Celebrity Edge, Jan 24, New Zealand, Bay of Islands, dag 10

 

 

Lykkelig drar jeg på grottetur i dag, Bay of Islands.

Jeg er ikke syk, kroppen hadde bare en helt vanlig kollaps,som den alltid har, når den synes det blir for mye.

Når vi skal over på et nytt cruise, vil det være krise å få noe smittsomt som gjør at vi ikke kommer ombord.

Nå kan jeg nyte de kommende snødager og vite at jeg kommer meg dag for dag.

 

 

I dag er det tendere.

Av og til tenker jeg at jeg er glad jeg er en erfaren cruiser, for noe vil nok være skremmende hvis du ikke har vært med på det før.

Men når man har ned en sabla kjekk offiser, da kan vel ikke noe galt skje.

 

Det dunket kraftig inn i kaia, som i dag var the magic carpet, som de hadde kjørt helt ned til dekk 2.

“Sjåføren” hadde kontroll.

 

De måtte slippe folk inn i de øyeblikkene sjøen roet seg.

Så er vi klar og trossene kastes.

Her ser dere magic carpet som egentlig er bar på dekk 14, men kjøres dit det er behov.

Ca 20 min og vi er på land.

 

Vi er i land.

Her er plassen der seremonien var når det skulle bli fred mellom de engelske og maoiriene.

 

 

Skarpe svinger som hjemme. Håper bovvsen holder seg fast.

Det første lille tettstedet vi kommer til, virker veldig koselig.

Hadde sikkert vært koselig å gå land her, det gikk skyttelbusser.

 

Marked var det også.

Men vi skal ut på landet.

Han her trenger nok hjelp med søpla si, men vi stoppet ikke for å hjelpe han å trappe.

 

Man skvetter når store biler plutselig dukker opp på feil side….for oss.

Østers? Velvel. Har Mattilsynet vært her?

Vi skal til Glow Worucaves.

Det er en familie som eier disse grottene. Og tjener nok gode penger på det. Historien bak de er at en kvinne rømte fra mannen sin og gjemte seg i disse grottene. Men for meg var det som å være hjemme. Se hun henger ut klær til tørk.

Klar for inn i fjellet. Advarsel til de med klaustrofobi og dårlig helse.

Vi fikk ikke ta bilder når vi kom inn i grotta.

Naturen er fantastisk, vi fikk heller ikke lov til å ta på limestone for oljen i berøringen skaper reaksjoner.

https://www.sciencelearn.org.nz/resources/2417-glow-worms

 

 

Det er fantastisk å gå inn i fjellet.

En flott opplevelse å se noe som ligner en stjernehimmel inne i fjellet.

Men bilder kan jeg ikke vise.

 

Kawakawa. De er litt fremmed navnene her. Mye vi ikke fikk med oss av det guiden sa for hun brukte så mange fremmede navn.

 

Landskapet var veldig norsk.

 

Vi stoppet i en liten landsby for å gå på do og finne oss litt mer, 25 min.

Moerewa var en by med en spesiell historie. De hadde toglinjer og det bodde 10000 her men så la de ned toget og nå har de fleste flyttet, bare 800 igjen.

Og det var mye forfall å se, dårlig vedlikeholdte hus.

 

 

Farming, turisme og skogsdrift er de viktigste næringene og aldri har jeg sett så mye kyr og sauer.

Fruktdyrking er det mye av. Appelsiner, sitroner, grapefrukt, Kiwi

Morsom handel. Forstørr bildet.dykkerdrakter og hockeykøller med mere.

Og mye blomster. Hortensia er det mye av.

 

Og disse.

 

Disse er i tonnevis overalt.

 

Så er vi klar for New Zealands nest eldste hus, misjonshus.

 

 

Jeg blir jo så henrykt over trærne.

Vi fikk hele historien bak misjonshuset fra 1800 tallet. Jeg husker ikke et ord.

Men ok å se hvordan det så ut den tiden.

Dreiebenk.

Men så møtte vi noen koselige vesener.

Søt?

Misjonshuset

Se på det digre jasmintreet.wow.

Ser ut som bambus.

 

Flott!

De er fremmede for oss alle Maorinavnene.

Se der. Hjemme. Gjett om jeg er glad for det.

 

Se jeg har fått brev på lugaren.

JEG har fått brev!!!! Kun meg!! Diskriminering !!

 

 

Azamara, et annet skip i Royal caribbean selskapet som celebrity er, holder oss med selskap i dag.

Dette er femstjerners, en prisklasse uoppnåelig for oss. Heldigvis finnes det cruise i alle prisklasser.

Nå er klokken 8.30,pm. Fruen er oppbrukt. Vi har nå to sjødager, så Sydney, der vi blir ombord hele dagen og så to nye sjødager.

Blir kanskje bloggpause noen av de dagene.

3 kommentarer
    1. kjekt å se andre land og hvordan dei bor ,grotter er ikke min greie men jeg ble fasinert over dei gigantiske trærne ,jeg elsker store trær :=) skal dere over på et annet skip når dere tar cruise nr 2 ? jeg trodde dere skulle til Australia men jeg har kanskje misforstått

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg