ØVELSE “BLI MODIG” HJELPER

Dette bildet av Hanna Jakobsen heter Tør du, og det var et flott motiv til dagens tekst

Alle bildene i dag er hennes og lik henne gjerne ved å følge linken under

Akvarellmaler Hanna Jakobsen

 

Jeg kjenner en følelse inni meg, en god følelse

Jeg føler meg modigere

Ved at jeg føler meg modigere, føler jeg meg også mer fri

Det rareste er at man føler seg friere selv om man går på noen nederlag

Men disse nederlagene vi møter, de er jo ikke nederlag, de er lærdom

For dere som ikke har lest Alkymisten av Paulo Coelho, anbefaler jeg den

Den handler om å følge hjertet

Hvis man følger hjertet, følger drømmen sin, så kommer man dit man skal

Det rare er bare at det kan vise seg underveis at du ikke visste selv hvor du skulle

Du trodde du skulle en ting, og så viser det seg at det var bare en lærdom på veien dit du skal

 

Jeg har vært redd for nederlag

Jeg hører enda min mors stemme, ikke gled deg, for da blir det ikke noe av

Det er bare tull det

Det spiller ikke noen rolle om det ikke blir noe av, for det fører med seg akkurat den lærdommen du trenger

Når vi er så redd nederlag, så fører det med seg en veldig dum ting

Det er at man lar være å gjøre ting man har lyst til

Man lar være fordi man er redd for at det ikke blir

Slik orket jeg ikke ha det lenger

Jeg ville bli helt fri, jeg vil tørre å gjøre de små dumme tingene, som kanskje ikke bestandig er så dumme likevel

 

Jeg søkte derfor på et skrivekurs hos Gyldendal

Ja, det var ikke der drømmen egentlig startet

Drømmen handler om å skrive en bok, men det kommer jeg tilbake til

Jeg skrev et blogginnlegg om det skrivekurset, før jeg hadde fått svar

Det var nemlig da jeg bestemte meg for å øve på å være modig

http://lillasjel.blogg.no/1379582458_ver_meg_p__vre_modig.html

Men hva er mot?

Det å skrive det innlegget var en utfordring

Det å blottlegge det man ønsker for å risikere å bli forkastet, det var slett ikke enkelt

Jeg får det kanskje til å høres så enkelt ut når jeg skriver det, men det er mange følelser inni en, mange prosesser, man ikke får forklart

Jeg ble jo forkastet, det jeg hadde levert, var  ikke godt nok denne gangen til å bli med

 

 Jeg oppdaget imidlertid at det gjorde faktisk ikke noe

Det var så befriende å hadde hatt mot til å utlevere seg og likevel få et nederlag

Det spiller faktisk ingen rolle om jeg fikk nei

Verden går ikke under likevel

Jeg føler meg friere

Det er ikke noe å være redd

Derfor forteller jeg nå om bokdrømmen, om alle tegnene, som gjør at jeg tror jeg skal skrive bok

Ja jeg skriver tror, for jeg kan jo aldri vite om jeg har det som skal til for å skrive bok

Men det gjør ikke noe

Blir det ikke bok, har jeg likevel lært noe jeg skal lære

 

Hvordan denne bokideen ble til, er jeg ikke helt sikkert på

Det begynte kanskje med lærdommen om at traumer går gjennom generasjoner, vi får dem gjennom våre mors, fars, besteforeldres liv, ja i alle ledd bakover

Nå må jeg si med en gang at det blir ikke kun sannhet i boken, det blir fiksjon, oppdiktet, men med en rød tråd

Den røde tråden er overgrep mot barn og kvinner, som går i generasjoner

Ideen var å følge min mors slekt bak i tid, men da likevel oppdiktet, ingen autentisk historie

Min tippoldefar kom fra Nord-Sverige, fra Tärnedalen , og jeg tenkte å ta utgangspunkt i det

Men nå skal det ikke handle om selve boken, men tegnene som driver meg videre

 

Innledningen til boken dalte ned i hodet mitt en maidag i fjor

Det er jo også litt modig, å si at man har innledningen til en bok, som man ikke aner om man skal skrive

I januar leste jeg tre tilfeldige bøker, hvor jeg i alle havnet i Tärnedalen

Det har vært mange sånne merkelige ting som jeg tar som tegn

For mange til at jeg kan ta med alle, og ikke husker jeg alle heller i skrivende stund

Noe som igjen minner meg på at jeg burde skrive de ned når de kommer

Man tror man skal huske og det gjør man ikke

Men jeg stoler på at jeg får de tilbake når jeg trenger de

 

 Men jeg skal fortelle om de siste

Hvis jeg skal skrive fra Tärnedalen og på 1800 tallet, da må jeg drive litt research

Jeg har tenkt at jeg skulle ha forsket litt på slekten men har ikke kommet i gang, har manglet sparket bak

Men sparket kom det

Biblioteket på stedet annonserte gratis slektforskningskurs over tre kvelder

Jeg er litt gjerrig innimellom, så det må være gratis skal det lokke meg

Ja, da var jeg i gang

 

Hovedpersonen i boken flyttet inn i hodet mitt i fjor vinter

Hun går der stille og rolig i kvit skjorte og mørkt sidt skjørt og sier ikke noe

En mann flyttet og inn, det er taust der, veldig taust og alvorlig

Jeg kalte henne Anna Karolina, hvorfor vet jeg ikke

Det var en av de tingene jeg må ha research på, hva het de på den tiden

Men foreløbig heter hun det fordi min mor kalte meg Karolina, når jeg var liten

I tillegg når jeg fikk den innledningen til boken , satt jeg ute i solen og leste en bok av Carolina de Robertis

Tilfeldig?

 

Jeg ble ikke så veldig hektet første kvelden ,litt tvilende, mye arbeid dette, skal  jeg virkelig

Helt på slutten andre kvelden, og nok en gang Tilfeldig?

Jeg hadde kun Ipaden min med og jeg fikk ikke lastet ned det programmet vi skulle laste ned

Jeg satt derfor og syslet for meg selv og i det vi skal til å bryte opp, finner jeg min tippoldefar Johannes Gustavsen Buch, Tärnedalen

Og……

En av døtrene hans heter Maria Karolina

Jeg hoppet en meter i stolen jeg

Jeg heter Mariann, ble kalt Karolina av min mor

Det kan da vel ikke være tilfeldig eller

Nå leser jeg derfor Kvinner i vägløst land av Lillian Ryd, fra Nord-Sverige på 1800-1900 tallet

 

 Det ble langt dette innlegget også, vanskelig for meg å gjøre noe kort

Men i og med at det er mest for meg selv jeg skriver, så skal jeg klare å lese det

Det går jeg ut fra de gjør de som det er meningen skal det også

For konklusjonen er jo som følgende

Det er deilig å sette seg selv fri

Det er ikke sikkert jeg skal skrive bok

Det kan bare være en øvelse i å være modig

Men hvis jeg aldri tør å kaste meg ut i det, vil jeg heller aldri finne det ut

Hvordan skal jeg da kunne følge hjertet hvis jeg hele tiden skal begrense meg

Derfor var det god terapi å skrive om søknaden til skrivekurset

Det ble ikke noe skrivekurs, denne gang

Men det gav meg en stor belønning likevel

Det er mot og frihet

Det er berusende

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg