Elisabeth Le, Alt asiatisk 2

 

 

 

Elisabeth Le, Alt asiatisk 2

Leseeksemplar fra Aschehoug

Jeg er så heldig å få kokebøker for å skrive omtaler. Da prøver jeg å være så grundig som jeg kan. Først ser jeg gjennom hele boken og tenker ut oppskrifter jeg vil prøve. Når jeg bladde gjennom denne, ble den seende sånn ut.

 

Jeg legger nemlig bokmerker der jeg finner de rettene jeg vil prøve. Her ble det ekstremt mange. Jeg har jo testet en del av oppskriftene i Alt asiatisk 1 og brukte den blant annet til å lære meg å lage sushi.

Innbakt svinekjøtt i sursøt saus, fra boken av Elisabeth Le, Alt asiatisk

Biff Chop Suey, fra boken Alt asiatisk, Elisabeth Le

Innbakt svinekjøtt i sursøt saus, fra boken av Elisabeth Le, Alt asiatisk

Å helledussan, jeg prøver å lage sushi for første gang

Ikke alt jeg lager blir fantastisk. Noen ganger går det helt skeis, men det gjør ikke noe. Jeg blir jo inspirert av bøkene og det er vel det som er meningen?
Å lære å lage nye ting er gøy. Noen ganger lager jeg min egen vri også.

 

Jeg skal blant annet lage marinerte grillspyd, sushi med biff, rekespyd, kjøttboller, sommerruller med kylling og mye mer.

Nå ble jeg veldig sulten, men jeg får ikke lagd så mye enda. Skal prøve et par retter i helga.

Jeg må bare på butikken først, før jeg begynner.

 

 


Laksesalat med mango skal jeg lage til meg i kveld.

 

Sommerruller med tempurakylling på søndag eller Kylling satay med peanøttsaus. Det blir nok kylling satay, for jeg har ikke sånne risark. Det må jeg huske å kjøpe. Jeg har brukt de en gang før og da dummet jeg meg helt ut. De skal dyppes i vann noen sekunder, men istedenfor å dyppe ett og ett, la jeg alle i vann og da klistret de sag sammen. Nå har jeg lært…..tror jeg.

 

California Tempura Maki,sushi med scampi og crabsticks lørdagskvelden når gubben kommer hjem.

 

Nå ble jeg enda mer sulten.

Jeg anbefaler disse kokebøkene av hele mitt hjerte hvis du vil lage asiatisk mat. Det står mye om ingredienser der og jeg liker at det er bilde av mange av sausene og ingrediensene, for da er de lettere å finne på butikkene. Ikke alt har de på Rema, men jeg har kjøpt mye der, så en god del har de. Og har du en dagligvare med enda større utvalg, finner du sikkert det meste. Jeg skriver liste hvis jeg skal til et sted der de har Asiabutikk og da får jeg plukket med meg det jeg mangler.

Blogger kommer etterhvert som jeg tester.

 

 

Fra omslaget: Elisabeth Le ga i 2021 ut den bestselgende kokeboken Alt asiatisk. Nå deler hun helt nye oppskrifter og enda flere hemmeligheter fra det sørøst-asiatiske kjøkkenet, og lærer deg teknikkene du trenger for å kunne lage rettene selv.

Boken inneholder kjente og klassiske retter som Pekingsuppe, stekte nudler og vårruller. Et stort salatkapittel gjør det lett å bruke boken til hverdags, og forfatteren gir for første gang menyforslag til større middager med asiatisk mat.

Du får en god innføring i grunn-ingrediensene i asiatisk mat, slik at du kan handle inn råvarer og bli kjent med asiatiske sauser, tørrvarer, grønnsaker og krydder. Ingrediensene er tilpasset utvalget i norske butikker.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg