I disse dager og ellers også, skal man trå varsomt

I disse dager og ellers også, skal man trå varsomt.

Det jeg da tenker på, er hva du sier til andre mennesker.

Husk at hver og en, er ansvarlig for seg selv.

Ja selvfølgelig må de passes på og rådgis, de du har ansvar for.

Men vær forsiktig med hva du gir av råd til andre mennesker.

 

Vi er forskjellige vi mennesker.

Noen hiver seg over emner, leser seg opp, følger med, sluker alt av interesse ved emnet.

Andre har kanskje behov for å roe ned, ta en dag i gangen, holde ting litt på avstand.

 

Selv er jeg høysensitiv, det vil si jeg har mange tanker og har lett for å gruble, i tillegg til at jeg har STORE følelser.

Jeg har ikke så lett for å ta noe med ro.

Derfor må jeg, i likhet med mange andre, jobbe hardt for å roe hjernen for negative inntrykk, enda mer akkurat nå.

Hvis ikke, vil vi gruble hele natten igjennom.

Katastrofetankene flytter inn i hodet og det krever mye å finne ro.

Jeg kan våkne om morgenen hyperstresset, fordi jeg har jobbet i søvne hele natten, med tanker som opptar meg.

Det føles som om jeg drømmer tankene mine.

 

I tillegg har jeg manglende stressmestring og høyt blodtrykk.

Derfor er det ekstra viktig at jeg beholder roen inni meg.

Heldigvis har jeg en rolig familie, de har ikke arvet min kaoshjerne.

Derfor må jeg passe på grensene mine.

Jeg må være forsiktig med å omgås de som skaper kaos for meg.

Jeg må rett og slett velge dem bort hvis de ikke forstår dette.

 

Så bruk vær varsom plakaten din.

Særlig nå når det er mye usikkerhet rundt oss, men også ellers.

Andre voksnes liv er ikke ditt ansvar.

Ja selvfølgelig kan du komme med råd, men gjør det forsiktig.

Ikke forvent at du har løsningen for dem.

Hvis de velger å gjøre noe som ikke er bra for dem, så er det opp til dem.

Enda mer forsiktig må du være når du ikke kjenner mennesket du gir råd til.

 

Jeg tenker på det når jeg anbefaler fotmassereren vi bruker mye her i huset, den fra enklere liv.

Ja jeg anbefaler den for den er fantastisk for meg……men

Det er ikke alle som bør bruke den.

Hvis de selv ikke er klar over det, da kan tilstanden deres forverres.

Dette kan ikke jeg vite, derfor må jeg legge til når jeg anbefaler den, at de må sjekke først om det er tilrådelig at de bruker den.

 

Så vær et medmenneske, gi gjerne råd, men trå veldig varsomt.

Kanskje er ikke den du snakker med, klar for å ta imot rådene dine.

Og i disse urolige tider, vær enda mer varsom.

Ikke spre frykt mer enn det som allerede er i mediene.

Alle takler det ikke like godt.

Send heller tonnevis av godhet, omsorg og kjærlighet, for det gagner alle, inkludert deg selv.

Det roer oss ned og gir velvære.

I dag

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg