Hvem har sagt at vi skal være så lykkelig hele tiden

LILLASJEL PÅ FACEBOOK: http://www.facebook.com/Lillasjel

Lik meg og del meg gjerne:)

 

Ja, i dag er jeg i det litt formanende hjørnet

Og som vanlig snakker jeg like mye til meg selv som til andre

Hvem har sagt at vi skal være så forbannet  lykkelig hele tiden

Ja, jeg vet at jeg tyter om alt vi kan gjøre for å få det bedre inni oss

Jeg har derimot ingen tro på at vi noengang kommer til å gå i en evig lykkerus

Ikke mens vi er mennesker ihvertfall

 

Mange blir lei av positiv tenking og synes det blir et gnål og mas, for livet er ikke sånn

Det har de rett i, livet er ikke bare postivt

Det kan være tøffe tak både fysisk og psykisk

Uansett hvor mye vi jobber med oss selv, vil vi kke være glad hele tiden

Det vi må  søke er å få det best mulig

Få flest mulig lykkelige øyeblikk

Lykke kommer nemlig i øyeblikk

Tilfredshet kommer i litt større doser, likeså glede

 

Hvor mange ganger hører vi at forhold ryker fordi vedkommende ikke blir gjort lykkelig

Da snakker jeg ikke om forhold med vold, psykisk terror og notoriske bedragere

Jeg snakker om vanlige forhold med vanlige greie mennesker

Man er så forelsket, i en lykkerus, får gjerne et barn sammen, og så går det noen få år og så er det slutt

Hvorfor

Jo, man er ikke lykkelig lenger, man har ikke noe mer å gi til hverandre

Er ikke dette en gjenganger

Jeg ble litt satt ut her en dag, det ble diskutert hvilken forhold man hadde til sine ekser og deres kjærester

Flere snakket om at de hadde et godt forhold til alle sine ekser

For min del, ble det et tankekors

 

Hvis vi kan ha et godt forhold til våre ekser, hvorfor kan vi ikke ha et godt forhold til dem så de ikke blir eks

Det er ingen andre i hele verden som kan gjøre deg lykkelig – ingen andre enn deg selv

I et forhold kan man ikke forvente at partner skal gjøre en lykkelig, for det er en umulig oppgave

Man kan ikke bli lykkelig uten å være glad i seg selv

Jeg tror at kan man ikke være lykkelig inni seg uten en partner, da klarer man heller ikke å være det i lengden sammen med en

Andre kan varte deg opp, overøse deg med komplimenter, gjøre alt du ønsker, det spiller ingen rolle

Du blir nok i en lykkerus en liten stund, men den gir seg den rusen, og da er hverdagen der

 

Du må finne ut hva du skal lære av disse personene du møter

Det er nemlig deg selv som skal lære

Du kan ikke forandre noen annen

Du greier aldri i verden å få den du er sammen med til å bli noe annet enn det den er

Og hvis du skulle greie det, så vil det ikke hjelpe ,for du har ikke endret deg selv

Du har ikke fått fylt det tomrommet som er inni deg

Man er ikke stormende forelsket i år etter år, det kommer andre følelser inn, roligere kjærlighet og vennskap

Man blir aldri helt enig eller fornøyd med alt det den andre gjør

Man er jo to forskjellige individ

Mange leter desperat etter sin tvllingsjel, for da skal de bli så lykkelig

Hvor mange finner den, det er ikke sikkert dere er på jorden samtidig en gang

Kanskje det er noe du skal lære om deg selv som du ikke hadde fått lært sammen med en tvillingsjel

Eller kanskje er det din tvillingsjel du er sammen med, men denne er motsatt av deg fordi du skal lære av det

 

Alle faglærte roper ut om kommunikasjon, det er så viktig å kommunisere med hverandre

Hva hvis man ikke har ordene da

Det er ikke alle som er like flinke til å sette ord på sine følelser

Det er mange som ikke greier å se hvordan de selv er

I tillegg er man kanskje på kollisjonskurs om hva som er viktig for en

Det er vel ikke uten grunn til at også terapeuter innen parforhold eller sexologer, også har vært gift flere ganger eller er single

Greit nok å kunne reglene, men hva hvis vi ikke er i stand til å leve etter dem

Vi har jo alle som en også en ryggsekk vi drar på og det er ikke samme innholdet i den, noen har lette sekker og noen tunge

 

Jeg tror det aller viktigste vi kan gjøre er å la den man bor sammen med få ha frihet til å være seg selv

Kanskje har man begge spilt en rolle i starten av et forhold

Kanskje det ikke er drømmepartneren du har funnet

Kanskje du selv heller ikke er den ideele partner, som aldri gjør en feil

Kanskje vi skulle begynne å se litt mer på hva vi selv gjør  istedenfor hva den andre gjør

Jeg mener ikke at alle forhold er ment til å vare, noen er der kanskje for å lære deg å bryte ut av det som ikke fungerer for deg, lære deg å sette grenser for deg selv

 

Det å kunne sette søkelyset på hva en selv gjør, det er viktig både i forhold til en livsledsager men også i forhold til familie, venner, kollegaer og andre

Hvem er jeg

Hvordan oppfører jeg meg

Hva er det jeg savner

Hvordan kan jeg gi meg selv dette med de ressurser jeg har til rådighet

Det er nemlig du selv som skaper lykken som varer lengst

Istedet for å spørre deg selv hva du ønsker partneren din skal gjøre for at du skal bli lykkelig, spør deg selv hva kan du gjøre

Det er du som skaper din egen hverdag

I dag

 

 

Jeg leste nettopp en undersøkelse som var gjort blant par som hadde bodd sammen noen år, anbefales

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10908156

Et lite utdrag fra artikkelen

Eli Finkel fra Northwestern University og kollegaene hans fulgte 120 ektepar over to år. Hver fjerde måned måtte ektefellene gi en vurdering av tilfredshet, kjærlighet, intimitet, tillit, lidenskap og innsats i forholdet.

Dessuten skulle deltagerne oppsummere fakta om den siste større krangelen de hadde hatt med makkeren.

Resultatene viste, som forskerne trodde, at tilfredsheten i forholdet sank i løpet av det første året. Men så til trikset:

I år to skulle ektefellene i halvparten av parene også bruke sju minutter på å skrive annerledes om den siste krangelen. De skulle forsøke å se den igjennom øynene til en nøytral tredjepart som ville det beste for begge parter.

Stoppet utviklinga

Resultatene var temmelig oppsiktsvekkende: Øvelsen eliminerte rett og slett hele nedgangen i parlykken.

– Effekten gjaldt ikke bare ekteskapelig tilfredshet, den dukket også opp i andre parprosesser ? som lidenskap og seksuell lyst, sier Finkel i en pressemelding fra Association for Psychological Science.

 

 

12 kommentarer
    1. MAn trenger ikke å være så HIMLA lykkelig hele tiden, men det er mer det med å være fornøyd med litt helt vanlig HVERDAG i mine øyne, være GLAD nok for det 😉

    2. Ja hvorfor skal en på liv og død være lykkelige hele tiden? MEningen med livet, er vel oppturer og nedturer. Og gleden blir nok ekstra stor når de oppturene kommer.
      Og uansett hvor langt nede man er, så er det kun en vei- OPPOVER og ja da blir bi lykkelige. Men å holde seg på topp hele tiden, nei….

    3. Det er ikke meningen at man skal gå i en evig lykkerus gjennom hele livet, meningen er oppover/nedoverbakker så vi lærer hva vi gjennomgår… meningen med livet er å gjøre så godt du kan… tenke positivt også når det er motbakker.
      Jeg hadde et godt vennskap med min eks, et vennskap jeg satte stor pris på… men det var aldri meningen at vi skulle holde sammen livet ut, vi utviklet oss forskjellig… vi så det og jobbet med det, men forholdet vårt gikk ikke an å redde som kjærester… vi forble venner og det kan man ikke basere et forhold på. Men vi hadde et sterkt vennskap.
      Det er ikke alltid livet blir som man tror… men vi selv kan gjøre mye for at vi skal få et godt liv.

    4. Jeg tror ikke det dreier seg om det der “tenkt positivt” jeg.. tror det dreier seg mer om å ikke henfalle i selvmedlidenhet, bitterhet og å finne sin indre styrke til å komme gjennom og over livets sjokk, sorger og urettferdigheter. For DA kan man tildels være lykkelig.. når man er balansert når nedturene kommer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg