Ikke for å skryte men jeg er nok bygdas beste

Ikke for å skryte men jeg er nok bygdas beste.

Ja det tror jeg absolutt at jeg er.

Facebook er vel en arena for å vise hvem hva man er best i?

Eller har jeg misforstått?

Det er vel der vi viser frem en fasade av hvor lekkert alt er.

Om vi så må rydde frem et lite hjørne midt i rotet og ta bilde av hvor lekkert det ser ut.

Jeg har kanskje misforstått ganske så mye.

 

Jeg tror nemlig jeg er den beste i å være dørgende lat.

Og det må sies at jeg er lei av å være best i akkurat det.

Hver dag må jeg true meg selv i gang.

Jeg er frisk, kroppen kan bevege på seg, jeg har ingen unnskyldning.

Likevel må jeg inn på viljelageret og lete hver eneste dag.

Noen ganger må jeg ha forstørrelsesglass for å klare å finne et lite fnugg av vilje til å gjøre noe.

Det står kjedelig og tungt på alle merkelappene på varer på det lageret.

Og jeg vet inderlig godt at det er bare sprøyt.

Jeg vet også at jeg burde skamme meg.

 

Men jeg har prøvd det også og det hjelper ikke

Selv om jeg hver dag forteller meg selv hvor udugelig jeg er, så hjelper det ikke.

Nei, jeg må lirke og lure i det uendelige, en hel jobb i seg selv.

Ja du kjenner kanskje følelsen av å bli tiltaksløs når du har hatt lenge fri fra jobb?

Å det var godt å komme i vanlig gjenge igjen sier du.

Ja men hva hvis det å gå hjemme er jobben din, hva da?

Ja man må ta seg selv i nakken da vettu, jeg hører stemmen inni meg.

Jeg kliper så hardt i nakken at den blir stram og stiv og vond.

 

For hver eneste dag er det samme prosedyre.

Det må lirkes og lures for å få gjort den minste ting.

I dag har jeg hengt ut klær jeg vasket i går,  for i går gadd jeg ikke å henge de ut.

Jeg har tatt ut av oppvaskmaskinen, men er ikke ferdig med å sette inn igjen koppene.

Fordi jeg gadd ikke akkurat da.

Ja, for jeg er søkkende lat.

Skal man være best i noe, ja da må man legge sjelen sin i det.

Og jeg tror nok jeg er best i hele bygda.

Så lat som jeg er, tror jeg ingen andre får til.

 

Været derimot, det er ikke noe latskap over det.

Nå renner Steinelva allerede, enda det er bare tidlig i mars.

Det er regn, grått og trist ute, men vi trenger nok litt vann.

Plutselig kan det komme to meter snø, slik er det ofte her på Nord-Vestlandet.

 

Det er ikke bare jeg som er lat. Her ligger hun i trappa og vet dere hvorfor?

Jo varmepumpa er under trappa og blåser varmen opp.

Kanskje jeg skulle vært katt.

Nei, jeg får heller oppmuntre meg selv litt.

Det er det jeg gjør hver dag for å komme i gang.

Jeg legger til litt glade tanker.

Hvis jeg bare gjør bittelitt, så er jeg i gang.

Jeg går og setter inn koppene i oppvaskmaskinen jeg.

Takk for praten, det var oppmuntrende å få ut litt gruff

I dag

6 kommentarer
    1. Hmm…..noe er det jo kjekt å være best i, eller?
      Men det er tungt å sparke seg i gang. Det har jeg selv også mått gjøre av og til. Og da ender jeg i seng etterpå. Så det er ikke ren latskap. Skulle nesten ønske det var det. For da var det liksom min egen skyld. Jeg er flinkest om formiddagen selv. For da har jeg mest energi. Trenger ikke å sparke meg i gang da. Men nå for tiden….sukk. Får ikke gjort en prikk, omtrent.
      Synes du er flink jeg, som faktisk får gjort noe, selv om det blir i små porsjoner ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg