Cruise i Middelhavet, Celebrity Edge, dag 8, Civitavecchia

Det er en rolig dag i dag.

Jeg var ganske sliten etter utflukten i går og jeg sover dårlig når jeg skal tidlig opp.

Vi har brukt å ha fast spisetid til middag bestandig og likt det godt.

Det har vært på skip med kun en hovedspisesal.

Da er det fint å ha samme bord og samme kelnere.

Her har vi imidlertid 4 restauranter.

Hvis du ikke velger valgfri spisetid, får du en av de som hovedrestaurant.

Likevel kan du nok også spise på de andre.

Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer.

Vi går ihvertfall og spiser hvor vi vil, når vi vil.

 

De har noen cabanaer du kan leie ombord. 150 dollar for de minste. Det er hårreisende. Internet koster også enormt. Vi har inkl på vår bestilling, men den er ikke av det raskeste, så man kan ikke streame, osv.

 

Som jeg viste i et tidligere innlegg, må man ikke ha dyre klær eller pynte seg, slik det var i gamle dager.

Men man får ikke inn i hovedrestaurantene på kveldstid i shorts og singlet.

Vil man kun gå i shorts, er det bare å spise på buffeten.

Roomservice er også gratis til 23 om kvelden, eller noe slikt.

 

I går var vi på Blu igjen. Vaktel til forrett.

 

Denne gangen hadde vi det de kaller back to back.

Det betyr at du begynner et nytt cruise.

Først hadde vi en ukes cruise fra Barcelona til Roma.

Nå starter et nytt fra Roma tilbake til Barcelona.

I går testet de oss for covid. Det hører med i prisen når vi har back to back.

 

Andebryst var nydelig.

 

Det er en obligatorisk livbåtøvelse før de går fra land.

Før måtte vi møte opp på vår livbåtstasjon, iført livvest.

Der stod vi opplinet mens kapteinen talte og vi ble krysset av på en liste.

De siste årene har vi måtte møte i ulike lounger ombord, der vi stod som sild i tønne.

Nå derimot møter vi bare opp, blir krysset av, får de opplysninger vi trenger og så får vi gå igjen.

Helt herlig.

 

Jeg har fått litt dilla på sorbet til dessert med dessertvin til Muscado.

 

Jeg er kanskje en litt utenom det vanlige,  cruisedronning.

Det finnes ikke dyre klær i min bagasje.

Jeg har kun ei veske.

Jeg har ikke med sminke eller masse kremer.

Jeg har ingen smykker med.

 

Jeg bruker nesten ikke kosmetikk, kun hårvask og et såpefritt alternativ.

Jeg måtte derfor le når jeg så den flytende “såpen”, jeg hadde vasket hendene med, nesten hele uken.

 

Her på dekk, Roof top garden, er det ofte kino, i går kveld fotball, Norge- England.

 

Det er luksus å være på cruise, men du trenger ikke bruke penger ombord, hvis du ikke vil

Denne uken hadde vi to utflukter, betalt med “lommepenger” som var inkludert.

Vi betalte for å oppgradere drikkepakken og for sushirestauranten.

Uken som kommer har vi også oppgradert drikke.

Vi har en dyr utflukt som “stjal” alle lommepengene, så når jeg booket en utflukt til, ble det litt å betale.

En utflukt koster fra ca 400 og oppover.

Den dyreste vår, koster ca 1300,- pr person. Da er vi borte hele dagen.

 

Egg får du i alle varianter. Omelett, stekt på alle måter, posjert, eggerøre. I dag oppdaget jeg to nye varianter, cottled egg og egg på steik.

Cruise kan være veldig dyrt, derfor må man passe på kampanjer.

Men…. I motsetning til en sydentur, kan vi hos Royal Caribbean, forandre prisen.

Hvis du ser at prisen går ned, kan du ringe og få endret pris.

Vi har nå bestilt vår dyreste tur noen gang, til Australia og New Zealand.

Med jevne mellomrom, vil jeg derfor sjekke pris.

Vi har sett på cruise i Middelhavet i august neste år, men foreløpig er vi på vent, for å se om prisene synker.

Hvordan dette er i andre selskap, vet jeg ikke.

 

Varer lastes ombord.

Noen spurte meg om dietter.

Det første de spør om på restaurantene, er om du har allergier eller preferanser.

På buffeten har jeg sett det står vegetarisk/vegan.

Det gjør det også i menyene.

Jeg er overbevist om at de har alternativet for alle her, for de er jo ekstremt opptatt av å tilfredsstille gjestenes behov.
Ja kanskje ikke alle, men de fleste. 😀

 

 

 

Spør meg gjerne hvis det er noe du lurer på.

Men som sagt det varierer fra selskap til selskap og vi reiser mestrede Celebrity cruises, eid av Royal Caribbean.

Det skal noe til at vi bytter.

Er svært imponert over hvordan de fikk oss nedover til Barcelona, nå under streiken.

Det fordi vi har full pakke, med fly og transport.

hadde vi ikke hatt det, måtte vi greid oss selv.

De største skipene går også ofte til de store havnene, som ofte er kjedelige, som Civitavecchia, havnebyen til Roma, Livorno eller Pireus, havnebyen til Aten. Det kan være langt inn til byene. Ofte ligger vi i containerhavner og må ha skyttelbuss til havneinngang. Men det er også mange havner, der vi rusler inn til sentrum eller kort vei til strand.

I karibien er det mange havner som er nitriste og ikke noe å se.

 

 

Stille sjø har det vært hele veien. Ikke en bevegelse i skipet.

Husk også at prisene stiger når mange reiser og det kan være crowdy ombord, særlig ved bassenget.

Nå har vi spist lunsj og skal finne boka og lese litt.

I morgen skal vi til Korsika igjen.

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg