Ja, dere ser vel hva som er viktigst.

 

Jeg har begynt så smått å pakke til ferie.

Ja, dere ser vel hva som er viktigst.

Jeg begynner å legge frem bøker til ferien, flere måneder før vi drar.

Underveis går jeg ofte gjennom stabelen, veier for og imot.

Kjenner på dem og leser litt og kjenner etter inni meg, hvem som skal få være med.

Det er nesten så jeg har dårlig samvittighet når jeg sier at desverre, du kan ikke få bli med denne gangen.

Men du skal få stå her i hylla sammen med vennene dine.

Jo, jeg er jo bokgal.

Jeg snakker faktisk til dem, klapper og stryker på dem

Det første jeg gjør når jeg kommer frem og pakker ut, er å lage bibliotek.

Da finner jeg meg en egnet hylle og stabler opp bøkene.

Ja, tro ikke at jeg leser så mange som jeg har med.

Men jeg må ha noe å velge i, det er en del av luksusen.

I år vil vi få selskap av venner når vi drar på cruise, så det blir nok ikke så mye lest som jeg bruker.

Vi har også bare 2 sjødager så vi blir mye i land.

Jeg veide de nå nettopp, 4 kg bøker

 

De som følger meg vet at jeg er helt hekta på bøker.

Når jeg var i England nå i juni, hadde jeg en reading med en av lærerne.

Det første hun sa var at hun så meg blant stabler av bøker.

Ja, det stemmer jo sa jeg.

Ja, du bruker bøkene bevisst sa hun for å holde hjernen i gang, for jeg ser du er mye i ro hjemme.

Ja, det stemmer jo, sa jeg.

Det er nettopp det jeg gjør.

Jeg har mye alenetid hjemme og jeg har ikke mye energi, så jeg leser.

I perioder er jeg så sliten og ukonsentrert at jeg får ikke til å lese.

Men slik har det ikke vært etter at jeg begynt å trappe ned på medisiner.

Sliten ja, men ikke ukonsentrert, derfor har lesingen vært fantastisk å ha.

 

Treffer jeg noen som liker å lese, ja da snakker jeg gjerne bøker til jeg stuper.

Ser jeg noen på tog eller fly som leser en bok, blir jeg så nysgjerrig at jeg prøver å se hvilken bok de leser.

Og får jeg ikke sett det, hender det faktisk at jeg spør om hva de leser på.

Så tussete er jeg.

Jeg er jo livredd for å gå glipp av en bokperle.

Derfor snuser jeg overalt etter boktips.

Jeg dras inn i bokhandelen når jeg går forbi.

Det er som et vakuum som suger meg inn.

Hvis det er salg ja og det er det jo som oftest.

Jeg kjøper sjelden bøker til full pris, prøver å holde meg under hundrelappen.

Akkurat det samme som for en pakke snus tenker jeg, for det bruker ikke jeg penger på.

Her er det bøker istedetfor.

 

Nå er jeg jo så heldig at jeg får en del bøker fra forlagene.

Det er julaften hver gang det er pakke i postkassen.

Samme spenningen hver gang.

14 bøker har jeg funnet frem og vi blir borte 14 dager.

Det er nok i overkant, så jeg må vurdere om noen må ut.

Det kan hende jeg kan klare å legge ut en eller to, jeg er ikke helt sikker.

Jeg må veie kofferten først og se hvordan det går.

Akkurat nå leser jeg en bok fra familiereunion i Iran. konflikter som  oppstår når de møtes de som bor igjen og de som har bosatt seg i andre land.

De som dro og de som ble igjen, Parinoush Saniee

En fantastisk skrevet bok, omtale kommer senere, i dag eller i morgen.

For oss leseglade lesegale er det aldri kjedelig

I dag

 

8 kommentarer
    1. Hehe..stakkars bøker som må bli igjen hjemme..eller kanskje di liker å stå der å ha litt “ferie”di også :)) Skjønner du leser mye ja.. Jeg er glad i bøker men går lang tid mellom hver bok..pga nakken ..Før lasta vi ned lydbøker, men nå har vi ikke fått det til..får høre med gutta di har litt greie på sånt 🙂 Kos deg med lesing og sommer <3<3

    2. Det er viktig å ha med rett bøker i ferien… Jeg er litt sånn selv, og tar med flere bøker enn jeg kommet til å lese. Ellers så liker jeg ikke å pakke til ferien, vil bare komme meg avgårde.

    3. Ja, har tenkt tanken men elsker å lukte på de og kjenne på de og føle på om jeg skal ha de. Det får jeg ikke til med e-bøker. Og så lager jeg eselører der det er fine sitater. 🙂 Ligaya:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg