For meg å skulle snakke sånn til deg, er ikke bare enkelt.

Dette er ord tatt ned fra norn som har gått bort. Ta kontakt hvis du ønsker dine ord.

 

For meg å skulle snakke sånn til deg, er ikke bare enkelt.

Jeg var ikke en mann som utbroderte alt med de store ord

Ikke var jeg så glad i å snakke om følelser heller

Dere husker kanskje hvordan jeg gjemte meg bak en avis eller var veldig opptatt med noe, når deres mor ville diskutere noe jeg helst ikke ville uttale meg om

Nå går snart far ut, tenkte dere og smålo

Mens deres mor ristet oppgitt på hodet

 

Jeg har alltid tatt livet lett

Når jeg var yngre var det ofte tøffe tak, men jeg fant det best å ta alt som det kom

Jeg var ingen grubler

Jeg var en handymann, ikke en tenker

Jeg likte å ordne opp i det praktiske, for det falt lett for meg

Jeg tror dere barn følte dere trygge sammen med meg

Dere kunne senke skuldrene

Jeg visste dere gjorde så godt dere kunne og jeg var fornøyd med det

Du likte å sitte sammen med meg, hvis noe skulle repareres

Da spurte og grov du hvordan ting skulle gjøres

Du var en litt sånn hvorfor det, hvorfor det type, når du var mindre

Men så var det som om noe endret seg med årene og du ble mer stille og ettertenksom

Som om livet ble svært alvorlig for deg

Kanskje skulle jeg åpnet opp og snakket mer

Til meg kom dere for å finne ro, ikke for å snakke

Men jeg tror det var godt for dere også

For noen ganger ble det litt turbulent rundt dere og dere ble rimelig frustrert og følte dere hjelpesløs

Det er vel da jeg skulle grepet inn og sagt noen ord, ikke bare latt det pågå

Men husfreden var viktigst for meg, så jeg krøp litt inn i skallet mitt

 

Jeg var glad i blomster

Jeg var glad i å se på blomstene og fuglene

Se på livet i naturen, fisken som hoppet og fuglene som matet ungene sine

Selv om jeg ikke var noen fjellklatrer, likte jeg turene ut i naturen

Det ga meg energi og pågangslyst

Jeg fikk svarene jeg søkte der ute i stillheten og det ga meg ro

Det var ikke mye ro når jeg vokste opp

Det var en tung og vanskelig tid

Nettopp derfor satte jeg pris på å bli voksen og bestemme selv hvordan jeg ville ha det

Derfor ble det til at jeg rømte unna når jeg kanskje heller skulle grepet inn

 

Men vi hadde det for det meste fint

Det var heldigvis mest gode dager,  slik jeg vil huske de

Vi gjorde mye fint sammen

Stort juletre og  vi strevde med å få på plass lys og stjerne i toppen

Helt fra jeg var liten, likte jeg å holde på med ved

Det også var en av de tingene som ga med ro i sjelen

Hogge ved og stable, bære inn og fyre i ovnen

Og du var der og ville hjelpe som alltid

 

Jeg skulle gjerne vært der hos deg nå også

Du har også behov for å finne ro

Kanskje hjelper det deg, hvis du tenker på at jeg er der hos deg

At du kjenner nærværet mitt

Husker du vi så på tv, jeg kom til å tenke på Kruttrøyk.

Husker du den serien?

Og huset på prærien var jo så gøy

Det er mange gode minner

Når du leser disse ordene, kjenn at jeg er der hos deg

Står du fast i noe, spør meg.

Nå er det lettere for meg å gi råd

Du må bare tenke etter hva ville jeg gjort

Og det vet jeg at du gjør også, funderer på hvordan jeg ville fikset dette når noe blir ødelagt

 

Ta vare på deg selv, jenta mi

Ofye er du for streng med deg selv

Vær snill mot deg selv, ikke forlang for mye

Ved å være glad i deg selv blir dagen din bedre

Jeg forstår nå at jeg skulle snakket mer ut om ting, men som sagt fikk jeg det ikke til

Det beklager jeg

Lev godt, jenta mi, jeg er glad i deg

Takk for at du var meg så nær

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg