Det har aldri vært mer fred i verden

Ja, du tenker kanskje at jeg er blitt helt tullerusk.

Etter helgens hendelser.

Men nei, jeg er ikke det.

Det har aldri vært mer fred i verden.

Det er bare at nå truer ufreden og voldshandlingene oss selv..

Skal tro om vi tenker over at de menneskene som kommer til landet vårt, har denne ondskapen på dørstokken sin hele tiden.

Nei, vi er mest opptatt av å få sendt alle hjem igjen.

Også de som ikke har noe hjem å dra tilbake til.

Og hovedfokuset har vi på de få som stikker seg ut og er misfornøyd.

De som får en journalist opp i trynet som er ute etter sensasjoner.

De vet hva som selger.

En takknemlig familie, glad for å være i tryggheten, selger ikke.

Før fikk vi ikke døende barn servert opp i pizzaen vår i vår hjemmehygge.

Døde mennesker skulle ikke vises av respekt både for den døde og for de levende.

Nå er det penger det dreier seg om, store penger og slike hensyn tas ikke lenger.

Nyheter skal selges, og de hyggelige selger ikke lenger.

Det ser vi på facebook hver dag, når ivrige mennesker tar rollen som nyhetsformidlere.

De har samme fokus som de som tjener penger på det.

Få frem det som er galt, fokuser på det vi ikke vil ha, få frem ufreden, skap krig mellom medmennesker.

Vær med og bidra til at hus blir brent og mennesker knivstukket.

Vær en nyhetsformdler av det vi ikke vil ha, som om vi ikke er opplyste nok fra før.

Høyreekstremistiske og nynazistiske grupper gnir seg i hendene.

Har vi ikke hatt nok krig og forfølgelse fra før av ulike grupperinger.

Og nå kommer jeg til det jeg er ute etter å formidle.

Vi har aldri hatt mer fred i verden enn vi har nå, det er bare at vi selv føler oss truet.

De fleste av oss har ikke opplevd det før

 

Vi nordmenn har vært mest opptatt av trivielle ting som hvor vi var når Oddvar Brå brakk staven.

Men hvor var vi under krigen på Kypros, som deltte landet i to. Det var i 1974, ikke lenge siden.

Jeg kan nevne i fleng. Afghanistan, krig i årevis, i vår tid.

Vietnamkrigen, særlig i tiden 1963 til 1973

Blodbadet i Kambotsja,  Pol Pot, tok livet av en fjerdedel av landets befolkning, der en halv million ble henrettet og  resten døde av tvangsarbeid, sult og mangel på medisiner. Anbefaler boken I skyggen av banyantreet. 3 år, 8mnd og 20 dager, hvor var vi?

Folkemordet i Rwanda, 1994, 800 tusen lemlestet og nedslaktet

1. verdenskrig og 2. verdenskrig, er heller ikke altfor lenge siden.

Konfliktene i Irland,  Jugoslavia som ble delt i flere land. Den spanske borgerkrigen.

Går vi lenger tilbake i tid blir det mye verre.

På 1500 tallet var det krig over stort sett hele verden.

 

Dette er bare noen av de jeg kom på i farta.

I flere av disse konfliktene var Norge involvert, men likevel var det ikke det engasjementet som det er nå.

Men hvor mange tenker konsekvens av hva de holder på med.

Hvor mange tenker over alt de deler på blant annet facebook.

Propaganda for nazister og høyreestremister.

Er det denne type informasjon vi vil ha ut blant de unge.

Vil vi ha mer ufred her i landet.

Det er det vi får hvis det skal fortsette på denne måten.

Når hver og en på facebook oppilder til opprør.

Når mange av våre samtaler dreier seg om de h……….. flyktningene.

Ja, alle er klar over at det og følger andre med på kjøpet.

Alle forstår at når 3 klager på maten, er det 85 som ikke gjør det, men de 85 får ikke fokus

Eller gjør de det, forstår de at de tre blir dratt frem for å selge i media

Alle som en gang har vært intervjuet , vet at det stemmer ikke med det du prøvde å si.

Det ble vrengt og vridd på.

 

Nå har det vært et nytt terrorangrep i Frankrike.

Alle støtter franskmennene i sin sorg.

Hvor mange har det syriske flagget i sitt profilbilde.

De har mistet landet sitt.

Når skal vi skjønne at vi må fremme freden.

Vi må legge vekt på det vi vil ha.

Skal vi få fred i verden, må vi være fredelige selv.

Vi får ikke lært opp neste generasjon til å bli fredelig, hvis vi lærer dem ufred og krig og fordømmelse.

Vi må holde fred med naboen, uansett hvem denne er.

Og hvis naboen ikke holder fred, la oss da holde avstand.

Ikke oppildne til krig, for konflikter vokser

La oss heller oppildne til fred, for det er vel det vi vil ha.

Ja, til enda mer fred i verden.

I dag

 

ps. Dette er mine tanker, ikke basert på vitenskapelig dokumentasjon, så faktainformasjon kan være feil. Hatefulle kommentarer, blir ikke godkjent.

La oss og huske at dette rammer muslimer like mye som alle andre trosretninger, ja enda mer rammes de, for de dømmes for noe de ikke har gjort. Som Erna Solberg sa i sin tale i går, så har ikke dette med religion å gjøre, men med ekstremisme, og de er like farlige enten det gjelder muslimer eller kristne.

Sitat :Det er viktig å si at de radikale, ekstreme, voldsbrukende terroristene ikke er eksempler på alle som er medlemmer av en religion. Det er på samme måte som ekstreme kristne ikke er eksempler på allmenne, kristne, sier Solberg.

http://www.vl.no/nyhet/erna-solberg-advarer-mot-%C3%A5-gi-islam-skylden-1.435526

 

 

14 kommentarer
    1. Fint innlegg! Les gjerne innlegget mitt om hva jeg mener vi alle kan bidra med, for å gjøre det norske samfunnet og verden til et bedre sted, etter den grusomme terroraksjonen i Paris, fredag – på bloggen min! <3

    2. Ja, det er mer nære oss nå, og vi vet ikke hvordan takle det..Det er sikkert.. Men hat endrer ingenting hvertfall.. Ha en fin søndag Mariann <3

    3. Et flott skrevet innlegg:) Det er lett å la seg rive med, når slike ting skjer. Viktige ord du kommer med:) Ønsker deg en fredfull og god søndag:)

    4. birdbay: Takk for det, ja det er viktig å se litt på hvordan en selv er, og etter Utøya var det snakk om å vise en hel verden hva kjærlighet kunne gjøre, men folk glemmer så fort. Hat avler hat, sånn er det bare. eneste vi kan gjøre som enkeltpersoner er å vise kjærlighet til de vi har rundt oss.

    5. Ja, enig med Åslaug! Dette formidlet du på veldig klokt vis! Og jeg tror du har rett- de mange som IKKE klager og er takknemlige “selger” ikke – det er ikke dem vi vil høre om. Jeg har ikke endret profilbildet mitt til de franske fargene. Jeg henger meg sjelden på slike “bølger” Vet ikke hvorfor, men jeg føler ikke for det ….og da gjør jeg det ikke!. Det betyr ikke at jeg ikke tenker på franskmennene eller at det er “feil” å gjøre om profilbildet sitt…… men du har et poeng : Hvorfor har ingen bilder av det syriske flagget i profilbildet sitt? Kanskje det er for langt unna……og i “Disse landene der nede” har det jo vært ufred støtt! Jeg har tenkt slik sjøl, jeg!

    6. karidansen: Jeg hører lite nyheter og hadde ikke fått med meg at det hadde vært et terrorangrep mot Libanon, et par dager før dette. Vi reagerer kun når det er nært oss, hvis ikke bryr vi oss ikke, og det samme med media desverre. Jeg har heller ingen farge i mitt bilde for jeg føler det er til ingen hensikt. Men det jeg gjør er å si fra når noen deler fra høyreekstremistiske eller nynazistiske sider og hvis de føler det er riktig, da forsvinner de ut fra min venneliste. Jeg lurer og på hvor det er blitt av all kjærligheten det var snakk om etter Utøya, den er blåst bort med vinden. Da var det så mange fine ord om at vi måtte bry oss om hverandre, uansett hvor vi kom i fra for da var det en nordmann, men nå er det vips ute med den biten. Sukk, jeg blir litt oppgitt. Tenk hadde vi hatt fokus alle på å være god mot hverandre, vi som klarer det.

    7. Tusen takk for flott innlegg! Du sier det så godt, for det er så vanskelig alt dette som skjer , og så vanskelig å sette ord på. Jeg vil , og jeg må faktisk , sette min lit til at regjeringen i vårt land gjør det beste ut av flyktningstrømmen som nå kommer vår vei. Jeg vil ikke føle frykt eller fiendtlighet ifht. det.
      Og så tenker jeg , at for en makt media har. Om de bare kunne bruke den makten med mer varsomhet. Vi får alt så nært inn på oss, og det setter så mye følelser i sving.
      Og ja, som du nevner, alle de grusomhetene som slett ikke er lenge siden, så lett det er å “glemme” når det skjer noe nytt.

    8. maiken: Ja, media får 1 liten fjær til å bli til en hønseflokk hvis de kan tjene penger på det og det kommer jo og an på journalisten. Det er slutt på at de er nøytrale, det ser vi jo i politikken. Det er lett å se hvem hver enkelt sympatiserer med. Slik er det her også. Og avisen eller kanalen skal selge, det er eneste fokus og vi mennesker kjøper ikke hvis det ikke er ille. Det ser vi her på blogg også, en negativ overskrift selger mye mer enn en positiv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg