Bytt ut kofferten din med en ny

 

Noen ganger når jeg mediterer, åpner jeg lydopptak på telefonen. Så leser jeg inn de ordene som faller inn i hodet mitt. Dette er en sånn tekst.

 

Jeg ser du står her foran meg

Jeg ser tårene renne ned over kinnene dine

Jeg spør, kjære deg, hva er det med deg

Åh, sier du, du føler hele verden faller sammen foran deg

Jeg sier, kom la oss sette oss ned sammen

 

Du hikster og gråter

Du får ikke frem et ord

Jeg lar deg gråte

Det er ikke noe som renser mer enn gråten

Når vi ikke klarer å sette ord på ting, gjør gråten jobben for oss

Den renser ut det som vondt er

Det betyr slett ikke at det vonde forsvinner

Det vil nok ofte være der likevel

Men det føles lettere inni en

 

Så spør jeg deg igjen

Kjære deg, hva er det som skjer

Hva er det som har hendt

Og du svarer igjen

Hele verden faller sammen rundt deg

Det er så mye ondskap

Jeg får ikke puste

Angsten tar over kroppen min

Jeg fyller sekken min med frykt

Den blir for tung å bære

Jeg finner ikke hvile

Jeg får ikke sove

Frykten er så stor

 

Jeg holder rundt deg

Jeg kjenner hvordan du hikster

Det tar en tid å falle til ro igjen

Anerkjenn frykten din

Det er lov å være redd

Men den kan ikke få fylle kofferten din hver gang du skal ut og reise

Det er det du skal nå, ikke sant

Du skal ut og reise og så er du så redd for hva som kan skje deg

Jeg ser du står her foran meg

Du står her med kofferten din

Du er så spent, du er så klar for å reise

Men samtidig er det så spennende

 

Det er bare sånn at noen ganger må vi bare overgi oss

Vi kan ikke la frykten få ta overhånd

Vi må bare si som sant er

Vi kan ikke kontrollere alt som skjer rundt oss

Det er umulig

Vi kan ikke mure oss inne i frykt

Vi må bare overgi oss

Vi må gi fra oss kontrollen

Vi må bare stole på at alt går bra

Å kaste seg ut i det ukjente, kan være litt av en utfordring

Det kan være tøffe tak

Vi kan ikke la oss bure inne

Det er ingen lærdom i det

Det er ikke noe liv

Vi er her for å lære

Vi er her for å utvikle oss

Vi trenger å få luft under vingene

Vi har behov for å se andre mennesker

Vi må ut

 

Ta nå kofferten din

Sett den ned i kjelleren

Så finner du en ny koffert

En splitter ny

I den pakker du det du skal ha med deg på reisen

Kofferten full av frykt setter du igjen

Da er du klar for å dra ut på eventyr

I dag

 

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg