BARE EN LITEN PILLE

Denne lille pillen heter Levaxin 25mg

Det er den minste dosen man kan få

Den er ikke stor

Tenk at noe så lite skal bedre stoffskiftet mitt

I dag var tredje dagen jeg tok den

 

Allerede etter to dager er formen bedre

Å kunne stå opp, dusje, sette på en vaskemaskin og lage frokost, alt i en smell, det er fint

Når man har lavt stoffskifte er dagene veldig varierte

I sommer hadde jeg gode uker der jeg var ute og gikk 5 km flere ganger i uken

På dårlige dager greier man ikke noe

Det er ikke som om man er sliten etter å ha trenet, for da kan man tyne seg litt til

Her er det ikke noe å tyne, kroppen vil ikke være med

Man må ha kjent det på kroppen for å skjønne det

De som har ME, vet mye om hva dette er

Mange av dem greier ikke en gang å stå opp,heller ikke lys og lyder

Mange er også sånn etter å ha fått kreftbehandling, Fatigue heter det

Noen møter den berømte veggen, de får og smake på hvordan det kjennes ut når kroppen ikke vil

Dette var bare noen eksempel, det finnes helt klart mange

 

Dette er ikke noe blogg for å få sympati eller trøst

Jeg har ikke bruk for noen av delene

Det hjelper meg ikke

Jeg gidder ikke å bry meg stort lenger om hva folk sier eller tror om meg

Det er bare godt å skrive ut egne refleksjoner

De ser at jeg er ute og går lang tur flere dager etter hverandre

Uken etter melder jeg avbud for jeg orker ikke bli med på noe

Vanskelig å tro på eller forstå for mange

Jeg har faktisk forståelse for det, for jeg har ikke bestandig vært så innmari forståelsesfull selv

 

Dette året som nå har vært,har jeg valgt helt frivillig

Mange lurer på hvorfor i all verden jeg har gjort det

Kanskje vet jeg ikke helt svaret selv heller

Jeg gikk på to sorter stoffskiftemedisiner, Levaxin og Liothyranin

I perioder hadde jeg det veldig fint og fungerte greit

Det irriterte meg noe innmari at hver gang jeg fikk jobb, så gikk det så fint de første månedene

Jeg følte meg så frisk

Jeg gikk på jobb og gikk tur etter arbeid og syntes alt var vidunderlig

Men sakte men sikkert sniker det seg innpå deg igjen

Du prøver å late som ingenting, du hviler liit mer

Så kutter du ut de tingene du liker best som kinoturer, revy, trim, sosialt samvær

Alt for å samle krefter

I tillegg legger du på deg og vet at du  trenger all den trimmen du kan få til

Det er heller ikke så enkelt å være flink med mat og diett når kreftene ikke er der

Du vil ikke gi opp flere jobber

Sist jeg jobbet hadde jeg et vikariat og jeg holdt ut til perioden var over, men da var jeg helt tom

Jeg er egentlig en innmari aktiv person som elsker liv og røre rundt meg

Jeg tar derfor gjerne på meg jobber som er litt stresset for det er det jeg søker, for jeg liker det best

Kroppen min derimot er ikke enig med meg

 

Jeg ble derfor så grundig lei av disse begrensningene hele tiden

De er liksom ikke meg

Jeg vil leve fullt og helt som den jeg er inni meg

Hvis det er mulig

Jeg ville derfor undersøke om det var mulig

Jeg snakket med flere som hadde gjort det samme

Vi blir hele tiden lurt til å tro at medisiner for lavt stoffskifte, det må man gå på hele livet

Det er jo en gullgruve for legemiddelindustrien at vi tror på det

For mange er det ikke nødt til å være slik

Hos veldig mange kan sykdommen brenne ut igjen

Hvis skjoldbruskkjertelen er ok, kunne mange slutte igjen med medisin

Jeg vet om noen som har hatt masse antistoff i kjertelen men likevel er nå helt fin uten medisin

Dette var jeg villig til å finne ut med meg selv

Kan jeg klare meg uten

 

Nå har det gått et år siden jeg trappet ned første tredjedelen

Resten tok jeg i februar

Jeg kuttet alt i februar for det sa endokrionologen,hormonspesialisten i et kort notat

Det er forøvrig alt jeg har fått høre fra vedkommende spesialist

Hvis ingen antistoffer, kutt all medisin, hvis det ikke går, ta litt medisin for så å trappe ned igjen over tid

Ingen konsultasjon, ingen svar på mine 1000 spørsmål

Det har kanskje vært den største utfordringen min dette året

Jeg har ikke hatt noen å spørre, ingen å rådføre meg med

 

Hvor farlig er det å gå sånn og tyne kroppen sin

Blir kjertelen min mer ødelagt

Får jeg hjerteinfarkt

Hvorfor går alt så sent

Hvorfor er jeg så frisk noen dager for så å gå i kjelleren igjen

Hvor lang tid skal det ta

Det gikk fremover mm for mm med museskritt i skilpaddefart

 

Etter ferien følte jeg at alt stoppet opp

Kanksje psyken ødela

Kanskje jeg ble for engstelig

Man prøver å finne indre ro, men jeg er ikke noe indro ro mester, jeg er en tankeekspert

Jeg har 1000vis av tanker surrende i hodet hele tiden

Det krever mye arbeid for meg å roe hodet

Plutselig hadde prøvene falt tilbake 10 hakk

Alt fremgangen forsvant på et øyeblikk

Hvorfor

 

Jeg lette  tak i  min indre ro,overlot til kroppen å bestemme

Jeg var så flink

Jeg tok nye prøver og var på vei frem igjen,hurra

Dro på ferie, gikk turer, hadde det godt

Kom hjem til nye prøver og det var forverret igjen

Det er ikke så godt å forstå

Jeg forstod imidlertid øyeblikkelig at dette går ikke akkurat nå

Jeg trappet i meg min lille pille

Jo da, jeg har en viljestyrke som få, men nå sier kroppen min at den vil ha litt hvile

Jeg er ikke dum

Det er ikke om å gjøre å ha rett, det er om å gjøre å gjøre det som er riktig

 

Kanskje er det engstelsen min som får stoffskiftet til å falle

Ubevisst ligger det nok en angst der som jeg prøver å undertrykke

Man vet jo at mange sliter med å få barn helt til de gir opp, da kan barna komme på rekke og rad

Kanskje er det sånn med stoffskiftet og

Kanskje jeg må slippe litt tak

Slutte å tenke så mye på det

Nå tar jeg en liten pille og vet at det vil bedre seg litt

Formen vil stige

Kanskje man kan vaske litt til jul

Bake krumkaker

Pynte litt uten å hvile mange ganger før man er ferdig

 

Fremtiden, den kjenner man ikke

Kanskje jeg må øke dosen

Kanskje jeg kan trappe ned igjen sakte men sikkert om noen måneder

Dette vet jeg ingenting om

Det jeg derimot vet er at jeg har lært masse dette året

Jeg har lært om hvor fininnstilt kroppen vår er

Jeg har lært at jeg er tålmodig, sterk psykisk, utholdende, modig, viljesterk

Jeg har blitt kjent med masse fine mennesker som har hjulpet meg fremover

Bare det er en verdi i seg selv

Jeg har funnet ordene, begynt å skrive

Jeg er mer takknemlig enn jeg noengang har vært før

Jeg er blitt mye mer ydmyk, viser mer forståelse for hva andre er igjennom

Hvis jeg nå kunne skru tilbake tiden til november i fjor så ville jeg gjort alt om igjen

Det kunne ikke vært annerledes

Livet er en skole og vi lærer noe nytt  hver dag

Slik er det også

I dag

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20603358)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20603358)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

 

34 kommentarer
    1. Håper du vil føle deg bedre… rart hva medisiner kan gjøre med en… jeg er blitt litt for naturlig medisin i det siste jeg. For jeg merker selv at fabrikkproduserte medisiner ødelegger en sakte men sikkert…

    2. Emilie&Linda: Ja vet du ,jeg er så enig med deg og det er kanskje en del av drivkraften min i det jeg prøver på, få opp øynene for hva vi putter i oss. Jo mer man tar stoffskiftemedisiner , jo mindre produserer man selv. Jo mindre man produserer selv, jo dårligere fungerer ting i kroppen. Derfor vil jeg gjerne klare meg uten og jeg gir meg ikke enda:) De som har ødelagt skjoldbrusk kjertel må ha medisin, men min er helt fin,heldige meg

    3. å forholde seg til kronisk sykdom er ikke noe enkelt. Man vil så mye, og vil helst unngå medikamenter. Angsten og tankene kommer snikende når du minst forventer det. Det beste er vel bare å godta at slik er det, men det er ikke like enkelt alltid. Så bra at du ikke bryr deg om hva andre mener, og at du har lært av livets utfordringer det siste året. Lykke til videre, og kanskje går det bra å trappe ned på medisinen igjen senere? Styrkeklem fra meg 🙂

    4. irmamo: Ja, hva er stoffskiftet, godt spørsmål. Skjoldbruskkjertelen sitter i halsen,den produserer et hormon som heter Thyroxin. Hvis du av en eller annen grunn, som kan være betennelse i kjertelen, generell svikt i den, kreft i den, osv, kan det være at du produserer for lite thyroxin. Da blir du sliten, slapp, urolig, dårlig hukommelse, ledd og muskelsmerter,hodepine,springer mye på do, dårlig i magen, deprimert,ukonsentrert,sinna, osv. Noen kan ha noen symptomer, andre igjen helt andre. Stoffskiftet påvirker hele kroppen. Du legger og gjerne på deg hvis det er lavt. Man kan og ha mange av de samme symptomene ved for høyt stoffskifte, da går man gjerne ned i vekt, har hjertebank osv. Noen kan ha for lavt stoffskifte selv om prøvene er fine. Man tar og for lite av mineraler og vitaminer så man bør ta tilskudd, både d og k vitamin, folsyre, b12, osv. Hvis man tror at man har lavt stoffskifte anbefaler jeg å gå til en spesialist, fastlegene vet altfor lite

    5. Ja man burde tenke over hva man faktisk putter i seg… Det er ikke bra med alt. Så vi bør egentlig tenke mere over det. Men nødvendige medisiner skjønne rjeg at alle tar. Har selv mine egne. Men er imponert over min mor f.eks hun drikker en kopp med brenneslete hver dag. Og hun er i toppform, og har aldri følt seg bedre. Men jeg tror på det jeg ! 🙂
      Ha en fin dag 🙂

    6. Er en forsker selv, og har hatt ME siden jeg var 14 år. Der det er liv er det håp, sier jeg ;)) Håpet og troen er viktig i hverdagen. Man trenger liksom ikke det andre i tillegg. Mye som en ikke får svar på, men kunsten da er å bare godta tilstanden uten å få svar, der har jeg en jobb å gjøre, hehe. Man prøver og feiler og lærer av det. Et previlegiet egentlig :)Det er bare å brette opp armene å ikke gi opp

    7. Jeg håper du vil føle deg bedre da 🙂 Jeg er ikke særlig glad i medisiner, er mye rart som kan skje med et menneske når det gjelder det.. Veldig bra skrevet av deg!

    8. Interessant og lese, og tror jeg skjønner noe av det du holder på med.
      Bra du har den viljen. Det er ikke enkelt når kroppen ikke er på parti med det en vil. Og det er heller ikke greit for utenforstående å forstå. Egentlig bør enn vel ti mer stille om å ha meininger om andre mennesker, fordi en veit for lite. Det var ei jente som uttalte det at vi må gi hverandre mer plass. Det syns jeg var så fint sagt. Noe å tenke på.
      Det er så godt å få fungere, og så klart sterkt motsatt når en ikke gjør.
      Lykke til med dagen din og veien din.

    9. baki: Ja, det var fine ord ,det med å gi hverandre plass. Jeg er jo selv en person som øser utav meg med gode råd, og kommer nok til å fortsette med det,for det er bare sånn jeg er, men, og det er et viktig men. Jeg sier fra til alle at sånn er jeg og jeg forventer aldri at noen må gjøre som jeg sier og jeg har full respekt for dem,uansett hva de velger, og jeg blir like glad om de velger det motsatte av det jeg sier, bare det er riktig for dem. Man må finne sin egen vei. Jeg synes meninger er kjempefint og liker å samtale om ting, så å tie stille er ikke helt meg, men man skal snakke med mennesker, ikke om dem når de ikke er der, det kan vi nok alle bli flinkere til

    10. Selv om skjoldbruskkjertelen din er helt fin, kan det være at du har problemer med å utnytte stoffskiftehormonene skikkelig. Eller det kan ligge i hypofysen i hjernen også. Hos noen kan hypthyreosen brenne ut, såkalt forbigående hypothyreose, hos atter andre av oss fortsetter den livet ut. Akkurat hvilken hypothyreose du har er ikke godt å si. Jeg håper bare at den ikke kommer og slår deg i bakken med en kjempesmell senere i livet. Når det er sagt, så er jo jeg av den mening at Levaxin slett ikke er den beste medisinen for denne sykdommen, det finnes andre som er langt bedre. Men dessverre er de fleste norske leger overhodet ikke interesserte i å gi oss disse som fungerer. De vil helst at vi skal ta blåreseptmedisin og være fornøyde med å leve kun halvveis. Endokrinologene vil heller at jeg skal ta Levaxin og ha det jævlig med smerter, stivhet og hjertebank hver dag, fremfor at de kunne ha satt av noen få minutter og hjulpet meg med å få søkt om å få thyroid på blå resept. For på thyroid er jo jeg frisk! Men det er vel farlig det…

    11. Jeg mente ikke å ti stille slik genereklt, o hoi, da har nok jeg også fått problemer – jeg er glad i orda og glad i å bruke dem. Jeg mente at en veit for lite om andre mennesker til å dømme, vi bærer vår “ryggsekk”, ikke andres. Greit å huske på det, sier jeg til meg sjøl. Fordi av og til er den der “ryggsekken” som andre har for lett å diskuter og disekere.
      Å snakke sammen med hverandre er viktig, riktig og godt.

    12. Veldig interessant og lese, hadde kyssesyken i 4 måneder og da klarte jeg ikke noe. Jeg måtte på sykehuset fordi jeg ikke fikk spist, så jeg skjønner litt hva du gjennomgår. Fin blogg forresten 🙂

    13. Sonja Midtlien: Helt enig i alt du skriver Sonja:) Når jeg fikk thyroxin i 1998, var det ingen som trodde på meg, selv om jeg hadde alle symtomer på lavt stoffskifte. T4 var lav men tsh var helt normal. Hadde jeg fått hjelp den gangen så hadde jeg kanskje sluppet unna alt jeg holder på med i dag men det er det ikke vits i å tenke på. Nå vil jeg se om jeg finner ut grunnen til at stoffskiftet er lavt,for nå er det klassisk lavt med T4 på 9 og tsh på 24.Det positive er at jeg synes mye fungerer bedre uten medisin, klumpen i halsen er borte, psyken er fin, hud og hår bedre, mykere muskler,osv. Hvis det ikke fungerer å trappe ned igjen, så vil jeg til Balderklinikken så de får se på hvilke medisiner og hvilken dose som passer meg. Jeg tar ikke til takke med kun en dose levaxin lenger, for det er ikke nok for meg. Thyroid på blå resept har jeg ikke fått med meg, det skal jeg lese mer om. Takk for rådet:)

    14. Mulig du vet dette allerede, men skriver det likevel i tilfelle det kan hjelpe andre.
      De to thyroidmedisinene som kan fås i Norge er Armour Thyroid (amerikansk) og Erfa Thyroid (canadisk). De har samme virkestoff, bare hjelpestoffene som er forskjellige, og muligens også prisen – tror Erfa er billigst, selv om de koster skjorta og vel så det. Men altså vanskelige å få på blå resept, fordi de ikke har markedsføringstillatelse og ikke er registrert i Norge. Fås på resept med registreringsfritak.
      Thyroid er den gamle skolemedisinen man hadde før, den har vært på markedet i minst 80 år og inneholder tørket og malt skjoldbruskkjertel fra svin. Fordelen med den er at man får alle de fem stoffskiftehormonene kjertelen produserer, og ikke bare brøkdelen av den ene slik Levaxin inneholder. Man vil nok støte på mange påstander fra norske leger om at denne medisinen er ulovlig, at den ikke finnes, at den er ustabil i dosen, at det skulle være fare for smitte fra gris osv. Ikke noe av dette er riktig!
      Jeg bruker selv Erfa, fastlegen skriver ut resept med søknad om godkjenningsfritak som jeg leverer på apoteket, og så kan jeg hente medisinen senere.

    15. Hei.
      Har lest gjennom dine skildringer, og det var veldig treffende! Sliter nå med lavt stoffskifte, og med det følger uvitenhet hos de rundt. Håper jeg kan ta utgangspunkt i din tekst, og prøve å beskrive min hverdag til de jeg har rundt meg. Er det greit?
      Lurer på hvordan det går med deg og stoffskiftet.
      Klem

    16. Ja, bare bruk den, men bruk linken, ikke klipp ut hele teksten for så å lime inn igjen. Du kan bruke sitater da 🙂 jeg har mange innlegg som forklarer hvordan det er. Se under kategorien bli frisk prosjekt, blant annet. Med meg gpr det bra nå. 🙂 Kjersti Sandvik:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg