Bruk av kjøtt og fiskeretter

Jeg liker ikke å kaste mat. Det kan være en utfordring å få til å bruke opp rester.  Ofte putter jeg det i fryseren og så kombinerer jeg flere ting.


Denne dagen fant jeg litt tacokjøttdeig, litt lammekjøtt og et par middagspølser i fryseren.

3 poteter, 2 løk, 1 gulrot og en bit kålrot, brukte ikke hele kålroten.

Jeg hadde også en boks ostesaus i kjøleskapet. Grønnsakene og potetene, ble skjært i biter og lagt sammen med kjøtt og saus i en ildfast form. 200 grader, ca 30-40 minutt

Det ble riktig så godt.

Fisk har jeg ofte synes vært mer tricky å få brukt opp. Lager man saus på, trenger man ikke så mye fisk og det blir lettere å få brukt restene.

Jeg hadde litt laks igjen fra middagen i går. Jeg surret rødløk, hvitløk, paprika og litt stangselleri og en bitte, bitte liten chili. Jeg rørte litt mel i og spedde med litt melk. Salt og pepper. Jeg lot det surre litt så grønnsakene ble myke før jeg hadde i kalde poteter, også fra dagen før. Laksen hadde jeg i like før servering, for siden den ikke var rå, faller den lett fra hverandre. Det ble en god restemiddag.

 

Hvit fisk er også enkel å bruke på ulike måter. Er den kokt, må den behandles forsiktig.


Noen ganger lager jeg den som en bacalaoversjon med løk, paprika, hermetiske tomater og hvitløk.

http://lillasjel.blogg.no/1423043781_torskeloin_leker_baca.html

Jeg kan bruke den i fiskesuppe sammen med purreløk og gulrot


Eller jeg lager karrisause og topper med litt sprøstekt bacon.

Mulighetene er mange. Ikke vær redd for å prøve. Er det ikke vellykket, prøver du noe annet en annen gang. Ikke vær avhengig av oppskrifter men sett sammen det du liker. Det er ingen fasit når man lager mat. Prøv og feil og lær.

6 kommentarer
    1. Kjempegode forslag! Jeg har også blitt flinkere til å la være å kaste, for det er ganske forferdelig at vi kaster så mye mat. Jeg skal huske det med baccalao ideen. Lurt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg