Meksikansk aften

I går kveld slo jeg til med meksikansk buffet.

Selvfølgelig kunne jeg gjort det enkelt med å lage fahitas eller enchiladas til åtte personer, men hadde så lyst til å prøve ut flere ting.

Noe ble totalt mislykket og gikk i søpla. Det var en oppskrift på maistortillas. Jeg prøvde meg og på å lage hvetetortillas og det ble heller ikke helt bra, men jeg fikk brukt dem og det kan være jeg prøver på igjen en annen gang.

Bønnesalat: En liten rødløk og 3 tomater, kuttes, en bunt persille hakkes, en boks blandede bønner og en boks kidneybønner(skylles), 1 ts eddik, 1 ts sukker, 3 ss olje, litt salt og pepper.

2 poser scampi, 4 rød chili, 1 grønn, 4 fedd hvitløk, en halv paprika, noen cherriytomater, en rødløk olje, salt og pepper. Inn i ovnen ca 20 min, 200 grader
Til den serverte jeg hvitløksbrød til å duppe i oljen. Det er kjempegodt.

Mais ble kuttet i biter og satt på grillen noen minutter,. De ble brent under så unngå det med å passe bedre på dem enn jeg gjorde.

Lagde en krydderblanding av 2 ts løkpulver, 1 ts chilipulver, 1/2 ts paprikapulver, 1/4 oregano, 1 ts salt, 1/2 ts maisenna, 1/2 ts hvitløkspulver og 1/2 ts spisskummen. Stekte kjøttdeig sammen med denne krydderblandingen. La de på nachos sammen med salsa fra glass, og ost, litt rødløk. 200 grader til osten er smeltet.

Fahitas. Her brukte jeg svinekjøtt men man kan jo bruke det man ønsker. Surret svinekjøtt i strimler,  1 løk,  1 paprika, 2 hvitløksfedd, 2 chili, salt og pepper. Jeg smurte lefsene med rømme, la på fyllet, toppet med litt revet ost og brettet de sammen. Så brettet jeg folien over. I ovnen ca 15 – 20 min, 200 grader


Fahitas med svinekjøtt


Enhiladas med kylling, wow, de ble en tanke sterke. Jeg lagde krydderet etter en oppskrift på internett, men skulle brukt litt mindre. Men de ble gode likevel heldigvis.

Krydderblanding: 2 ss maisenna, 4 ss chilipulver, 2 ts salt, 2 ts paprikakrydder, 2ts sukker, 1 1/2 ts knust kylling buljongterning, 1 ts løkpulver, 1/2 ts hvitløkspulver, 1/2 ts cayennepepper, 1/2 ts spisskummen.

Jeg stekte kyllingfilet i biter sammen med krydderet. Jeg tok det ut av pannen og stekte 2 løk og 4 champignon og blandet det så sammen.

Jeg smurte lomper med rømme, la på fyll og rullet de sammen og la de i aluformen. Toppet med ost og 20 min i ovnen til osten var gratinert.

 

Bakerst i bildet, scampien ferdig stekt.

Her har jeg brukt de lompene jeg prøvde å bake selv, bedre lykke nesten gang, men quesadillasene ble ok.

Først stekte jeg lompene et minutt på ene siden. Har du ferdige lomper slipper du å tenke på det. Jeg stekte kyllingfilet i terninger og krydret med salt og pepper. Ville ikke at de skulle bli så sterke for det er greit med litt variasjon i styrke. Jeg la lompen på stekepannen med den ustekte siden ned. La på kylling, rødløk, mais og litt salsa og ost. Når de hadde stekt litt brettet jeg de over så de klistret seg sammen. Jeg la litt ost på toppen igjen, men det var kanskje litt dumt for hadde vi spist de med en gang de var ferdig hadde de vært sprø og da hadde de sikkert vært bedre. Nå ble de liggende og vente litt så de ble litt mye.

Boil in bag ris, blandet villris og basmati


Jeg serverte også mine berømte kyllingvinger med djevelsaus.

http://lillasjel.blogg.no/1338824057_kyllingvinger_i_djeve.html

 

Tilbehør ellers. Rømmedip, lagd av en boks rømme, en halv pk majones, 2 hvitkløksfedd, noen dråper sitron, salt og pepper.

Guacamole; 2 avocado, 1/2 tomat, 1 hvitløksfedd, 1/4 chili, 1 ss rømme, salt og pepper, kjøres i hurtigmikseren, men ikke for fint,

Salsa fra glass, mais og tomater.

Grønn salat med isberg, agurk, tomat, purreløk, mango


Hjemmelagd salsa. Chili, tomat, hvitløk, rødløk, mango, avocado, koriander, persille, salt og pepper, litt olje, en halv presset lime.

 

Jeg lot alt stå som en buffet på kjøkkenbenken men tenker at det hadde vært lurere å ha tilbehøret på bordet for da hadde man forsynt seg mer av sausene. Man gidder ikke gå tilbake for å hente mer saus når man først har satt seg og begynt å spise, så neste gang skal de få stå på bordet.
 

Sider jeg hentet oppskrifter og inspirasjon fra:
http://www.gladimat.no/no/2011/01/meksikanske_retter/Lag+salsa,+taco-+og+fajitas-krydder+selv.9UFRrY1I.ips

https://www.oldelpaso.no/receptd.aspx?ID=48&cat=0

http://www.kulinarisk.no/meksikansk-mat/spr%c3%b8-maistortillaer-med-kj%c3%b8tt-og-b%c3%b8nner/

Nå ble jeg sulten, så nå skal jeg spise rester og det skal jeg gjøre flere dager 😀

8 kommentarer

Siste innlegg