Vi ser verden ut fra oss selv

 

Jeg hadde et litt tussete innlegg i går

Om meg og den intetanende flykaptein

http://lillasjel.blogg.no/1437416204_jeg_og_flykapteinen_m.html

 

 

Flere tanker har falt ned i hodet etter at jeg skrev innlegget i går kveld

Vi ser verden ut fra oss selv

Det er jo ganske så logisk men og ganske så forklarende

Det gir en mer forståelse for hvordan folk gjør som de gjør

Vi ser det i trafikken der vi uffer oss over hvordan andre kjører

At de ikke kan trafikkreglene, at de ikke blinker , at de kjører for nære

Hvorfor gjør de det

Jo, selvsagt for de ser det ikke sånn som oss

 

 

Angående i går

Med min personlighet ble jeg overlykkelig inni meg når jeg trodde det var Martha Sofies mann

Jeg kjenner tilhørigheten

En annen, slik som han som er ved min side, tenker helt annerledes

Han ville ikke tenkt tanken en gang

Jeg skrev lappen fordi jeg selv ville ønsket å få en sånn beskjed

Derfor tror jeg at alle andre også ønsker det

Når det så viser seg å være feil, tenker jeg og ut fra meg selv

Hvis jeg hadde fått en sånn beskjed levert så ville jeg jo ha undret meg

Jeg hadde fundert på hvem det var og hvorfor

En annen hadde kanskje bare krøllet den sammen og kastet den

Når jeg så fikk sjansen til å forklare situasjonen, gjorde jeg det

Hvorfor

Hvorfor ikke bare la det være

Nei, jeg handlet slik jeg selv ville ønsket at det skulle være

Jeg ville ønsket at noen gav meg en forklaring, så jeg slapp å undres mer

 

 

Sånn er vi i hverdagen

Vi handler ut fra hvordan vi selv ønsker det skal være

Ja, hva da med de som er slemme og ufyselig mot hverandre

Da må de ha en annen verden inni seg selv

En verden jeg ikke ser eller har tilgang til, for hos meg finnes det fred

Da vil de handle ut fra den verdenen og det gode vil ikke slippe til

Du verden hvor sammensatt vi mennesker er

Hvor fascinerende er det vel ikke å se hvor forskjellig vi er og hvordan vi handler

Hvilken forståelse vi har for verden rundt oss

 

Det er vel derfor hver og en av oss er så viktig

Vi har alle en rolle vi skal spille for at bildet skal bli helt

Vi utfyller hverandre

Sammen skaper vi balanse

……….Tror jeg

I dag

12 kommentarer
    1. Ja, rart at man kan tenke så forskjellig…at man er så forskjellig…Kun ut fra oppvekst, miljø, familie…At hodene tenker på HELT ulik måte…og at man aldri helt kan vite hvordan andre tenker … Spennende…og litt skummelt til tider..

    2. Det er ei bok som heter : “På oss sjøl kjenner vi INGEN andre..” Ja, vi har lett for å gå ut fra hvordan vi sjøl ville ha tenkt og reagert. Og hjelpe meg hvor mange ganger jeg har blitt overrasket …og kanskje litt skuffet over at bifallet og responsen har uteblitt! Det har garantert også gått den andre veien! 😉

    3. Vær mot andre, som du vil at andre skal være mot deg! Det er en god leveregel synes jeg. Og jeg følger den selv. Men noen ganger har jeg lyst å gi opp. Fordi det er jo slett ikke sånn at andre er mot meg alltid, som jeg er mot dem. Og det er der alle forskjellene kommer inn. Man har forskjellige motiver og forskjellige leveregler.

    4. Ja, vi tenker jo og handler ut fra hva som er inni oss selv. Men den evnen til å se og forstå hvordan andre tenker og hvorfor de handler som de gjør, selv om de er helt forskjellige fra oss, er en utrolig flott egenskap.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg