Er du en forståsegpåer?

 

Er du en forståsegpåer?

Er du det?

En av de som vet svaret på alt?

En av de som briljerer nå i sosiale media?

Ivrig engasjert i diskusjoner på alle sider der det er mulig?

Ja, for du har rett har du vel ikke?

Du har løsningen for alle kriser?

Andre som ikke er enig, er vel idioter eller?

Ja, for de er vel sta, det er vel ikke du?

De vil bare ikke gi seg, vil de vel, enda du har rett.

Innmari irriterende, er det vel ikke?

 

Ja, slik er facebook for tiden.

Selv skygger jeg merkelig nok mest mulig unna.

Merkelig er det, for jeg var ikke slik før.

Da engasjerte jeg meg gjerne.

Nå orker jeg ikke lenger.

Hva jeg mener om en krise i verden, det er faktisk ikke viktig.

Ikke er jeg nyhetsformidler, ikke er jeg politiker, ikke trenger jeg å ta viktige avgjørelser.

Ja du verden det er mange uttalelser jeg ikke er enig i.

Men jeg scroller forbi dem, jeg bryr meg ikke.

Akkurat nå velger jeg å holde fred med mine omgivelser fordi det gagner meg best.

Og det har jeg mulighet til, for jeg er en av de heldige som kan holde meg unna.

Jeg kan velge å ikke engasjere meg i alle diskusjoner.

Jeg kan velge å la være å irritere meg, over alle de som mener noe annet enn meg selv.

 

Det mange glemmer i slike diskusjoner er for det første å holde seg til sak, ikke gå til personangrep.

For det andre, det jeg nevnte over her, at er du en og en til, uenige, så er det ikke bare ene parten som er sta, det er dere begge.

For det tredje, krever du at noen respekterer dine meninger, så husk at også du må respektere de.

Det beste slik jeg ser det, er om vi holdt fred med hverandre.

At vi samarbeider om det som er viktig og lot stridighetene ligge.

Det er en stor krise rundt om i verden, mange lider.

Da kan kanskje vi som har det bra, holde fred så godt vi kan.

I dag

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg