Espen Haavardsholm, Fra nå av kan alt skje

Espen Haavardsholm, Fra nå av kan alt skje

Reklame. Leseeksemplar fra Oktober forlag.

Det virker på meg som om det er litt i tiden, dette med å skildre eldre menneskers siste tid og at de ser tilbake på sitt liv.

Jeg har ihvertfall lest flere med samme tema den siste tiden.

Og det er gode forfattere som skriver.

Fra nå av kan  alt skje, er en fin roman. Det var koselig å lese den. Få et innblikk i historien til Kathrin Li.

Det er nok ikke alle valg i livet vi liker å dvele med og noen vil vi nok også pynte litt på, slik Kathrin også har gjort.

Dette er en roman jeg gjerne anbefaler til de som liker rolige, fine fortellinger, ispedd historiske hendelser.

Egentlig kunne jeg nok ønsket meg å lese enda mer fra Kathrin Lis liv. Romanen har 253 sider og jeg kunne tenkt meg 100 sider til.

 

Samme tema

Kjersti Anfinnsen, De siste kjærtegn

 

På Fjordtun eldresenter bor en vital og munnrapp kvinne ved navn Katrin Li. Hun kjører elektrisk stolscooter, danser på plenen i haglbyger om kvelden og vanker rundt i nærmiljøet med den største selvfølgelighet. For de andre beboerne på senteret er den pensjonerte legen en ledestjerne, en kvinne man gjerne vil være i nærheten av.

Innenfor leilighetens fire vegger kryper hun mer sammen. Leddene svir og verker, kroppen går i lås. Skarpe og konfronterende telefonsamtaler med sønnen får henne stadig ut av balanse. Og ved å gå gjennom alt av gamle minner – postkort, brev, fotografier – børster hun støv av både det som har vært, og det som kunne blitt. Hvilke deler av fortiden er det verdt å dvele ved? Og hvilke spor er det best å skjule for alltid?

I romanen Fra nå av kan alt skje flettes viktige historiske hendelser sammen med det personlige og skjellsettende. Med alvor og overskudd skriver Espen Haavardsholm frem en kvinne som har levd et uvanlig rikt og hendelsesfylt liv.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg