Jeg ønsker meg en vidunderlig, vakker verden

 

Jeg ønsker meg en vidunderlig, vakker verden

En vakker verden, der vi kan leve i fred

Det betyr ikke at vi må være enige om alt

Men at vi behandler hverandre med respekt

Du kan få ha din mening men la meg få ha min

Ikke kall meg dum om jeg ikke tror på det samme som deg

Da skal jeg også respektere deg

Da vil jeg og lyte til dine synspunkter

Når du angriper meg og det jeg føler er riktig, da går jeg i forsvar

Så la angrepet ligge

Kom i fred med dine meninger

Da vil jeg lytte til deg

Visste du at vi hele tiden søker støtte for egne meninger i det vi hører og leser

Vi lytter svært lite, når noen vil fortelle oss noe annet

Vi går heller i forsvar

På den måten, stopper vi vår egen utvikling

Vi holder tilbake vår egen lærdom

Jeg er ikke nødt til å være enig med deg, om du forteller meg noe

Men jeg kan lytte, respektere at dette er viktig for deg

Og vi kan samtale i fred, som venner

De beste vennene er de vennene der vi kan enes om å være uenig

Hvor kjedelig ville det ikke vært, om vi hele tiden hadde samme mening

 

Så hjelp meg da, kjære venn

Hjelp meg til en verden der vi kan samarbeide i fred

Det må starte med hver enkelt av oss

Det skjer nok ingen radikale forandringer i denne generasjonen

Men man må begynne for å få noe til å skje

Vi kan se for oss at vi sår frø av kjærlighet, samarbeid, omsorg og glede

Strø de frøene rundt deg i møte med andre medmennesker

Da er du med på å gøre en god jobb

Ikke bare gjør du dagen bedre for deg selv, men også for alle de rundt deg

I dag

 

10 kommentarer
    1. Jeg vil også ha en slik verden. Dessverre klarer ikke jeg å forandre hele verden, men jeg kan forandre min lille del av den. Glad for at du er i min verden. <3

    2. Ja, det er så godt å omgås folk man kan være uenig med…….og være enige om at det er helt greit å være uenig! Det kommer jo litt an på hva man er uenig om. De fleste velger nok sine nære venner ut fra at man har et noenlunde likt syn på hva som er de viktigste grunnverdiene i livet.
      Uenighet kan føre til utvikling for de involverte og åpne opp for mer toleranse og evne til å se noe fra en annen synsvinkel! <3

    3. Om flere bare hadde lyttet…
      Jeg tror mye kommer med alder. Vi lytter lettere når vi har noen år på baken. I alle fall jeg.
      Uenigheter er greie de. Viser jo at vi er forskjellige, men vi må godta det..
      Som jeg sier til min mann. Ikke tro at de er slik.. Ta de heller som de er. Da slipper du unna mye frustrasjon.:)

    4. Så vakkert skrevet <3. Jeg ønsker meg også en sånn verden, og vi alle kan begynne med oss selv, takknemlighet, tilgivelse og kjærlighet er de fineste stikk ord <3.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg