Derfor gjør jeg det, lykkefølelsen det gir meg.

Rett fra slakteriet.

Nei så ille er det ikke, det er bare et uttrykk.

Det passer vel bedre med rett fra dusjen.

Med vått hår.

Jeg har tenkt litt i dag.

Omtrent som det er noe nytt, sier du.

Nei, her går det noen tusen tanker gjennom hodet på en dag.

Og særlig merkelig er det når jeg skriver.

Jeg kan få en grunntanke, slik jeg har nå og så begynner jeg å skrive og ordene bare strømmer på.

Slik blir det blogg hver dag, selv om jeg egentlig har lite å skrive om.

I dag hadde jeg en plan for hva som var tema, men så fikk jeg en kommentar, som skubbet den ideen ut, foreløpig.

Jeg plikter å si fra at det er bilder av bøker jeg har fått, i innlegget, men jeg har ikke betalt eller er pålagt å lese de.

 

Imponerende hvor fort du må lese, og så fleire bøker på samme tid 😁, da hadde det gått heilt i surr for meg. Leste mye før, koselig å holde på med.

Jeg har jo de siste årene lagd lesestabler, i begynnelsen av hver måned.

Så oppsummerer jeg når måneden er over, hva jeg har lest.

Nå har jo jeg tilstander i kroppen som gjør at jeg trenger mye hvile og tv blir ofte for stressende for hodet.

Derfor er lesing et fantastisk verktøy.

Jeg leser aldri alle bøkene i stabelen.

Noen ganger kommer jeg bare halvveis.

Men for meg spiller det ingen rolle.

Det er andre årsaker bak disse stablene.

 

Selv om en av årsakene er at det blir lest mye mer, enn om jeg plukker en og en bok fra hylla.

En annen grunn er at bøkene får vise seg frem.

Men den største drivkraften, er den lykkefølelsen det gir meg.

For meg er det en stor rikdom å ha så mange bøker å velge blant.

Det er en luksus jeg aldri kunne drømt om å få.

Å se bøkene gjør at hjernen produserer lykkehormoner som gjør meg i bedre humør.

Ja, for tro bare ikke at å ikke kunne få gå på jobb, men bli parkert hjemme, mye alene, er noe som alltid er så kjekt, for et menneske som liker aktivitet.

 

 

Det hele begynte nok i det jeg var barn, i likhet med drømmen om å reise.

Man reiser jo i bøkene også.

Min tante Nora ga meg bøker til bursdag og jul.

I 1969 var jeg 9 år.

Det var ikke tonnevis av gaver for snart 60 år siden.

Julaften la jeg gavene mine i en rekke, der jeg la de jeg trodde var bøker, bakerst.

De mest spennende for meg, helt til slutt.

 

 

Dette er bøker min tante ga meg.

Når jeg flyttet til Åndalsnes, etter at min far døde, var veien kort til biblioteket.

Jeg lånte haugevis med bøker.

Jeg kunne pløye gjennom mange hver uke.

Jeg knekte nok lesekoden tidlig og jeg leste fort.

 

Denne lykkefølelsen over de bøkene jeg fikk, det er den kroppen gjenopplever, når jeg lager de stablene.

En ufattelig rikdom.

Jeg gjør det til en jobb.

Jeg trenger ikke penger som betaling.

Jeg har ikke lov å selge de.

Jobben med bøkene er ulønnet, men jeg får bøker.

Og det er god betaling for meg.

Det gir meg en jobbfølelse og det er også en god lykkefølelse.

Kontakten med forlagene, forfatterne og andre bokelskere.

Tilsammen hjelper dette meg til å skape meg gode dager.

 

 

Utfordringen min er at jeg har så mange jeg ønsker å lese, men ikke når over.

Det rare er at jeg er ekstra spent i det jeg begynner på en ny stabel.

Det er litt merkelig, for bøkene er jo spennende om det er i begynnelsen eller slutten på måneden.

Men det er noe ekstra pirrende med noe nytt, som en ny start.

Det vil jeg også miste hvis jeg plukker en og en bok.

Det er denne følelsen av å ha mange.

 

To serier jeg var veldig glad i når jeg var barn.

De ville vel blitt sensurert i dag, et helt annet kvinnesyn den gangen.

Ekstra pirrende er det med nyutgitte bøker.

Da er det som å putte nystekt bakverk i munnen, en ekstra nytelse.

Selv om jeg ikke bryr meg om jeg er først ute med en omtale, det er ikke noe som er viktig for meg.

Jeg leser når det føles riktig for meg, ikke for å tekkes andre.

Av og til er det en nervøs spenning og det er når jeg får debutantbøker eller bøker direkte fra forfatter.

Jeg vil jo så gjerne like dem og er så redd for å skuffe noen.

Samtidig må jeg være ærlig.

Men da er det viktig å huske at bøker er som mat og klær og interiør, vi har ulike preferanser.

Selv om jeg ikke liker, kan andre like det godt.

 

Så dette er grunnen til at jeg stabler.

Følelsen av lykke og tilfredshet.

Jeg sitter her i godstolen når jeg leser.

Et eget rom, fylt opp med bøker.

Det samme rommet bruker jeg, når jeg healer.

Derfor er det en svært god energi her, som gir meg ro.

 

 

Nå har jeg kjøpt meg et nattbord der månedens lesestabel får trone helt alene.

Jeg har også bestilt meg flere bokhyller.

Når jeg får hentet de, skal jeg rydde her.

Er jeg i dårlig humør en dag, da stabler jeg bøker og planlegger lesing.

Men nå må jeg avslutte skrivingen for jeg skal lese.

 

Dette er første bok i lesestabelen for april.

Den vil jeg lese ferdig.

Har du en lidenskap som gjør dagene dine gode, så dyrk den.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg