KYLLING-GRYTE UTEN SNØRING

Jeg er glad i å lage mat og jeg liker å se andre lage mat

Jeg simpelthen er klistret til skjermen når de sender Masterchef, fra alle land

Jeg ser gjerne reprisene og

Men jeg kan jo ikke å lage mat

Og da mener jeg sånn faglig sett

Jeg gjør jo så mye rart som jeg ikke har snøring på om det er noen hensikt en gang

Jeg husker jo ikke hva de gjør i Masterchefprogrammene, jeg husker bare ltt og så dikter jeg resten

Hvis en utdannet kokk ser hva jeg putter i  gryta, vil han nok riste ltt oppgitt på hodet

Men bryr det meg nei

Jeg lager heller kyllingryte jeg, uten å ha snøring på hva jeg driver med

Jeg kjøpte 2 pk kyllinglår fra Rema 1000, ferske til den nette sum av 20 kroner pakken, det var 22 lår tilsammen

Her kan det brukes alle typer kjøtt, vær obs på kyllingfilet for den kan ikke koke så lenge, i så fall reduser koketiden betraktelig

Hvor mange jeg skal mette, nei det vet jeg ikke, det spørs hvor mange som dukker opp sultne

Dukker det ikke opp noen, ja da blir det varmet opp igjen eller frosset til senere

Mine sønner håper nok likevel at jeg skal bli litt mer profesjonell for til jul fikk jeg vakuum maskin

Det var tøft, nå kan jeg leke kokk på rett

Jeg marinerte derfor kyllinglårene dagen før jeg skulle ha dem. Jeg blandet et par dl olivenolje, en stor dash flytende sitron, pepper, koriander, karri, paprika, hvitløk og en chili og tømte det over lårene i en vakuumpose. Gubben har den høytidelige oppgaven å forsegle, en oppgave han tar som en stor ære og han gjør det med store fakter og er tydelig stolt over oppgaven. Han er jo bestandig kry når han kan gjøre noe jeg later som jeg ikke kan. Da demonstrerer han med stor iver og viser til sin store kunnskap om alskens dubbedingser. Vi skal vel ikke nevne at vi trodde i starten at det var noe feil med maskinen for den ble ikke varm. Sønnen kom innom en tur og maskinen virket helt fint, så vi nevner ikke det noe mer.

Det rare var at når jeg åpnet denne posen så var all væsken borte, forsvunnet inn i kjøttet.

Når jeg vanligvis marinerer blir det jo masse væske i posen men nå var den borte

Eureka, å marinere, for så å vakuumere var sikkert et sjakktrekk

Det må jeg lage egen blogg om en dag for nå er det kyllinggryten

3 paprika, 3 løk, 3 fedd hvitløk,2 små chili, 4 champignons kuttes

Tillegg for dagen 3 tomater som spurte om å få komme ut av kjøleskapet

Pluss en halv fersk ananas,  men det er hemmelig, for det liker ikke gubben

1 dl sennepsfrø, 3 dl grønne linser

Sennepsfrø kan droppes, linsene kan brukes i alle farger eller så kan man bruke de usynlige hvis man ikke har linser

Har du ikke grønn karripaste, bruk en annen og har du ikke en annen bruk andre krydder
Har du ikke sennepsfrø så ikke bruk sennepsfrø

Linser er noe jeg anbefaler å kjøpe, de trekker til seg smak i gryten, de jevner den og er veldig sunne for kroppen, mye næring

Dessuten går de aldri ut på dato for de er tørket. Asiabutikkene har stort utvalg både i linser og currypaste og de har sennepsfrø

Hele poenget med matlaging er at det skal være enkelt , mangler man en ting, bruker man noe annet

Unntaket er kanskje når jeg skulle bake eplekake og glemte egg og det ble smørstekte epler istedenfor

Surr kyllinglårene i olje så de blir gylne, husk å koke ut kraften etterpå og tøm i gryten

Surr grønnsakene i egen kjele samtidig, her skal det jo gå unna i en fei

Ha på vann, godt med salt og pepper og en dash med sitron, aner ikke hvorfor men den sa den ville i

Alt får stå og småputre en times tid på svak varme

Det ble masse mat, nok til tre middager for oss. Restene fordelte jeg i vakuumposer og kastet i fryseren

Når jeg tar dem opp, kan jeg varme dem i posen, det er bare genialt

Vær obs på at når gryten har fått stått og godgjort seg og så varmet opp igjen, da blir chilien litt mer fremtredende, så den blir sterkere

Host,host sier Gubben:) ( Han er litt mer pinglete enn meg)

 

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

18 kommentarer

Siste innlegg