Marianne Storberg, Bli hos meg

Marianne Storberg, Bli hos meg

 

Jeg har ikke lest noen av Storbergs tidligere bøker. 2012, Brevet fra Betzy og 2016, Eplehagen. Bli hos meg baserer handlingen på en virkelig historie, nemlig forfatterens oldemor Boel og Bols søster, Fina.

Boel er impulsiv og følsom og roter seg gjerne opp i situasjoner som ikke er så bra og Fina, hun rydder opp etter henne hver gang.  Handlingen er delt mellom Finas historie om Boel, fra tidlig nittenhundretall og Boels datter Ellinor, som  i 1957 mottar et brev om at moren har gått bort. Hun har bestandig fått høre at Boel døde da hun selv var liten, så nå vil hun finne ut hva som har skjedd.

Jeg ble ikke så fenget i starten, ble liksom ikke dratt inn i historien, med det samme. Men etterhvert suges jeg inn i dramatikken og har vansker med å legge den fra meg.

Alt i alt ble det derfor en bok jeg gjerne anbefaler og som jeg tror veldig mange vil like svært godt.

 

Året er 1957. Det skjer et vendepunkt i Ellinors liv den dagen hun mottar et brev som forteller at hennes mor er død. Hun har alltid fått høre at moren Boel gikk bort da hun var liten, hva er det adoptivforeldrene ikke har fortalt?

1907-1912: Vi følger den livsglade og ustyrlige Boels reise fra et vestlandsk småsamfunn til millionbyen Chicago og tilbake til Norge. Hun har store drømmer og opplever besettende begjær, men samfunnet rundt krever anstendighet og måtehold. Etter hvert blir hun et offer for sin egen livslyst, og i fortvilelse skader hun dem hun elsker mest.

‘Bli hos meg’ er en fortelling om kjærlighet, plikt og skam – om de skjøre båndene som binder familier sammen over generasjoner.

Romanen er basert på virkelige hendelser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg