Ja, jeg ville bare høre om det stod til liv

 

Dette er LIllasjelord, skrevet på bestilling fra noen som har gått bort. Ønsker du å få ord fra noen, ta kontakt på Lillasjel, her

 

Ja, jeg ville bare høre om det stod til liv

Ja, det var som om jeg skulle sagt det selv

Og så ler vi like godt både du og jeg til den

Det er jo det jeg vil

Eller ikke det heller for jeg vet det jo

Jeg er jo med deg og vet hva du styrrer med

Og slik som du styrer

Herrejemini, du kaver på

Når skal du lande skal tro

Kjenner jeg deg rett, så blir det vel aldri

Og så slår vi hendene på låra og ler igjen du og jeg

Latteren hadde vi sammen vi to

Du er egentlig lik meg i ganske så mye

Vi flaug litt oppe i luften begge to

Måttte trekkes ned etter begge beina når vi tok av

Ja, du er litt verre enn meg, men så er du nå kvinnfolk,haha

 

Det har nå vært mye slitsomt for deg

Men nå får du beholde brillene på, så du ikke sykler i grøfta igjen

Husker du det når du var så opptatt av å jabbe at du syklet utfor vegen

Du er litt slik enda, vinglete, særlige når du stresser

Du fyker litt hit og litt dit og er stresset i hue

Du begynner på en ting og så på en ting til og så glømmer du kor du begynte

Slik har du bestandig vært

Helt fra du var liten pike

Du svinset og svanset rundt oss så vi snublet i deg til tider

Du var på et sted og så var du på et annet sted, så vi nådde ikke å se deg, før vi nærmeste tråkket på deg

Du likte også å sitte under bordet så vi ikke så deg

Der satt du og lyttet til de voksne som pratet og gjorde deg usynlig så ingen skulle få jage deg

Du var så grenseløst nysgjerrig

Du skulle vite hva alle gjorde og hvorfor de gjorde det

Du spurte og grov om alt og noen ganger ble vi reint flaue

Du meinte jo ikke noe vondt med det, du var bare vitebegjerlig

Og ofte hadde du også svar på ting, du visste ting som vi ikke visste

Og vi ristet på hodet over deg, hvor tok du det fra alt

Du kunne gi gode råd til både lensmann og prest du, om emner du ikke skulle hatt greie på, når du ikke var gamle tausa

Egentlig er du litt slik enda, men nå er du så opptatt med ditt eget for tiden, at andre får seile sin egen sjø

Og det er kanskje like bra, ja for dem, mener jeg,haha

 

Du er hjertens god, det er du og det har du bestandig vært

Men du har ikke hatt det lett i voksenlivet

Du har tatt noen feil valg og lært av det

Men nå er du på riktig vei, er du ikke

Nå finner du deg sjæl, men du føler deg litt alene

Du må lære deg å ikke være så tvilende til andres intensjoner

Selv om du har gått på en smell når det gjelder tillit, er ikke alle likedan

Du må åpne hjertet ditt og slippe inn nye

Det betyr ikke at de trenger å være der for livstid

Det var vel egentlig bare det gamlekarn ville si deg

Vi er der rundt deg, men du er inne i en fase der du helst vil gå veien sjøl

Men når du trenger noen å prate med, så er vi der, sammen hvem av oss du vil snakke med

Du hører vi prater til deg, men ofte tror du at det er du selv

Du tror du surrer og svarer deg sjøl,

Du skal vite at vi støtter deg i det du gjør og er glad at du har kommet dit at du nå tar avgjørelsene selv

Ting som er ugreit, vil gå seg til etterhvert, du må bare lite på det

Neste gang du slår ut håret og latteren, så tenk at vi ler sammen

Du og jeg, for alltid

 

4 kommentarer

Siste innlegg