Gunnar Staalesen, Bergens/Hundreårstrilogien

 

 

 

Gunnar Stålesen var siste intervjuobjekt når vi var på krimhelg på Osterøy og det var fascinerende å høre på, slik det  også har vært med alle de som har blitt fremragende intervjuet av Bent Arild Raknes.

Krimhelg på Osterøy

All ære til han for å ha satt sammen dette fabelaktige arrangementet, der vi får møte både fiksjon og virkelighet.

Staalesen fortalte at han var en lesehest fra han var 7~8 år gammel.
Hardyguttene og Frøken Detektiv var spennende.

En dag han var tom for lesestoff spurte han faren om han hadde noe han kunne lese og fikk Hunden fra Baskerville, Sherlock Holmes, etterforskeren.
12~13 år gammel begynte han å skrive kriminalfortellinger og 17 år gammel fant han ut at det var forfatter han ville bli.

Han debuterte 22 år gammel med en roman

Så lanserte Gyldendal en Kriminalroman konkurranse der han kom på andre plass.

Da følte han at han var kommet på riktig plass

Politietterforskerne Dumbo og maskefjes, var de tre første bøkene før Privatdetektiv Varg Veum ble skapt

Kriminalboken er rammen, men bak rammen skal det være en alvorlig historie

Varg Veum navnet var inspirert av varg i Veum, ensom ulv , fredløs, norrøn mytologi.

Han har også skrevet det som blir kalt hundreårstrilogien eller  bergenstrilogien

Et drap 1900 blir løst 1999, trilogi, og selvfølgelig er det Varg Veum som løser saken.

I denne trilogien møter vi Veums forfedre.

15.oktober  lanseres den nyeste boken til Staalesen, det er Varg Veums bursdag.

Staalesen lover oss at Varg Veum skal få leve til han blir veldig gammel.

Takk og lov.

 

 

Jeg har enda ikke lest en bok av Gunnar Staalesen, det måtte jeg da beskjemmet innrømme når jeg snakket med han.

Jeg har kun sett filmene. Jeg måtte lese bøkene, sa hans kone, for det var noe helt annet enn film.

Og det forstår jeg. Film og bøker gir ulike fremstillinger. Men så var det å få tid til alt. Derfor liker jeg å se noe som film.

 

 

De jeg vil begynne med er det som blir kalt Hunderårstrilogen eller Bergenstrilogien.

Tre tykke bøker som begynner med et drap i år 1900, som Varg Veum løser i år 1999.

Jeg kjøpte de som pocket på Norli og oppdaget at der fikk jeg hver 6. pocket gratis, når jeg er Norli-venn.

For meg blir det jo da julaften, når jeg betalte kun for to av de.

Det er nå kommet en oppfølger, den fikk jeg som Leseeksemplar fra Gyldendal.

Lesekøen er lang her, så planen er å begynne på trilogien i februar, når jeg skal ha tema Norske forfattere.

Jeg gleder meg allerede.

Jeg regner med at det er flere enn meg som ikke har oppdaget disse bøkene, derfor denne presentasjonen.

 

 

Fra omslaget: Den første natten i det 20. århundre blir konsul Carl August Frimann brutalt slått ned og drept. Saken blir etterforsket og får sin tilsynelatende oppklaring. Men var det egentlig slik det skjedde? Med et fargerikt historisk bakteppe får leseren følge et knippe av personer og viktige hendelser i Gunnar Staalesens romantrilogi fra Bergen på 1900-tallet. Og bakom slynger hele tiden den uoppklarte mordgåten fra nyttårsnatten 1900 seg .

 

 

I oktober 1932 blir en mann funnet druknet i Puddefjorden. Saken blir etterforsket som et mystisk dødsfall, og spørsmålet dukker opp: Har det noen sammenheng med det uoppklarte drapet på konsul Frimann, natt til 1. januar 1900? I andre bind av Gunnar Staalesens planlagte trilogi om vårt århundre, 1950. High Noon, tas trådene fra den første saken opp igjen, og på ny må spørsmålet stilles: Hva var motivet den gang og nå? Og . kan den skyldige ennå avsløres?

 

 

Tredje bind i Gunnar Staalesens trilogi om det 20. århundre begynner med etterlysningen av den elleve år gamle Veslemøy Heggøy, som ble borte fra sitt hjem i bydelen Landås en torsdag i oktober 1962. En sak for politibetjentene Nymark, Vadheim og Lyngmo. Samtidig er det noen som ikke kan slippe taket i drapet på konsul Frimann natt til 1. januar 1900 …

 

Fra omslaget:

2020. Post festum er en frittstående fortsettelse av Gunnar Staalesens bredt anlagte romantrilogi om Bergen og Norge i det 20. århundre. De siste tjue årene omfatter store og dramatiske begivenheter, som terrorangrepet i USA 11. september 2001 og terrorhandlingen som rystet Norge 22. juli 2011. Oljealderen nærmer seg kanskje slutten, og kampen står om miljø, klima og fundamentalisme. Verden er connected på helt andre måter enn før.

Mot dette bakteppet veves en handling av sterke følelser, gammelt hat og nag, følelsesmessige forlis, personlige tragedier og drømmer om kjærlighet. Her følger vi representanter for familiene Nesbø, Brandt, Moland – kjent fra Hundreårstrilogien – og flere andre gjennom de siste tjue årene av norsk og internasjonal historie, fra årtusenskiftet til koronaåret 2020. Under det hele hviler gåten om den såkalte Isdalskvinnen, et mystisk dødsfall som inntraff i Bergen i november 1970. Nye opplysninger kommer Varg Veum for øre. Kan han oppklare saken om Isdalskvinnen, 50 år på overtid? 

4 kommentarer
    1. Jeg leste disse 3 første bøkene for mange år siden. Han skriver veldig godt! Både historie og krim Må lese den siste boken også. Gleder meg 🙂

    2. Jeg har lest en hel haug Varg Veum- bøker, men disse bøkene har jeg ikke lest. Men jeg sto faktisk og så på dem igår,når jeg var på Norli i Molde og kjøpte noe hobbymateriell. Men så tenkte jeg på alle bøkene som venter her hjemme, både fysiske og på bookbites…. Men godt mulig jeg kjøper de neste gang jeg ser dem 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg