Stresset når man står opp, om morgenen

Noen er flinkere til å stresse ned, enn andre.

 

Når jeg hadde legetime denne uken, tok jeg opp noe som jeg har undret meg over.

Ofte når jeg står opp om morgenen, er jeg stresset.

Jeg må sette meg i en stol og hvile.

Det går lett et par timer før jeg har fått ro i kroppen.

Bare det å lage meg frokost, kan være  en belastning.

Går det litt for fort i svingene, blir jeg potte tett i nese og hals og brekker meg.

Dette kan også skje hvis jeg er på steder med mye støy og jeg blir sliten.

At man kan bli stresset, hvis man har det travelt, det forstår jeg.

Men jeg gjør jo ikke noe.

 

 

– Stress er en naturlig respons i kroppen, som du trenger for å mobilisere. Det som er problematisk er når du utsettes for mye stress over lang tid. Da vil ikke stressresponsen skru seg av, og det blir ubalanse i det autonome nervesystemet, sier Ragnhild Skari Iuell, lege ved Balderklinikken.

https://www.nrk.no/livsstil/tegnene-pa-at-du-er-i-ferd-med-a-bli-utbrent-1.13885763

 

https://nhi.no/kroppen-var/organer/autonome-nervesystem/

De som kjenner meg, vil nok protestere.

De vil kanskje si at hvorfor i all verden skulle hun være stresset.

Hun vet ikke hva stress er en gang.

Hun har jo nesten ikke jobbet.

Nei, mitt stress kommer nok ikke av tusen jern i ilden.

Mitt stress kommer fra utallige infeksjoner, helt fra jeg hadde astma fra 3 mnd alder.

I tillegg var jeg 9 mnd, eller 8 var det vel, i en stresset kvinnes livmor.

En mor med en kropp full av traumer og slit.

Så legger man på dusinvis av antibiotikakurer.

Til slutt svikter immunforsvaret.

Hvis man tar med alle de årene dette pågikk og man ikke ble trodd, ja da blir belastningen på kroppen for stor.

Man vil, man vil, men man får ikke til.

 

Derfor stemmer det nok det Lars Omdal, legen min ved Balderklinikken sier.

Det autoimmune nervesystemet har hengt seg opp.

Jeg har ikke stressmestring.

Adrenalinet stiger av absolutt ingenting.

Fordi stoffskiftemedisinene bidrar til å stresse kroppen min enda mer, ville derfor ikke Omdal, at jeg skulle øke, selv om stoffskiftet ikke er helt marginalt.

Stresset øker insulinet og allerede er det så høyt at sukkersyke lurer i bakgrunnen.

Jeg synes at det å lese litt om dette, har hjulpet meg.

All forståelse er en god ting.

 

 

Jeg har også et verktøy jeg må bruke enda mer.

Det klarer nemlig det miraklet å slå av igjen adrenalinstigningen.

Det er meditasjon og healing.

De to verktøyene er for meg mirakler.

De er nok årsaken bak mitt gode humør og mental helse.

Før jeg oppdaget hvor godt disse hjalp meg, var jeg ofte deprimert.

Jeg kunne se ganske så svart på både meg og min situasjon.

Jeg syntes synd i meg selv og syntes alt og alle var imot meg.

Jeg taklet svært dårlig kritikk.

Du verden for en forandring.

Selvfølgelig blir jeg motløs innimellom, som alle andre, særlig når høstmørket tar dagslyset vekk eller jeg har hatt håp om bedring, som brister.

Men jevnt over fryder jeg meg over dagene mine.

Jeg føler meg priviligert som har en fin familie, et godt hjem og romslig økonomi, takket være han jeg bor sammen med.

Moralen i historien er derfor, lytt til kroppen din.

Er du mye sliten, vær forsiktig.

Pc-en din henger seg opp innimellom, må restartes.

Også kroppen din kan si stopp, hvis du ikke tar hensyn til den.

Så ta tegnene på alvor

I dag

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg