Jeg drømmer om reisene

Jeg drømmer om reisene

Jeg drømmer om stedene, menneskene

De vakreste farger under innseilingen  til Venezia

eller synet av den grønne Varangerfjorden som speiler seg i solskinn

Viddene som brer seg i det uendelige over Sennalandet

eller solen som går ned i havet i Middelhavet

 

 

Jeg drømmer om smakene og luktene

Jeg hører lydene i ørene

Andre kulturer, andre språk eller andre dialekter enn vår egen

Det er som om nye sanger synges

De vekker sansene mine, de slukker tørsten min

Suget sjelen har etter opplevelser

 

 

Jeg drømmer om Mischelangelos malerier i museet ved Peterskirken

Duene som flokker seg sammen rundt brødsmulene på Markusplassen

Alle fargene på husene på øyene i karibien

Smakene av Kleftiko og Souvlaki på Rhodos

De hvitkalkede husene på Santorini

Små fortausrestauranter langs havnen i Chania

Der vi dupper  brød i olje og spiser oliven

 

 

Jeg drømmer om å våkne på lugaren, dra fra gardinene for å se hvor vi er i dag

Sitte med et glass vin på kafé i gaten bak kirken i Palma

Eller et bittelite Takeaway pappbeger med cappuchino fra en bar utenfor Trevifontenen

Kjenne vinden blåse i håret når vi kjører turisttoget i Basseterre

For ikke å forglemme Tapasen vi spiste i Alicante

eller mojitoen med ferske jordbær i Mogan

 

 

Jeg drømmer om da vi var på dypet blant alle fiskene på Barbados

Parmaskinke, mozzarella og tomater på en benk i Venezia mens vi så på vaporettoene som fraktet mennesker på kanalen

Veskeselgerne som pakket sammen og sprang når politiet var på vei

Det nydelige lyset gjennom vinduene i Sagrada Familia

For ikke å forglemme følelsen når vi svømte med delfiner  på Cayman Island

Å sitte på bar på en karibisk øy og se rastafletter og fargerike gevanter og høre høylytte stemmer

Som å gå rett inn i en amerikansk film

 

 

Jeg drømmer om alle reisene, alle menneskemøtene

Hun som satt og gråt på en benk i Puerto Rico, som var så takknemlig fordi noen så henne og brydde seg

Han som bodde i et skur i Gerani på Kreta som stolt  viste frem hvordan han pyntet rundt huset sitt

Hun som jobbet for omplasserte dyr i Mexico

Barkelneren som hadde drinkene stående klar til oss hver ettermiddag

Eller han som begeistret fortalte at han hadde møtt four more tusen takk in the Theater

Han som kalte alle nordmenn for tusen takk

Det amerikanske paret vi delte bord sammen med, som vi senere møtte i Ålesund

 

 

Slik kan jeg drømme om alle reisene

Følelsene i det å oppleve

Når man er på reise, er det som om man er mer tilstede

Som om sjelen lever litt ekstra

Man suger til seg alle farger, lukter og smaker

Som om alt blir forsterket

Og når alt er over, sitter man igjen med minnene

Minnene som man putter i ryggsekken og tar meg seg inn i evigheten

Jeg lengter og håper at en dag vil det bli nye reiser

Å hvor jeg drømmer

I dag

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Åh, det var fint og lengselsfullt skrevet 🙂
      Disse drømmene er gode, og drømmer er jo noe man strekker seg etter.
      La oss håpe at det ikke går alt for lang tid før vi igjen kan dra ut i den store verden og oppleve drømmene ♥

      1. Takk 🙂 Ja jeg lengter til opplevelsene igjen siden jeg er en av de heldige som har dem muligheten og elsker det. Det er bedre å være sliten etter å ha reist enn slik som nå når man er like sliten av ikke å gjøre noe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg