Å stå i egen kraft

 

“As there are billions of stars
There are billions of steps.
As there are billions of souls,

There are billions of ways to grow.

Don?t mind the destination,

Don?t mind the end.
Don?t mind the good or bad
or right and wrong.

Grow from the past,
But grab hold of now.
Now is always evolving.”~ Rumi♥

 

Vi snakker mye i dag om det å stå i egen kraft

Hva mener vi egentlig med det

For min egen del betyr det faktisk noe så enkelt som at jeg har evnen til å tenke selv

Jeg har faktisk alle svarene jeg trenger inni meg et sted

Livet mitt er som et rebusløp der jeg har oppgaver jeg skal løse og jeg blir gitt tegn jeg skal tyde for å finne veien videre

Av og til må jeg lete litt etter dem

Noen ganger må jeg lete lenge og snu litt på både på tankemønstre og gamle fordommer

Noen ganger trenger jeg litt inspirasjon og input fra andre for å finne et nytt spor

Vi kan lytte til den ene og vi kan lytte til den andre, men til syvende og sist må vi ta ansvar selv

Jeg lytter en del til guidede meditasjoner

De jeg liker å lytte til oppfordrer en til å tenke selv, finne sin egen vei

Dette er for meg veldig viktig

 

Skal du stå i din egen kraft må du stole på din egen styrke

Du kan ikke la deg vippe av pinnen av at noen mener noe annet enn deg eller at noen ikke liker deg

Du må kunne legge bak deg stridigheter og traumer du har vært igjennom før

Du må innse at det er fortid og den kan du ikke ta med deg

Det er kanskje den aller viktigste lærdommen vi kan erfare

Den dagen det går opp et lys for deg og du finner ut at det er du som er sjef for egen fremtid

Du sitter selv bak rattet og du kan ikke la de som kjørte skuta før, fortsatt få kjøre den

 

        

 

Mange lurer litt på hvordan de skal begynne

Hvordan skal en finne seg selv liksom

Hvor skal man starte å lete

For meg har det viktigste vært å  begynne å lytte til meg selv

Vi har en stemme inni oss som er veldig vis

Den gir oss svarene, eller ihvertfall biter vi kan pusle sammen

Det eneste vi trenger å gjøre er å bestemme oss for å starte på turen

Man kommer ingen vei hvis man vil sitte på gjerdet og kun observere

Ikke let etter andre som skal hjelpe deg

Du må gjøre jobben selv, det er din reise

Ttrenger du hjelp, står du fast, stol på at hjelpen vil dukke opp helt av seg selv

De kan komme i alle former, som mennesker eller som ord eller opplevelser

Andre kan reise sammen med deg, oppmuntre deg og holde deg med selskap men du er selv sjefen

Du tar avgjørelsene

 

Ta nå tak, hopp ned fra gjerdet og begynn å gå

Steg for steg

Løs oppgavene etterhvert som de kommer

Neste gang du skal ta et valg, lite eller stort, pust dypt og tenk litt over hva er det du egentlig ønsker her

Kanskje vil det medføre at du sier nei, der du før har sagt ja

Kanskje det vil være at du sier ha det bra til noen du føler ikke gjør deg godt

Kanskje du oppsøker noen du lenge har hatt lyst til å bli kjent med

Mulighetene står bare og venter på deg, de står i kø og venter på at du skal slippe deg løs og tørre ta første steget

 

                 

 

Vær spørrende, vær undrende, men først og fremst lytt intenst til hva svaret er inni deg

Ikke la hodet lure deg

Hjernen din er preget av andre, den er preget av oppvekst og erfaringer

Den vil gjerne lede deg i form av fornuft

Det er hjertet som kan veien

Hvis du følger hjertet blir det ikke feil

Hjertet er bare godt

Gjør du noe mot noen som ikke er bra, kan du ikke skylde på at det var en stemme fra hjertet som sa du skulle gjøre det

Det finnes ikke ondskap inni et hjerte

Der er det bare godhet

Er du klar til å finne kraften din

I dag

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg merker meg at jo eldre jeg blir, jo tryggere blir jeg på meg selv og min egen kraft. Jeg lar meg ikke så ofte diktere av andre lenger, og jeg har ryggrad til å stå for egne meninger. Nok til å gjøre at jeg trives ganske godt med livet, til tross for en uggen helsesituasjon. Jeg føler mye har blitt bedre, selv om andre ting har blitt dårligere. Men alt i alt, så er jeg ganske fornøyd med meg selv.
      <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg