SOM EN BÅT PÅ HAVET SEILER VI

 Eva-Christin Hillestad

 

Som en båt på havet seiler vi

Vi seiler gjennom livet

Vi har kanskje ikke valgt vår egen båt

Den er kanskje gitt oss

Kanskje den er truet inn på oss

Kanskje vi strittet i mot det vi var god for, men endte opp med den likevel

 

Det får stå sin prøve

Ja, det får stå sin prøve sier jeg

Vi må ta til takke med den farkosten som er gitt oss

Men du verden hvor mange muligheter vi kan skape likevel

Hvis vi legger godviljen til

Hvis vi vil

Hvis vi ønsker

Vi kan nå så langt vi vil likevel

Hvis vi vil

 

Frode Nybø, Nybs

 

Vi kan ro, vi kan padle, er vi heldig har vi fått motor

Kanskje den krangler litt den motoren, skulle nok vært overhalt, ja kanskje til og med byttet ut

Men det er nå bare sånn at vi må ta det vi har fått

Vi må ta det vi har og gjøre det beste ut av det

Vi kommer oss frem dit vi skal

På et vis

 

Akvarellmaler Hanna Jakobsen

Kanskje ønsker vi oss en luksusyacht

Kanskje ser vi på alle de som har nettopp det

Store vakre doninger som durer forbi alle andre

De vinker til deg i det de passerer

Vink tilbake du

Lykken skaper du selv

Den er ikke avhengig av hvilken type båt du har

Lykken kommer i små øyeblikk av gangen

De må du fange opp selv

Du må være oppmerksom

Du må legge merke til de

Du må legge de inntil hjertet ditt

Det kan du gjøre enten du har stor eller liten båt

Det kan du gjøre om du ror eller padler eller har motor

Det kan du gjøre om du må øse som en gal for å holde båten på vannet

Du drukner ikke

Ikke før du skal likevel og da spiller det vel ikke noen rolle

Da er tiden din kommet uansett

 

Frode Nybø, Nybs

 Men det er ikke nå

Det er lenge til, det er veldig lenge til

Det er ikke nå

Nå skal vi seile

Vi har medvind, eller er det motvind

Kanskje vi legger ned seilene litt, kanskje vi driver avsted

Litt

Vi driver avsted litt

Det er lov det og

Men mest av alt skal vi leve

Vi skal leve

I dag

 

Akvarellmaler Hanna Jakobsen

13 kommentarer
    1. Her har jeg just sottet å skrivet, for så å ta turen inn til deg.
      Finurlig – Jeg synes å mene at vi har skrevet om det samme temaet
      🙂

    2. Lisa: Det er ofte sånn. Denne skrev jeg for en stund siden og har hatt på lur, men det var nå først den ville ut, I går skrev jeg en som het den blå timen, ikke publisert enda, etter at jeg var ferdig så jeg at ei venninne hadde lagt ut et bilde akkurat samtidig som jeg skrev innlegget og bildet het blåtimen:) Ofte kan jeg poste et innlegg for så å oppdage flere andre har lagt ut bilder og tekster med samme tema. Det ligger nok i energiene, klar til å plukkes opp. Den blå timen hadde egentlig surret i hodet mitt lenge men ikke kommet ned tidligere, men bildene hadde jeg klar. Merkelige greier, men for meg tyder det på at vi tilhører de samme energiene og den samme kilden der vi henter ned informasjon og ord fra:)

    3. hm , finurlig det der…. Men det har du nok rett i, Å det er fint å kunne titte inn å lese,
      Hvor man forstår seg på ordene som blir skrevet, Å hvor man også kjenner at andre forstår en selv.
      Man kan aldri forstå et annet menneskes livshistorie, Men man kan ha samme forutsetning for å forstå, Hvordan det er å leve med samme type tanker om livet, Og kansje har man som du sier, en slags kontakt, Som gjør at man føler seg mindre ensom i nærheten av visse mennesker.
      Du leser det jeg skriver, slik jeg leser det du skriver.
      Er det ikke morsomt,
      Fordi at det er noen som kunne lest samme tekstene, Å lest det på en helt annen måte …
      Jo jeg har publisert ?

    4. Lisa: hmmm, da må jeg inn og se igjen i morgen:) Jeg delte den siste jeg fant. den som heter en nøkkel til livet. Nei, man kan ikke ta inn de følelsene andre har opplevd, det har du rett i og kanskje ikke helt og holdent forstå, annet enn å ane konturene av det 🙂
      To personer kan jo lese samme tekst og få helt forskjellig ut av det, ettersom hvordan man tolker. Det kan være en urfordring når ma skriver, men jeg føler det at når man skriver fra hjertet og treffer andre som gjør det samme, så snakker man liksom samme språk<3

    5. det er jo det innlegget som handler om det samme :):)
      Ja det har du rett i :):)
      Det er fint å treffe noen som snakker samme språk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg