Visste du at andre vet best?

 

Visste du at andre vet best?

Ja er det ikke ofte slik?

Andre forteller deg hva de mener er riktig for deg.

 

Noen ganger kan det vært fint.

Det vi si, hvis vi lytter, fremfor å gå i forsvar.

Bare rolig lytter til de velmenende råd.

Når du så har lyttet, kan du ta stilling til om det passer deg.

Kanskje passer litt, kanskje ingenting.

Da kaster du det bak skulderen og går videre.

Det er fint å kunne gi råd ut fra egen erfaring, men forvent ikke at de er riktige for alle.

 

Husk at noen ganger blir en inderlig lei av å høre andre vet hva en bør gjøre til enhver tid.

Og noen er så skråsikre.

De prøver å banke sin sannhet inn i deg.

Det er som om du er komplett udugelig hvis du ikke gjør som de sier.

Noen har også en annen agenda.

De skal selge.

Kronestykkene lyser i øynene på dem når de lanserer sine produkter.

Det er som om de er nyfrelste og har sin egen menighet der de mener alle bør være.

De dundrer det inn i hodet ditt at de har den eneste løsningen.

 

Jeg er jo en av de som liker å gi råd, som gjerne dytter på deg den ene eller andre løsningen

Jeg har gått og går fortsatt i alle gi råd fellene selv.

Å tro at jeg har løsningen for noen.

Glemme at de må finne veien selv.

At det som passer meg, kanskje ikke er det riktige for dem.

Feil tidspunkt, de er ikke klar for endring.

Men jeg er blitt flinkere.

Jeg gir råd fortsatt, men uten forventning om at de følger det.

Kanskje gjør de til og med det motsatte og det er fint, bare de finner det som er riktig for dem.

 

Selv har jeg ofte hatt en automatisk negativ reaksjon når noen gir meg råd.

Det har jeg jobbet en del med.

Jeg tror jeg er blitt bedre, men har det litt enda.

Det kommer kanskje av ting jeg bærer med meg i ryggsekken min.

Det har nok litt med kontroll å gjøre.

Ikke kom her og ville bestemme over meg.

Jeg er vant til å måtte passe på meg selv, derfor føler jeg meg lett angrepet.

En annen følelse er, tror du jeg er dum eller?

Vi vil så gjerne føle vi vet best selv.

 

Så gi gjerne råd, men vær ydmyk.

Ikke slå folk i hjel med argumentene dine.

Det er viktig å se at en selv kan være slik en ikke ønsker at andre skal være.

Slik som når jeg skriver blogg med alskens gode råd.

Da er det viktig å huske at jeg har ikke løsningen for alle andre.

I dag

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg