ER DU KILDEKRITISK ELLER TROR DU PÅ JULENISSEN

Ja, det var en gang

Ofte er vi så opptatt av det som engang var

Noe var mye bedre før, ja noen mener alt var bedre før

Men egentlig ville vi vil ikke gå tilbake, ville vi vel

Vi har blant annet fått nye måter å kommunisere på

Det er nesten så det er skummelt til tider

Jeg blir ihvertfall skremt og tenker hva kunne vel gale menn som Hitler få til hvis de hadde tilgang til sosiale media

 

Jeg lar meg faktisk opprøre, enda så lite jeg blir opprørt for tiden

Eksempelvis i helgen var det en blogg som florerte

Coop håner fattige stod det

Folk delte og delte og de var så sinna, for det gikk ikke an med så dårlig oppførsel som da denne kassadamen på et Coppmarked hadde hatt

Nei, i serviceyrket skal man oppføre seg pent, det er sikkert og visst

Det kan ikke forsvares, men samtidig var vi faktisk ikke der og så hva som skjedde

Vi har kun et menneskes uttalelse om situasjonen

Ja, kanskje var det sånn som denne bloggeren skriver at kassadamen var ufin mot ei som ikke hadde penger nok

Men vet vi ut fra det nok til å dømme hele Coopkonsernet og at de håner fattige

Jeg forsvarer ikke dårlig oppførsel av noen som sitter i en kasse

Og kanskje hadde jeg sagt fra også om at dette ikke var riktig

Men det er langt fra det øyeblikket til en overskrift om at Coop håner fattige

Vi har ingen sannhetsvitne utenom hun som sikkert ønsket seg mange lesere den dagen og fikk ønsket oppfylt

 

Dette skjer ofte for tiden

En person setter et helt land i bevegelse

Ja, folk kaster seg på bølgen og deler og kjefter og smeller

Ja, helt ukritisk

Det ble delt en artikkel om at Aspøya skole ikke skulle gå med norske flagg i 17.mai toget, det var slett ikke sant

Kun en mann som hadde lagd en artikkel det ikke var hold i, i det hele tatt, alt var bare løgn, men folk lot seg rive med og på få timer var det norske flagg å se over hele facebook.

Innvandrerne fikk skylda enda det hadde ikke vært en eneste innvandrer involvert, alt var bare tatt ut av sin sammenheng og blitt til en helt ny historie uten sannhet

En svensk journalist skriver en artikkel der han dømmer norsk kultur nord og ned

Hva skjer, jo i dagesvis fylles nyhetene om hva svenskene synes om norsk kultur

Hallo, det var en manns uttalelse

Likedan en mann skriver en artikkel der han utbasunerer at nå vil det norske folk ha partiet til Breivik i regjering, det kommer i hele verdens nyheter

Vanvittig, hva en gal mann stemmer, kan inget parti beskytte seg mot

Vi ser og alle de som blir antastet med de verste beskyldinger og stygge ord på nett, hatbrev rett og slett

Fra anonyme til og med, de er så feige at de kan ikke en gang skrive navnet sitt under

Videre har vi alle konkurranser som deles, ingen leser det med liten skrift, 90% av dem er ren og skjær fake, vi blir grundig lurt

Bilder blir manipulert, folk tror de er ekte

Dyr blir mishandlet for at folk skal legge ut bilder av det og få de delt

Bilder av  mishandlede barn blir publisert , uten at det har rot i virkeligheten

Innsamlinger til den ene og den andre, både herreløse dyr, syke dyr og barn i nød, og vi godtroende mennesker betaler av godt hjerte til noe vi tror er en god sak, men er bare bløff

Bilder er tatt ut av en sammenheng og gir en helt annen historie og vi kjøper det som sannhet

Vi nettdater til millioner av kroner og mange av profilene er bare juks og folk lyver så de tror det selv

 

Hvor er det blitt av den kritiske sans

Hvor er det blitt av beina på jorda

Hvor er det blitt av den sunne skepsis

Har tilgangen til internett reist med alt vi har av egen tenking

Ja, for det er lov å tenke

Det er lov å tenke seg om to ganger også

Hva skriver jeg, hva klikker jeg på, hva deler jeg

Og for ikke å snakke om hva vet jeg om det som er bakgrunnen for det jeg så ukritisk deler

Det er lov å bruke sunn fornuft og være litt tilbakeholden

 

Og hvorfor skal vi hele tiden fremheve og dele det vi ikke vil ha

Hele tiden fremelsker vi det negative

Hvorfor ikke fremheve det vi ønsker oss, det gode

Tenk hadde vi delt alle de gode historiene vi opplever i løpet av en dag

Men nei, det gidder vi ikke

Ingen får stor oppmerksomhet av en gladnyhet, nei det skal være ondt, før det selger

Jo, nå skal det sies at det florerer også en del morsommme fine klipp og tegninger og bilder og hurra for det

Det berger ihvertfall min tilværelse på facebook

La oss dele mer av det som gir oss glede og latter og omsorg og kjærlighet

Men nå er det en gang sånn at å oppdra andre, ja det er umulig

Jeg får stramme opp meg selv istedetfor

I dag

 

4 kommentarer
    1. Hadde jeg kunne sende applaus, skulle jeg ha gjort det!! Jeg syns dette var et flott og nyttig innlegg. En viktig påminnelse for oss alle. Men det er ikke bare sosiale media, når de virkelige massemediene kaster seg på sakene da blir det virkelig storm, eller kanskje det blir orkan da. Det er ikke noe nytt, det negative selger. Jeg forstår ikke helt hva som er greia, hva som er så tiltrekkende med det som er negativt, vi liker jo ikke å ha det i våre egne liv?

    2. Livsrom: Nei, det er et merkelig fenomen, og du har helt rett om det med media. Det er vel noe med oppmerksomhetstrangen kanskje, derfor vi roper opp,nei jeg aner rett og slett ikke, må fundere litt mer på det:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg