Hva jeg ikke kunne fortalt bestemor

Nå har jeg aldri hatt noen bestemor.

Hadde en, men møtte henne bare tre ganger.

Men i går var en dag der jeg ikke hadde greid å forklare bestemor hva jeg gjorde.

 

Jo, noe kunne jeg sagt.

Jeg kunne sagt at se her jeg hadde besøk og eneste serveringen var et glass vann.

Ja for kaffe hadde hun medbragt.

Først i går kveld kom jeg på at hun kanskje ikke hadde spist frokost,  siden hun kom fra tannlegetime.

Gudsjelov hadde hun det.

Hun er så snill og beskjeden, ikke som jeg som ville forlangt mat, så hun ville ikke bedt om noe.

Men hun var glad for et glass vann.

 

Jeg kunne også sagt til bestemor at nå har jeg egentlig nådd målet jeg satte meg,  når jeg begynte på diett.

Nå er jeg tilbake på 2014 nivå.

Det var der jeg var etter at jeg begynte med ny type stoffskiftemedisiner.

Når jeg brukte levaxin, la jeg på meg 6 kg i året.

Med armour gikk jeg ned 5 kg og la ikke så raskt på meg igjen.

Med samme kosthold.

Men etter 10 år var de tilbake.

Men bestemor ville nok ikke brydd seg stort med vekta mi, men nå setter jeg meg nye mål.

 

Men det jeg ikke kunne fortalt henne er:

I går skjønner du var jeg dritflink.

Til og med han jeg snakket med på Apple, Thomas, var imponert.

Jeg hadde fått igjen iPaden fra service.

Det var ikke noe galt med den, men de mistenkte at det kunne henge igjen noe fra en gammel sikkerhetskopi som gjorde at den fjusket med lysstyrke og ble tappet for strøm så fort.

De anbefalte derfor å begynne fra scratch, for nå hadde de oppdatert alt.

Oj tenkte jeg, da mister jeg vel alt jeg har lagret.

Ja, det tenkte jeg bestemor.

Du skjønner at dette er en dings vi bruker til å kommunisere med resten av verden.

Vi tar bilder og forteller alle hva vi gjør på om dagene.

Og når vi lurer på noe, da søker vi og får svar og det er ikke sikkert det er sant det vi får opp.

Det er så mye fake skjønner du.

Hvorfor vi trenger å vite ting som ikke er sant.

Vi vet ikke helt hva som er sant og ikke da, serru.

Mye er også lagd med kunstig intelligens.

Hva det er? Jo nå er det roboter som svarer på ting, ikke mennesker.

Og de robotene lager alt mulig rart, som vi ikke kan tro på.

Og ikke kan man tro på det man ser av bilder heller.

For de er også manipulert.

Og så kan vi bli svindlet.

Noen kan komme inn og ta pengene våre.

Nei, de raner ikke banker lenger bestemor.

Nei, dette blir for vanskelig å forklare.

 

Men så skjønner du, satt jeg i telefonen med Thomas i Apple support.

Og mens jeg snakket med han på høytaler, så gikk han inn på skjermen med den gamle iPaden min.

Og så filmet jeg den nye, så han kunne vise meg hvordan jeg startet helt fra scratch.

Da fikk jeg koblet på wifi. Hæ? Hva wifi er?

Jo det er der vi kan koble til,  så vi når ut til alle vi vil ha kontakt med i verden.

Og så koblet jeg meg på Apple-id en min og da vettu, fikk jeg tilbake bilder og notater og passord og sånn.

Hva jeg må ha passord til?

Jo til alle app-ene, vet du bestemor

Bankapp og vipps og spillet mitt og Facebook og dusinvis andre.

Facebook?

Ja, jeg kan ikke forklare alt, men det er der alle vennene mine er og det er der jeg poster bloggen min?

Blogg?

Ja, det er en form for brev jeg skriver hver dag om hva jeg gjør på hver dag.

Hva jeg gjør på? Ja, at jeg sitter her i en stol og leser bøker og at jeg lager mat og sånn.

Ja, jeg forteller om det, at jeg lager mat og leser bøker.

Hvorfor gjør jeg det?

For å ha noe å gjøre på skjønner du.

 

 

Men…

Det var da jeg lærte at jeg hadde ikke mistet noe.

Det var bare å laste ned de app-ene jeg ville ha.

Og Thomas viste meg hvordan jeg la inn fingeravtrykk igjen og da fikk jeg ned alle app-er.

Fingeravtrykk?

Jo, det er slik at du bare legger fingeren på en knapp og da åpner iPaden seg og du kan komme deg inn på alle app-ene dine

Og så har jeg lært hva en widget er og fått til å legge en på forsida på iPaden.

Det er æh, det er et slikt felt, foreksempel noe som viser været, hele tiden

Om jeg ikke bare kan se ut for å se på været? Æhh. Jo egentlig

 

 

Men jeg var gørflink bestemor.

Og i dag skal jeg si deg, fikk jeg også ned analytics!

Jeg må bare finne ut hva som er forskjell på den orange og blå grafen

Hvor jeg fikk det ned fra? Fra internett. Det er som en slags bok med all informasjon fra hele verden.

Det er slik skjønner du bestemor at hvis jeg skriver noen ord,  så kan de se det samtidig over hele verden.

Og nå kan jeg se hvor mange som hver dag leser om at jeg ikke gjør stort!

 

Analtytics har jeg ikke hatt på så lenge, da ble jeg så glad at jeg nesten ble stresset.

Stresset? Ja når man har så mye å gjøre at man ikke vet om man når alt.

Har du så mye å gjøre? Æhhhhh, nei, har vel ikke så mye

Men nå skjønner du, har jeg bare å legge inn e-sim.

Ja, det er litt som jeg sa over her, den wifi-greia.

Og så må jeg flytte bank-id app tilbake fra den gamle iPad til telefonen.

Man kan bare ha den på et sted, tror telefon er best for den har jeg med når jeg skal betale.

 

Og så har jeg funnet frem strykebrettet.

Stryke brett?

Jo, det er et stativ vi bruker når vi skal stryke skjorter.

Du vet med et strykejern.

Slik vi bruker for å glatte ur rynker på klær.

Hun gikk, nå var det nok tull og vas, syntes hun

I dag

4 kommentarer
    1. Haha….et artig innlegg. Akkurat slik kunne det vært ja. 😉 Måtte være bestemor, for mamma var på facebook, skrev kommentarer og meldinger m.m. Men bestemor ville nok lurt fælt på det ja 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg