Når begynner julen

 

Jeg synes det er fascinerende hvordan vi endres

Hvordan tradisjoner som har vært i årevis, blir forandret

Jeg snakker om julefeiringen

Ja, for påsken er foreløbig slik den alltid har vært

Julen derimot har i mange tilfeller erstattet advent

 

Før kalte vi adventstiden, ventetid

Da begynte juleforberedelsene i begynnelsen av desember

Vi begynte med baking og julevask

Vi gledet oss til jul

Det er mange som ikke vil ha noe ventetid lenger

De vil ha jul med en gang, de hopper over advent

For meg er det sånn at når julen kommer, da er det fri

Ikke husarbeid, huset er for en gangs skyld ryddig(eller rotet er gjemt )

Hvis jeg begynner julen til advent, må jeg tørke støv av julepynten, det gidder jeg ikke

 

 

Så skjer det merkelige

Når julen så har begynt, da kaster mange den ut igjen

Vi koser oss nemlig med julen, men i en begrenset periode

Vi feirer derfor ikke jul noe lengre enn før, vi har bare flyttet den

Vi trenger kanskje kosen julen gir, i den mørkeste tiden på året

Når solen snur, ja da lengter vi etter lysere tider og nytt år med blanke ark

 

Hver og en må få gjøre det de koser seg mest med

For meg kan folk få feire når og hvor lenge de vil

Men det har skjedd en endring med meg også

Nei, jeg kan ikke tenke meg å ta julen inn før jul

Hvorfor vet jeg ikke, kanskje er det gode minner med å lage til jul i det den er her

 

 

Det som er endret er hvordan jeg ser på julen

Jeg var så sint på min mor som ikke ville ha juletre lenger

Jeg kunne ikke forstå hvordan julen skulle bli, når barna ikke kom hjem julaften

Jeg sa at aldri om jeg drar til syden i jula

Den vil jeg ha hjemme

Vel, jeg ser annerledes på det nå

Jeg kan sitte alene julaften, gjør meg ikke noe

Det er og store sjanser for at vi reiser bort de julene vi ikke har besøk

Julen betyr ikke så mye for meg lenger

 

Kanskje vi har brukt julen for å korte ned mørketiden

Nå føles det som om dagene går så fort at mørketiden er over på et øyeblikk

Julen er nå fortsatt litt mattradisjoner

Pinnekjøtt, svineribbe, fenalår, sursild, lutefisk , hjemmebakt flatbrød

Familie, venner, julefilmer og godteri og kanskje et glass vin

Takknemlighet for at man kan ha det godt i julen og med julen

Mange kjenner på savn og smerte i høytidene

Vi skal kanskje ikke være hjemme julaften

Tror jeg skal lufte en ide for husbonden

Kanskje vi skal skippe juletreet i år

For meg høres det helt OK ut

Vi får høre om jeg blir nedstemt

I dag

 

ps. Det ble vi av en som kommer på julefrokost

10 kommentarer
    1. Koselig lesning. Mye sant i det. Jeg for min del endrer litt på eller forskyver tiden litt alt etter om jeg skal ha sønnen min i julen. Dvs. hvis han skal til faren passer jeg på at siste uken før jul er fri. Dermed kan vi kose oss. Blir gjerne pyntet, vasket osv. på forhånd da:) Vaske av julepynten kan jeg da gjøre når han har reist til faren:) Litt enig – litt annerledes før. Ønsker deg en flott kveld.

    2. Det er nok mange som har begynt juleforberedelsene i adventstiden. Jeg ser bla at flere av naboene mine har fått opp juletre i stuene sine,og mange pynter til 1.søndag i advent. Selv er jeg litt sånn for og imot her, jeg vil gjerne pynte tidligere enn før for jeg synes at lillejulaften blir så travel ellers, og jeg vil gjerne sette meg ned og bare nyte julefreden dagen før dagen. Men det blir liksom litt “feil” å starte julen så tidlig også, men jeg tviholder på lilla duk og lilla adventslys enda. Men når jeg går i butikken i romjulen er alle juleblomster borte og erstattet med fargerike Primler. Da skal liksom julen ut fortere enn fort. Foreløpig beholder jeg julen til 6. januar (13 dag jul) – men det er lenge nok synes jeg. Flere har julen i hus ti 20 dag jul men da er jeg ferdig med julen for lengst. Kanskje vi blir fortere mettet ettersom handelsstanden starter julen tidligere nå enn før i tiden?

    3. Ja, handelstanden har nok bidratt i og med at de må ha alt ut i butikk tidligst mulig, men julemarsipanen har kommet i uke 39/40 i over 30 år, men folk tror den kommer tidligere og tidligere. Det er nok en kombinasjon av flere ting. Blant annet er vi blitt bortskjemte. Vi vil ha alt med en gang, vi venter ikke på noe lenge. Vi handler med kort før vi har pengene og er utålmodige, Men jeg har forstått at mange koser seg med å feire julen før den er her og da må de bare gjøre der så får vi gamlinger vente til den kommer 🙂 margarites:

    4. Jeg elsker fortsatt adventstiden jeg, med forberedelser og forventning. Så kommer jul og romjul. Min favorittperiode med pynt og kos. Men juletreet pyntes ikke før lille julaften da. Nyt dagene, samme hva du velger å gjøre. Heldigvis gjør vi som vi vil selv : )

    5. Jepp, alle gjør som de vil og det er jo fint. Her er vi enige om å droppe juletreet siden ingen blir her julaften 🙂 Hadde du sagt det til meg for fem år siden, så hadde jeg ledd 🙂 natheless:

    6. Til og med jeg har vurdert å skippe juletreet i år. Men det spørs nok om ungene synes det er så greit. Men nå er de jo hos faren frem til rett før nyttårsarften.
      Jeg har pleid å ha plastikktre etter jeg flyttet hit, fordi jeg er allergisk. Men jeg har så lyst på et tre som ser mer naturtro ut. Men de koster. Så kanskje jeg er så heldig at jeg får tak i ett på salg i romjulen 😉
      For meg er julen noe som kommer, samme hvor mye eller lite man stresser i forkant. Og jeg elsker alle lysene. Jeg pleier å ha lys på treet ute nesten hele januar også 😉
      Men klart, ting har endret seg. Behovene våre endrer seg jo 🙂
      Ønsker deg en fin kveld videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg