Nå er jeg lei

 

Nå er jeg lei

Lei av meg selv

Her trengs litt selvransakelse

Tiden er inne nå

Det er på tide å hente ned igjen min egen kraft

Bli meg selv igjen

 

Det hender at vi kjenner på negativiteten

Vi hører på de stemmene vi ikke liker

Noen ganger kommer de fra eget hode

Andre ganger kommer de fra noen utenfor oss selv

Det er da vi må huske at vi selv har ansvaret

Vi har ansvaret for hva vi forer hjernen vår med

Hva tar vi inn som sannhet og hva lar vi bli igjen utenfor

Selv om ord blir sagt enten det er i eller utenfor hodet , er det vårt valg om de skal bosette seg der

 

Jeg sier ikke at det er enkelt

Det kan kreve mye av en selv

Tilgivelse, forståelse, toleranse, tålmodighet

Kanskje må vi grave dypt for å hente frem de egenskapene vi har bruk for

Men vi vet hvor vi skal

Vi vet hva vi står for

Vi vet hvem vi er og hvem vi vil være

Og det er vi selv som har kontrollen

Det er vi som må være sjefen for oss selv

 

Kanskje skjer det at vi av og til mister litt av oss selv

At selvtilliten daler og tårene triller

Vi må anerkjenne også det som er sårt, skal vi vokse oss sterke

Vi skal jo være et levende menneske, ingen robot

Vi vil være interessert og engasjert

Vi må være så ærlige at vi ser hvordan vi selv er

Jeg møter stadig vekk mennesker som ser andre, men ikke seg selv

De ser ikke at  de er nettopp det de kritiserer

For all del, jeg går også i den feller

Jeg er nemlig heller ikke feilfri

Av og til faller jeg i fellen og prøver å gjøre alt riktig

Det er en farlig felle å gå i

Det som er riktig for deg, kan nemlig være feil for en annen

Ord tolkes ulikt, helt ulikt

Sslv om det står der svart på hvitt, kan det likevel tolkes ulikt

 

Så da er det på tide og rope høyt

På plass igjen humør

Nå vil vi le igjen

Ikke ta meg selv så innmari  høytidlig

Jeg vil være meg selv igjen

Glad og fornøyd og med fred i sjelen

I dag

12 kommentarer

Siste innlegg