Jeg lurer på hvorfor er det sånn?

Jeg synes det er så rart av vi mennesker aldri forstår at vi ikke er like.

Og for all del, jeg er ikke noe bedre enn noen andre.

Ja, jeg prøver å ikke være uhøflig da, og møte mennesker med respekt.

Hva gubben høre meg grynte og mumle om, ja det kan nok være hakket verre.

 

Vi vil så gjerne at alle skal ha samme mening som oss.

Hadde bare alle vært enig med meg, ja da var det flott.

Og så kjeftes og smelles det over en lav sko.

Voksne mennesker lærer barna at å være stygg mot andre, det er på sin plass.

For i neste omgang klage over noen de synes er respektløs overfor seg selv.

Ja, for vi har visst lov å kjefte og smelle og være ufin.

Andre derimot skal være rolige og høflige og vise respekt.

Dette slutter aldri å forbause meg.

Aldri, sier jeg.

Og så i neste omgang er man så forundret over barn og unge er så stygge mot hverandre.

 

Vi bruker ord forskjellig.

Vi har ulike måter vi tolker ordene på.

Vi har ulik bagasje, det kan føre til at noe blir sårt, som andre ikke reagerer på.

For egen del, har jeg en tendens til å tro at andre leser tankene mine, noe de færreste gjør.

Det er ulike grunner til at man misforstår hverandre.

Men hvorfor kan vi ikke legge godviljen til.

Må vi legge igjen kritikk og være så skarp.

 

Jeg ser dette tydelig i bokgruppene der jeg poster omtaler, men det er likt i alle grupper, også i de spirituelle gruppene der man vet at det man sender ut, får man tilbake.

Noen vil ikke ha linker til blogg i bokgruppene.

Noen vil ha kun en bok av gangen.

Noen vil ha lange omtaler, noen korte.

Selv liker jeg at det er bilde av boken og litt hva boken handler om.

Vi har rett og slett ulike preferanser.

Slik er det med bøker også.

Noen blir lett nedlatende til det de selv ikke synes er “bra” nok.

Jeg synes det er fint at folk leser, uansett hva de leser, for det er stor fare for at om 50 år, leser færre bøker.

Alt skal jo være kjapt i dag, snap, insta, osv.

 

Kan vi ikke heller lovprise mangfoldet?

Bla forbi det du ikke liker.

Ikke la det gå automatikk i at du må kommentere for enhver pris.

Jeg er kommentarlysten og lett på skrivefingeren selv.

Jeg prøver å lære meg at jeg er ikke nødt til hele tiden si min mening.

Og gjør jeg det, pass på å gjøre det med respekt.

Og blir du lei av noen, er det lov å blokkere dem så slipper du å se mer.

Jeg vet om flere som har blokkert meg og jeg blir ikke sur for det.

Jeg vet jeg kan bli litt too much innimellom og forstår at noen kan bli lei.

Jeg er bestandig full av ord jeg gjerne pøser utover andre.

Det er faktisk bra at ikke alle er som meg, for da hadde få kommet til orde.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg