Ja, det er hva jeg ville sagt…….tror jeg

 


I et blogginnlegg noen uker tibake var det noen som spurte

“Hva ville du sagt til deg selv hvis du nå var 18 år”

Jeg elsker jo å fundere på sånne spørsmål

Hva ville jeg sagt

Det første som slår meg er at det hadde ikke vært vits i å si noe som helst for jeg hadde ikke villet høre

Som attenåring er man som regel lite villig til å lytte til andre

Man føler man har alle svar på alle spørsmål selv

Som attenåring har man heller ikke fått den refleksjon over livet, som kommer senere, i mer voksen alder

Har vi ikke alle vært i opposisjon til våre foreldre i den alderen

Vi likte vel lite å bli fortalt hvordan ting skulle være

Jeg funderer likevel videre på hva jeg ville ønsket å si

For det aller første husk at du er unik

Det finnes kun en av deg i hele universet

Du er en puslespillbit for at alt skal bli et stort flott  bilde og vi trenger hver en bit

Du har din spesielle tone og ingen andre har den

Du er verdifull

Inni deg er det en diamant av en sjel som må pusses på så den kan få skinne

Lær deg å bli glad i deg selv, både dine svake og dine sterke sider

Er du glad i deg selv, blir livet både gladere og lettere

Tror jeg at jeg ville ha hørt på dette nei, neppe

 

Det andre jeg ville ha fortalt er at du selv er med og skaper din fremtid

Alle tankene du har i hodet er med på å bestemme hvordan dagene dine skal bli

Du kan velge så se positivt på ting eller negativt

De negative tankene ødelegger for kroppen din og skaper kjemiske reaksjoner som svekker immunforsvaret ditt

Tanker om frykt og bitterhet gjør deg syk, så vil du være frisk tenk gode tanker både om det som har vært og det som kommer

Ved å tenke gode tanker, vil du få mer av det gode

Du vil ha stor nytte av det

Tror du at jeg ville ha trodd på dette, nei neppe

 

Det tredje jeg ville prøve å si er at du skal ikke prøve å skylde på alle andre

Det er ikke noen annens skyld hva du føler eller ikke føler

Du kan ikke skylde på omstendighetene hvis det ikke blir som du har tenkt

Du har egne valg du må ta

Du er sjefen i ditt liv og du bestemmer hva du vil reagere på og hva du vil kaste i ovnen for brenning

Kanskje får du ett sett utfordringer som er tøffe, men da må du gjøre det beste utav dem

Det er ikke synd på deg for du skal  lære å hanskes ved disse vanskelighetene, for at du skal lære det du skal

Alle andre kan få være akkurat som de vil uten at du trenger å legge det innpå deg

Deres ord og handlinger har ikke noe med deg å gjøre, det er kun deres

Du skal derfor heller ikke gjøre som dem

Hvis noen opptrer på en måte du ikke liker, ja da skal du ikke stige ned på deres nivå og gjøre det samme tilbake

Da blir du som dem

Tror du at jeg ville ha trodd på dette, nei neppe

Det fjerde jeg ville fortelle er at du trenger ikke prøve på å endre et annet menneske

Du kan ikke endre andre

Den eneste du kan gjøre noe med, er deg selv

Finn det som gleder deg i livet

La gleden over ting lyse over det som ikke er så bra

istedetfor å klage over alt du ikke liker, så vær takknemlig for det som er bra

Vær snill mot andre, for på den måten får du det bra selv

Ikke tro at du har løsningen for alle andre, du har kun løsningen for deg selv

Tror du at jeg ville ha trodd på dette, nei neppe

 

Det femte jeg ville si er at du skal ikke bære nag til fortiden, for det du har opplevd har vært der av en årsak,

Det du har erfart er noe du skal lære av,

Jeg vet det høres litt teit ut for deg nå, men det vil faktisk være med på å forme deg til det mennesket du skal bli som voksen

Du har en sjel inni deg som skal erfare disse følelsene,hvordan det er å være i en menneskekropp

Alt vi opplever i livet er med på å forme oss og gi oss den lærdommen vi har kommet hit for

Vi kunne ikke vært det foruten om det har vært aldri så tøft, for da hadde vi vært en annen

Jo, noen får så tunge tak at de nok ville vært det foruten, men det er en umulig tanke, for vi forvalter ikke skjebnen vår på den måten

Døm heller ikke andre mennesker for du vet ikke hvilken ryggsekk de bærer på

Tror du at jeg ville ha trodd på dette, nei neppe

Så hva ville jeg sagt til meg selv som 18 åring

Vær deg selv og gjør så godt du kan og mer kan ingen forlange av deg, heller ikke du selv

I dag

 

https://bloggliste.no/

https://www.facebook.com/Lillasjel

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg