Kristin Hauge, Ritualer

Kristin Hauge, Ritualer

Ritualer har jeg sett har fått mange gode omtaler i bokgruppene. Jeg synes det var en fin roman, men ikke en som sprengte seg vei inn i hjertet mitt. Jeg klarte ikke å komme innunder huden på personene som fortalte sin historie, enda den virket reell nok. Det er tre fortellerstemmer og for meg blir det litt at jeg føler de ramser opp, jeg har ikke noe bedre forklaring på det. De kommer med sine tanker og sine observasjoner, men jeg føler de ikke. Høres sikkert tullete ut, men en sånn leser er jeg.

Det står bak at det er en dypt menneskelig roman om kunsten å leve og det er jo det det er. Tre personer, mor, far og datter som har hver sine perspektiv på det de opplever, hver for seg og sammen. Jeg syntes det var fint å lese den, men den har ikke satt dype spor i meg, desverre. Men siden så mange liker den svært godt, må du lese den selv og danne deg din mening. Slik er det jo med bøker

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Vimostad og Bjørke, boken er et leseeksemplar

Her kan du lese litt i boken

https://issuu.com/vigmostadbjorke/docs/9788241950117_ritualer

Ritualer

Hva gjør vi når døden puster oss i nakken? Søker ut, søker ly, eller søker sammen?

Vi møter tre personer i denne romanen: Ally og foreldrene Viktor og Harriet. Ally er på vei hjem fra utenrikstjeneste i Afghanistan. Victor får en tung beskjed hos fastlegen. Harriet skal ut på reise. Livene deres er fremdeles preget av skilsmissen for mange år siden. De har hemmeligheter for hverandre, og klarer ikke å snakke med hverandre om det viktigste. Nå står de overfor hvert sitt livsvalg. Vil valgene de tar føre dem lenger fra hverandre eller nærmere?

Ritualer er en dypt menneskelig roman om kunsten å leve, og kunsten å dø, fra en av våre mest interessante, nye forfattere.

Kristin Hauge (født 1958) har vært diplomat for norsk utenrikstjeneste ved ambassadene i Kabul og Khartoum. Hun er i dag ansatt i Norad. Hun debuterte med den kritikerroste novellesamlingen Tiggerne i 2018. Kristin Hauge er født og bosatt i Oslo.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg