de mener og finn en løsning på problemene sammen.

 

 Tenk på alt du har klart

Da du var baby, krabbet du omkring på gulvet.

Nå kan du gå og løpe og hinke og hoppe.

Du har lært å leke, å dele med andre og å vente på tur.

Du har lært fargene og kanskje bokstavene og tallene.

Imponerende, ikke sant?

 

i dag har du lært at du er noe helt for deg selv.

Ingen andre er akkurat som deg.

Du ble født fordi verden hadde bruk for en som er akkurat som deg.

Vennene dine og familien din er glade i deg fordi du er den du er.

Du kan trygt si til deg selv med stolthet:

Det er flott å være meg!

 

 

Utrdrag fra boken Det er flott å være meg

Fra meg

Lillasjel

I dag

 

10 kommentarer

Siste innlegg